'Het moet pijn doen om een verpakking weg te gooien'

'Het moet pijn doen om een verpakking weg te gooien'
  • Design
  • 7 jun 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • BrandingMarketing

Design binnen de foodretail moet niet alleen mooi zijn om naar te kijken, maar ook bijdragen aan hogere verkoopcijfers. Opdrachtgevers mogen dan ook commerciële eisen stellen aan creatieve bureaus die zij inschakelen, zo stelt oprichter en creative strategy director van designbureau Prouddesign Steven de Cleen. De methode om met design het te verkopen product op de kaart te zetten, is aansluiten bij de emotie van de consument. ‘Het moet pijn doen om een verpakking weg te gooien’.

De Cleen heeft een opleiding afgerond als marketeer en werd in zijn werkzame leven designer door ervaring. Ontwerpen werd voor hem een repeterend proces bij zijn laatste werkgever. ‘Ik miste de passie voor design. De vaste wil om voor ieder product het allerbeste design te maken. Daarom ben ik tien jaar geleden voor mezelf begonnen met Prouddesign.’

Onder de huid kruipen

Prouddesign wil naar eigen zeggen mensen gelukkiger maken. ‘Een huisvrouw moet zich bijvoorbeeld goed voelen als ze boodschappen doet door de mooie verpakkingen die wij maken. Bij private labels krijg je een heel ander, dertien in een dozijn gevoel.’
Om een mooie en goede verpakking te maken, is het volgens De Cleen noodzakelijk om eerst precies te weten wie je merk is en wat hij met zijn producten wil uitstralen. ‘In het eerste gesprek wil ik altijd weten waar het merk echt voor staat, en natuurlijk wat hij met zijn product toe wil voegen en uit wil stralen. We kruipen onder de huid, in eerste instantie bij het merk, en daarna bij zijn consument.’

Mooiere wereld

Of het nou drinkyoghurt, chips of ontbijtkoek betreft, de consument moet meteen het gevoel krijgen dat hij een mooiere, betere wereld betreedt. De cijfers wijzen uit dat het De Cleen en zijn team bijvoorbeeld is gelukt om dit consumentengevoel te creëren bij de Lovechock, een chocoladereep gemaakt van ongebrande en koudgemalen cacaobonen uit Ecuador. ‘We hebben de reep zo verpakt dat hij handmatig gewikkeld is. Daarvoor hebben we karton als materiaal gebruikt. Normaal gesproken is de buitenkant van een chocoladereep wit en de binnenkant bruin, wij zijn van dat vaste stramien afgeweken. De buitenkant van de reep is in ons design (rauw) bruin en de binnenkant heeft een warme, gloedvolle INCA (Indianen, red.) print. De opdrachtgever heeft daar ontzettend veel positieve reacties op gehad, mensen bewaren de verpakking dan ook vaak, en dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers. Het merkt heeft inmiddels Europees succes’, aldus De Cleen.
Hetzelfde geldt voor de biologische lijn van Arla. Volgens de designer is het merk uit de ‘sandalenhoek’ gekomen. ‘Het wordt door het frisse, positieve design dat we hebben gemaakt nu juist gekocht door mensen die op UGGS lopen’, stelt hij tevreden vast.
De crisis ontgaat hem grotendeels. Vorig jaar boekte zijn bureau voor het tiende jaar op rij een mooie groei. ‘We hebben de juiste combinatie tussen strategie, creatie en productie gevonden. Dat werpt zijn vruchten af, opdrachtgevers weten ons goed te vinden.’

Steven de Cleen geeft zijn visie op design tijdens het Marketing & Designcongres op donderdag 20 juni.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken