Interview. Ad van Berlo: 'Kijk naar BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?'

Interview. Ad van Berlo: 'Kijk naar BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?'
  • Design
  • 12 dec 2013 @ 12:45
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InterviewInnovatieProductdesignAccountabilityInterview

‘Design maakt technologie toegankelijk en is daarom onmisbaar. Maar dat besef is niet overal aanwezig. Kijk naar bedrijven als BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?’ Dit en meer zinnigheid in een kort interview met Ad van Berlo, oprichter VanBerlo design, founding partner van IQ+ Innovation Capitalist, voorzitter van Capital D/Dutch Design Week, bestuurslid en medeoprichter van Brainport Industries, bestuurslid van CLICK//Design én professor aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Hoe gaat het met VanBerlo en hoe gaat het met jou?
Door de crisis hebben bedrijven behoefte aan innovatie. Daarom is het een mooie periode voor designbureau VanBerlo. Want VanBerlo heeft het creatieve vermogen om specialismen te overbruggen en toekomstscenario’s te schetsen. Om deze scenario’s vervolgens om te zetten naar innovatieve producten en services die transformerend werken. Door design thinking in de praktijk te brengen. Oftewel design thinking and doing.

Naast VanBerlo zie ik ook mijn professorschap aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) als een bron van wederzijdse inspiratie.

Wat zijn je verwachtingen voor 2015?
Bedrijven zijn op zoek naar hun kracht en onderscheidend vermogen. Een authentiek verhaal. Tegelijkertijd moeten ze inspelen op een markt die volop in beweging is. Ontwerpers hebben de voelsprieten om beide ontwikkelingen te herkennen en hierop te anticiperen. Creative Equity zorgt zo voor een groeiende belangstelling vanuit het bedrijfsleven voor designbureaus als VanBerlo.

Wat vind je het beste werk ooit van VanBerlo? 
Ik ben trots op de mensen achter VanBerlo. Hun community gevoel, flexibiliteit en motivatie. Dankzij deze groep mensen is VanBerlo een gezond bedrijf dat in 30 jaar een grote hoeveelheid state-of-the-art producten en services heeft ontwikkeld. Uit het werk kan ik geen keuze maken.

Op welk werk ben je stiekem wel een beetje jaloers?
Ik ben niet jaloers, maar ik heb wel dromen. Zo wil ik graag een vliegtuig geheel inrichten. Ook zou ik meer invloed uitoefenen op een bedrijf. Door als externe Chief Design Officer (CDO) verantwoordelijkheid te nemen voor alle producten en services. En zo een sterk en consistent verhaal te vertellen.

Voor welk merk wil je nog wel eens werken en waarom?
Design maakt technologie toegankelijk en is daarom onmisbaar. Maar dat besef is niet overal aanwezig. Kijk naar bedrijven als BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?
Ook zou ik graag werken voor Hilti en Damen Shipyards, ontwikkelaars van innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor de weg- en waterbouwindustrie. Dat lijkt me prachtig.

Wat vind je het beste argument voor een marketeer om te investeren in design, hetzij packaging, hetzij corporate, hetzij product?
Daar kan ik geen generiek antwoord op geven. Dat is namelijk sterk afhankelijk van het onderscheidend vermogen van een bedrijf. Storytelling moet authentiek zijn; de kernwaarden en visie van een bedrijf tot leven brengen. En het is helemaal mooi wanneer storytelling en maatschappelijke relevantie een huwelijk sluiten. Dit verhaal moet vervolgens vertaald worden naar content en design. Of het nu een verpakking, een product of een service betreft; alle elementen dragen bij aan het creëren van een onvergetelijke customer experience en customer loyalty.

Op welke manier houdt VanBerlo zich bezig met accountability van design?
Accountability is voor VanBerlo het uitgangpunt. Van pre-purchase experience tot post-purchase experience; een investering in design moet toegevoegde waarde bieden voor de klant, de tussenhandel én de eindgebruiker. Ik noem dit the magic and the money. Want magie is fantastisch maar gaat altijd gepaard met geld. In VanBerlo’s aanpak staat daarom het stimuleren van groei centraal. Groei in omzet of in marge door het bieden van bijvoorbeeld een beter servicemodel of een nieuwe product-marktcombinatie. Dat is altijd het uitgangspunt.

Wat is het laatste nieuws?
Momenteel werkt VanBerlo aan verschillende producten en services voor de consument en voor de industrie. Recent zijn er verschillende producten op de markt gebracht zoals de Delphi Screener –een vrouwvriendelijke zelftest die over twee jaar mogelijk het uitstrijkje bij de dokter zal vervangen- en connected devices als Nefit Easy. Een slimme kamerthermostaat die gebruikers in staat stelt om altijd en overal de CV-ketel te bedienen door middel van een smartphone of tablet. Gewoon vanaf de bank. Ook hebben we een opwindende verpakking ontwikkeld voor Durex Embrace met hierin twee sensuele pleasure gels.

Meer? Zie desgewenst ook dit interview met Ad van Berlo in MarketingTribune [Scribd.] van november, 2012. 

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken