[Interview] Julia Kortekaas van …,staat: ‘De waarheid verkoopt’

  • Design
  • 12 mrt 2014 @ 10:15
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • AccountabilityInterviewBranding

In onze serie interviews met ‘belangrijke bureaumensen’, spreken we met Julia Kortekaas, algemeen directeur en partner van ...,staat creative agency. Over verwachtingen, goed werk, schoonheid en accountability van design. ‘Wij creëren vanuit de kernwaarden van het merk of het product. Het resultaat is meer dan geregeld een logisch gevolg met een sterk designbeeld. Het wordt een waarheid en de waarheid verkoopt.’

Hoe gaat het met …,staat en hoe gaat het met jou?
Het gaat fijn met …,staat, dankje. En met mij daarbij ook.

Wat zijn je verwachtingen met …,staat voor de nabije toekomst?
Ik denk dat het goed is om niet teveel verwachtingen uit te spreken. Sta open voor het onverwachte en roep het goede op je af. Dat klinkt vaag en is het misschien ook, maar ik geloof erin. Natuurlijk hebben we dromen en ideeën, die maken we ook waar, maar of dat 2014, 2015 of 2016 gaat worden, dat is minder interessant. Ideeën gaan over internationaal meer kunnen doen, boven onszelf uitstijgen qua creativiteit en over iets totaal anders ondernemen naast de agency in deze vorm.

Op welk werk ben je meer dan gemiddeld trots?
Ik was trots toen we in 2007 voor ‘t eerst de Nederlandse postzegelserie mochten ontwerpen. Ik was trots toen we in 2010 House of Purple in Seoul neerzetten.
Ik was trots toen we een Gouden Leeuw wonnen voor de Nike Windows in Selfridges, tijdens de Olympische Spelen, Londen, erg goed werk vond ik zelf.
Middelmatigheid proberen we te vermijden bij …,staat. Daar werken we met z’n allen hard aan en zijn we genoeg zelfkritisch voor. Wat dan ook resulteert in dat ik vaker meer dan gemiddeld trots kan zijn.


Op welk werk ben je stiekem wel een beetje jaloers? Jaloers kun je het niet noemen, respect wel. Voor de bioscoop commercial van Triodos, de bioscoop commercial Move your Lee fall/winter, de art-installation “Din blinde passager“ van Olafur Elisasson en de vaas-objecten “Crystal virus” van Pieke Bergmans.

Wat vind je het beste argument voor een marketeer om te investeren in design?
Ik ben van mening dat een marketeer niet zomaar moet investeren in design. Design communiceert en verkoopt niet vanuit zichzelf. Schoonheid kan verkopen, maar dan moet het wel een vertaling/uiting zijn van de waarden van het merk waar het om draait. Vanuit de waarden van het merk geredeneerd, geloof ik er wel in dat design de belangrijke uiting is van het merk. Hoe flauw het ook klinkt, en hoe moeilijk het ook vaak blijkt, het design moet kloppen bij het merk. Geen copy gedrag en geen lelijkheid.

Op welke manier houdt je bureau zich bezig met accountability en meer specifiek met de accountability van design? Er is een heel grote gezonde dosis intuïtie en emotie nodig om kwalitatief creatief werk te maken. Wij hebben als creative agency alleen bestaansrecht als die intuïtie een gedegen ondergrond heeft van feiten en objectiviteit. Als je close samenwerkt met klanten, weet je waar de doelen en kansen liggen voor het merk/product. Die jaag je samen na.
Wij creëren vanuit de kernwaarden van het merk of het product. Het resultaat is meer dan geregeld een logisch gevolg met een sterk (design) beeld. Het wordt een waarheid en de waarheid verkoopt.
Soms kun je dat verkopen letterlijk nemen, maar ons deel gaat meer – en voornamelijk - over de beleving van het merk dan de harde verkoopcijfers. Hoewel ze natuurlijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.

Wat is het laatste nieuws? Dichter naar onze kern op een hoger niveau. Onszelf wederom blijven verrassen. En concreet?Bijzondere internationale samenwerking met Sonos, LVMH, Zaha Hadid in Dubai en fijne local heroes in Amsterdam.


 



Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken