Designbureaus lanceren Talent Award

Designbureaus lanceren Talent Award
  • Design
  • 31 jan 2014 @ 09:00
  • 16761 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsPackaging

Om verpakkingsontwerp onder de aandacht te brengen bij studenten, jonge ontwerpers en marketeers, lanceert een groep Nederlandse packaging designbureaus de Packaging Talent Award. Dit gebeurt onder de vlag van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO).

Initiatiefnemer is het Dutch Packaging Design Initiative (DPDI), een club van packaging designbureaus binnen de BNO. Het DPDI wil creatief talent bekend maken met packaging design en kennis laten maken met het ‘uitdagende vak’. Er is in Nederland nog geen platform voor verpakkingsontwerptalent. De prijs moet dit platform gaan bieden en speelt in op de wens vanuit packaging designbureaus om de discipline duidelijker onder de aandacht te brengen bij studenten en opleidingen. De BNO Packaging Talent Award wordt vanmiddag aangekondigd tijdens VROAAM!, de landelijke carrièredag voor ontwerpers, fotografen en andere creatieven.

‘Packaging is een wezenlijke, alomtegenwoordige discipline binnen het ontwerpvak’
Volgens Madeleine van Lennep, directeur BNO, zijn packaging designbureaus momenteel gedwongen hun ontwerpers van elders te halen. Ze wijst op het belang de aanstormende generatie designers te interesseren voor verpakkingsontwerp: ‘Packaging is een wezenlijke, alomtegenwoordige discipline binnen het ontwerpvak. De discipline komt desondanks nog niet aan de orde binnen het ontwerponderwijs in Nederland. Dat is een enorme gemiste kans, principieel en bekeken vanuit werkgelegenheid. Met de BNO Packaging Talent Award willen we de studenten wijzen op alle creatieve, uitdagende aspecten van verpakkingsontwerp, maar ook de opleidingen doordringen van het belang van dit vakgebied.’

Opdracht: ontwikkel een concept voor opdrachtgever uit de praktijk
Studenten en jonge ontwerpers uit de creatieve sector worden uitgedaagd om een concept te ontwikkelen voor een opdrachtgever uit de praktijk. Daarbij kunnen zij kiezen uit een briefing voor de verpakking van een product uit de food- en de non-foodsector. Het ingezonden werk wordt beoordeeld door een jury van creatieven en marketeers. De winnende ontwerpen worden beloond met een onderscheiding en een geldbedrag. De jury, het te winnen bedrag en de opdrachtgevers zijn nu nog onbekend.

Inschrijving
De inschrijving start in maart. Alle informatie is dan te vinden op de site van BNO. Geïnteresseerden kunnen zich nu al aanmelden via packagingtalent@bno.nl. De prijsuitreiking staat gepland op 24 juni 2014.

Dutch Packaging Design Initiative
Het DPDI zet zich in voor de positie en ontwikkeling van verpakkingsontwerp in Nederland. De prioriteiten zijn onderwijs, promotie en netwerk. Het initiatief bestaat op dit moment uit Aestron Design, Brand Candies, Brandnew Design, Brum, BTM |Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, Design Bridge, FLEX/theINNOVATIONLAB, OD, PROUDdesign, SOGOOD, VBAT, Millford en Waacs. Ronald Lewerissa, directeur en medeoprichter van FLEX/theINNOVATIONLAB, is voorzitter van het DPDI.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken