Edenspiekermann pareert kritiek: 'It's not the logo'

  • Design
  • 7 feb 2014 @ 09:38
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • AccountabilityVisual id

Media als Het Parool, NOS en Nu.nl bekritiseerden afgelopen dagen het nieuwe logo van Gemeente Amsterdam: ‘Nauwelijks verschil te zien, kosten een ton’. De toon was gezet. Edo van Dijk, medeoprichter en creatief directeur van Edenspiekermann, het bureau dat samen met Thonik verantwoordelijk is voor de nieuwe stijl van Amsterdam, verweert zich in een blogpost: ‘It’s not the logo’.

Het Parool schrijft op 6 februari bijvoorbeeld: ‘De gemeente Amsterdam heeft 100.000 euro uitgegeven aan een nieuw gemeentelogo, maar op het oog verschilt het nieuwe ontwerp weinig van het oude.

Omdat de gemeente Amsterdam flink reorganiseert moest er een nieuw logo komen. De uitingen van de verschillende onderdelen van de gemeente verschilden teveel van elkaar, zo was het idee.

Maar het nieuwe logo is prijzig: het nieuwe ontwerp kost 100.000 euro. Maar zoveel lijkt er niet veranderd. Het woord 'Amsterdam' is onder 'Gemeente' komen te staan om meer eenheid uit te drukken.’

Verweer
Edo van Dijk legt in zijn blog haarfijn uit hoe het wel zit: ‘We hebben een compleet nieuwe huisstijl ontwikkeld, inclusief nieuwe toepassingen, middelen, grids en instructies. Het logo hebben we zo op het oog niet veranderd.’

Van Dijk toont vervolgens aan hoe het budget is besteedt met een case-beschrijving en laat zien hoe de stijl was toen zijn bureau en Thonik de opdracht kregen voor een nieuwe huisstijl.
In het kort: een ratjetoe van onder meer 40 logovariaties.

Logosysteem
In de lente gaat Gemeente Amsterdam geleidelijk over op een nieuw, compact logosysteem. Hier een uitwerking van dit nieuwe systeem toegepast op uiteenlopende middelen.


Efficiencyslag
De ton is goed besteed, meent Hanane Lechkar, woordvoerder van de gemeente. ‘We gaan bijvoorbeeld van 250 soorten enveloppen naar maximaal 25 soorten. Het inkoopvoordeel is enorm.’

Thonik
Edenspeikermann werkte samen met Thonik en was ook verantwoordelijk voor de visuele id van de stad, geïntroduceerd in 2003.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken