[Interview] Mark Bode over het nieuwe designlabel basematters

  • Design
  • 10 mrt 2014 @ 08:15
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InterviewProductdesignBranding

Veel mooie interieurontwerpen vinden niet de weg naar de huiskamers van de echte liefhebbers. Het nieuwe designlabel basematters wil dit veranderen. Het is een initiatief van Mark Bode, Maarten Timmerman en Carly Rutten. Bode: ‘Niet alles hoeft van de Ikea of Leen Bakker te zijn, het kan anders, het kan beter […] We zijn te ver verwijderd geraakt van de oorsprong en bezieling achter de ideeën en de producten.’

Basematters selecteert veelbelovende ontwerpen die nog nergens in productie zijn genomen.
Hiervoor zoekt het basematters-team naar de beste Nederlandse producenten die kwaliteit kunnen leveren tegen scherpe prijzen. Idee is dat online verkoop van kleine series en directe levering aan de de klant onnodige voorraad en verspilling voorkomen. Een product wordt pas in productie genomen als de volledige serie verkocht is. Hierdoor kunnen de producten aangeboden worden tegen een eerlijke prijs. We spreken met Mark Bode, een van de oprichters het nieuwe designlabel.

Volgens LinkedIn ben je Consultant & Creative entrepreneur. Waar kennen we je mogelijk van?
Ik ben ruim tien jaar mede-eigenaar geweest van Shop Around, waarbij ik verantwoordelijk was voor het zakelijke gedeelte van het bedrijf. Daarnaast waren we ook partner van de Dance Parade, designbureau DC en online start-up Mykea. Na tien jaar wilde ik mijn economische achtergrond voor een bredere groep in gaan zetten in de creatieve industrie. Ik heb mijn aandelen verkocht en ben opnieuw begonnen. Ik ben gestart bij de Willem de Kooning Academie waar ik een programma ondernemerschap heb ontwikkeld. Dat is verder uitgegroeid in het platform Beards & Suits waarmee ik creatieven handvatten geef om succesvoller als zelfstandige in de praktijk te kunnen staan. Maar ik wil ook zelf blijven ondernemen en in Basematters komt alles bij elkaar voor mij. Een creatief bedrijf met mooie fysieke producten en een nieuw business model. Maar vooral met leuke ondernemende mensen om me heen.

Hoe ken je Maarten Timmerman en Carly Rutten?
Toen ik met Shop Around werkte was ik ook een tijdje bezig om een kunstlabel op te zetten, genaamd Popjugend. Wij brachten een keramiek beeld uit van Luuk Bode, mijn broer, en Maarten Timmerman kocht dat. Ik ben dat toen bij hem thuis gaan brengen en we hadden meteen een klik. We bleken allebei een passie te hebben voor zowel ondernemen als voor kunst en design. Maarten had verschillende bedrijven gehad en wilde heel graag ook een creatief bedrijf starten. Wij vonden allebei dat veel mooie dingen niet op de markt kwamen of veel te duur waren. Dit is nog steeds de basisgedachte van basematters. En om dingen gedaan en georganiseerd te krijgen hadden we al snel een sterke producer nodig. Carly kende ik als jonge creatieve producer en ook via-via werd zij door diverse mensen aangeraden als talent. Zij bleek ook nog eens perfect in het team te passen.

Waarom zijn jullie een label gestart?
Al jaren zien we dat er veel talenten zijn die hun ontwerpen niet in productie krijgen bij de gevestigde producenten. De hoge investering en twijfels over de kans van slagen maakt producenten doorgaans terughoudend, waardoor veelbelovende ontwerpen op de plank blijven liggen. Wat wij willen is dat fantastische ontwerpen niet blijven staan in het atelier van de ontwerpers, maar gebruikt worden waar ze voor bedacht zijn.

Hoe kies je de ontwerpers en ontwerpen?
Bij basematters cureren wij op eigen inzicht, we laten ons graag inspireren door de verhalen van de ontwerpen en de ontwerpers. Daarnaast willen we een panel opbouwen van experts en consumenten waarbij ontwerpen kunnen worden voorgelegd en er feedback van het panel komt. Dit proces zal vervolgens herhaald worden via social media. Hierdoor gaat het ontwerp en het verhaal erachter langs verschillende fases. Zo kunnen we direct de markt potentie testen van een product.

Hoe is de productie geregeld?
Basematters heeft contact met verschillende productiebedrijven en meubelmakers in Nederland. Met deze fabricanten hebben wij een aantal afspraken gemaakt waarbij gekeken wordt naar de productiemogelijkheden van het ontwerp. Soms moeten er aanpassingen gemaakt worden in het design om het commercieel te kunnen produceren. Voor basematters hebben we daarom ook goed gekeken naar welke fabricanten aan deze voorwaarde kunnen voldoen.

En de verkoop?
Sinds eind Januari is de website online waarbij alle producten bekeken en gekocht kunnen worden. Daarnaast zijn we nu aan de slag om ons label ook fysiek zichtbaar te laten zijn. De samenwerking met GROOS in Rotterdam is daarvan één van de eerste zichtbare resultaten. En we staat binnenkort op Woonbeurs010. Wij merken dat consumenten steeds vaker design producten online willen kopen maar ook de behoefe hebben om het product fysiek te zien, te kunnen aanraken. Wij denken dat een combinatie tussen online en fysieke aanwezigheid in pop-up stores, andere vernieuwende retail en events uiteindelijk het sterkst is. Dat zijn we nu aan het opbouwen.















De eerste collectie bestaat uit een kruk, ‘kast’ en bank. Waarom deze ontwerpen en ontwerpers?
Mieke Meijer is een fantastisch talent, uitgeroepen door de Volkskrant als het talent voor 2014. Met het verkopen van haar ontwerp, Frameworks, kunnen wij ons label steviger op de kaart zetten. Het zorgt voor meer aandacht, daarnaast is haar vormtaal prachtig. Daniel White en Bram Oosterhuis zijn ontwerpers met hun eigen bijzondere kijk op het ontwerpen van producten. Binnenkort zullen Pepe Heykoop en Micheal Schoner worden toegevoegd aan de lijst van ontwerpers. [tekst loopt door na afbeeldingen]

Crux, Bram Oosterhuis by basematters, foto Geertje van Achterberg


Frameworks, Mieke Meijer by basematters, foto Geertje van Achterberg


Frameworks, Mieke Meijer by basematters, foto Geertje van Achterberg

Richt Basematters zich alleen op wonen?
Dat is de intentie. We voelen ons thuis binnen dit segment, haha. Maar ik verwacht dat we ons straks ook op de zakelijke of projectmarkt gaan richten. De stoel van Michael Schoner die we straks gaan brengen zal bijvoorbeeld heel goed passen in horeca.

Wat is het verdienmodel?
Wij verkopen direct aan de eindklant en we bundelen bestellingen zodat we geen onnodige voorraden hebben. Hierdoor kunnen we mooie en unieke ontwerpen leveren in kleine series tegen eerlijke prijzen. Tegelijkertijd zijn we ook in staat om hogere marges aan onze designers te geven.

Jullie kiezen voor crowdfunding. Hoe werkt het precies?
Crowdfundig kun je samenvatten als een elevator pitch geven voor heel Nederland waarnaar consumenten besluiten te investeren in ons bedrijf. In een kort filmpje leggen wij uit waar we voor staan, wie we zijn en wat we willen bereiken, dit wordt ondersteund door financiële en branche documenten. [zie video onderaan bericht, red.] Door crowdfundig verspreiden we gelijk het bestaan van basematters en trekken we designliefhebbers aan. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat designproducten voor iedereen betaalbaar zijn. Het is een spannend proces, want het luistert heel nauw of je de juiste snaar raakt. Maar het is goed om te doen omdat je gedwongen wordt je propositie heel helder neer te zetten.

Wat is de gemiddelde investering die nodig is voor vermarkten van een ontwerp?
Dat wisselt sterk per product en zullen we ook in de komende tijd nog gaan ondervinden. Het geschikt krijgen van de producten voor verkoop, dus van designers prototype tot gereed product, is een langer proces dan we van tevoren gedacht hadden. Maar we vinden het belangrijk dat dit goed gebeurt en dat dit onderdeel is van ons bedrijf. Dat maakt ons ook uniek ten opzichte van recent gelanceerde crowdfunding platformen. Voor een designer nemen wij sales, marketing en productie uit handen en kunnen zo continuïteit bieden.

Er staan nu twee upcoming projecten online. Deze worden dan dus pas in productie genomen wanneer er voldoende bestellingen zijn? De producten die nu online staan worden in productie genomen bij voldoende bestellingen.
De upcoming projecten komen beschikbaar als de producten uitontwikkeld zijn en gereed zijn voor verkoop.

Wat is jullie ultieme doel?
Ons doel aan de horizon is om de gehele wereld te laten zien dat design niet duur hoeft te zijn, dat ontwerpen mooi zijn, betaalbaar en misschien wel bij jou om de hoek bedacht en gemaakt. Ik zou eigenlijk willen dat iedereen meer besef heeft van alle ontwerpen die gemaakt worden door fantastische ontwerpers en dat iedereen daar in zijn eigen huis van kan genieten.
Dat niet alles van de Ikea of de Leen Bakker hoeft te zijn, het kan anders, het kan beter. Dat er geen enorme voorraden geproduceerd worden aan de andere kant van de wereld, in containers deze kant op komen waarmee we de winkels vol zetten met producten waarvan we niet eens weten hoe ze gemaakt zijn. We zijn te ver verwijderd geraakt van de oorsprong en bezieling achter de ideeën en de producten. Wij willen dit weer terug brengen. Het moet een goed gevoel geven iets van ons te kopen.

Welke vraag had je willen krijgen en wat is het antwoord?
Waarom zou ik willen investeren in basematters? Het antwoord daarbij zou zijn is dat het niet alleen een goede investering is, maar vooral ook leuk om deel uit te maken van dit nieuwe label en zo wat invloed te hebben op de designs die op de markt gaan komen.




















Rocking Bench, Daniel White by basematters, foto Geertje van Achterberg
 



Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken