Marcel Wanders: Pinned Up
- Design
- 8 jan 2014 @ 07:15
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - ProductdesignPackaging design
- 8 jan 2014 @ 07:15
- Redactie Design
Het Stedelijk Museum presenteert van 1 februari tot en met 15 juni aanstaande de tentoonstelling Marcel Wanders: Pinned Up. Het is de eerste overzichtstentoonstelling van de ontwerper in Europa sinds 1999, het grootste overzicht van Wanders’ werk ooit en de eerste grote designtentoonstelling in het Stedelijk Museum na de heropening in 2012.
De tentoonstelling bevat ontwerpen uit het hele oeuvre van Wanders, dat de periode beslaat van eind jaren tachtig tot nu. Meer dan 400 objecten zullen te zien zijn in de ondergrondse ruimte in de nieuwe vleugel van het Stedelijk, waaronder meubelen, lampen, apparaten, bestekken, behang, verpakkingen en sieraden. Daarnaast zijn er foto’s van interieurs te zien, evenals ontwerptekeningen, prototypes, experimenteel werk in kleine oplagen, sculpturale objecten ontwikkeld voor speciale projecten en ‘virtuele interieurs’ die als vrij werk op de computer zijn ontstaan.
Zones
De presentatie bestaat uit drie onderdelen: een witte zone, waarin het werk van Wanders aan de hand van 10 thema’s wordt geanalyseerd (zoals ambachtelijkheid, verhalen en dialogen, oppervlak, innovatie, archetypen, variatie en het spelen met schaal); een zwarte zone, waarin zijn meer persoonlijke en vaak experimentele werk in een theatrale opstelling wordt gepresenteerd; en een lounge waarin Wanders’ rol als art director voor onder meer het meubelmerk Moooi centraal staat.
Iconische werken
Alle iconische werken uit het oeuvre van Wanders worden getoond, zoals de Set Up Shades lamp (1989), de Knotted Chair (1995-1996), de Lace Table (1997), de Egg Vase (1997), de Airborne Snotty Vases (2001), de New Antiques meubelen (2005) en de Skygarden lamp (2007). Daarnaast zijn er ook minder bekende werken, zoals de Haasvaas (1995) en de verpakkingen voor het Japanse cosmeticamerk Cosme Decorte (sinds 2010). Wanders’ meest recente meubelontwerp, de Carbon Balloon Chair (2013), is tijdens deze tentoonstelling voor het eerst in Europa te zien. Veel ander werk, in sommige gevallen speciaal voor deze gelegenheid gemaakt, wordt nu voor het eerst tentoongesteld – zoals een special edition van de bekende Egg Vase.
Pinned Up
De titel van de tentoonstelling, Marcel Wanders: Pinned Up, verwijst naar de manier waarop de ontwerper en zijn werk als het ware worden ‘opgespeld’ en geanalyseerd in het museum.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing