Showcase: Rijksmuseum, winnaar Design Accountablility Award 2014
- Design
- 2 jul 2014 @ 13:28
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - AccountabilityDesignawardsOnlineMarketing & Design Congres
- 2 jul 2014 @ 13:28
- Redactie Design
Tijdens het Marketing & Design Congres 24 juni jongstleden werden drie designcases bekroond met een Design Accountability Award (DAA). We delen de winnende cases. Vandaag de website van het Rijksmuseum, ontwikkeld door Fabrique en Q42. ‘Een briljante strategie en technische uitvoering,’ aldus de DAA-jury.
Opdracht
De opdracht aan Fabrique en Q42: ontwikkel een nieuwe website die bijdraagt aan de missie en doelstellingen van het museum, én op technisch, sociaal, en interactief vlak aansluit bij de huidige tijdgeest.
De belangrijkste digitale doelstellingen voor het Rijksmuseum zijn:
- Versterken van de merkpositionering: online overal op het netvlies aanwezig zijn. Mede in aanloop op de opening, maar zeker ook daarna;
- De collectie teruggeven aan het grote publiek, zorgen dat zoveel mogelijk mensen een stukje van de collectie zelf hebben.
Strategie en design
Het projectteam heeft drie leidende ‘design principles’ geformuleerd: eenvoud, dichtbij en ontwerpen voor de grote massa (80% van de gebruikers van de site). Deze principes sluiten aan bij de merkwaarden van het Rijksmuseum en vormden gedurende het proces de toetssteen voor alle betrokkenen.
De principes zijn in het concept vertaald in inhoud (het product), vorm (de stijl) en techniek. Vooral het principe ‘dichtbij’ heeft voor onderscheidende ontwerpbeslissingen gezorgd. Zo komt de collectie letterlijk dicht bij het publiek (het Rijksstudio onderdeel).
Mensen gebruiken steeds vaker een tablet, dit hebben we leidend laten zijn door ‘tablet first’ te ontwerpen en te bouwen. Vanuit de tablet-benadering is de vormentaal van de site helder en eenvoudig door grote duimdikke knoppen, helder kleurgebruik en contrasten. De navigatie staat zo min mogelijk in de weg van de beleving. Op de homepage is gedacht vanuit wat 80% van de bezoekers zoekt en niet wat alle mogelijke gebruiksscenario’s zouden kunnen zijn. Hierdoor blijft het geheel helder en eenvoudig.
Dichtbij
Rijksmuseum.nl leert en inspireert, verrast en verleidt. ‘Dichtbij’ is het kernwoord van de nieuwe website. Het museum wil het publiek snel bedienen en zowel de informatie als de collectie dicht bij de bezoekers brengen. Het Rijksmuseum ‘verbindt mensen, kunst en geschiedenis’. De website sluit bij die visie aan. Het liefst wil het museum dat straks heel Nederland een stukje van de Rijkscollectie dicht bij zich heeft. Dat kan een meesterwerk als wallpaper op mobiel zijn, of een favorietee gedownloade detail op canvas aan de muur.
Een bijzonder onderdeel van de website vormt namelijk ‘Rijksstudio’: een eigen verzameling, knutselplek en museumshop in één. In Rijksstudio kunnen afbeeldingen in hoge resolutie van 150.000 kunstwerken vrij worden gedownload. Rijksstudio is echt ‘kunst van iedereen’. De bezoeker is niet meer afhankelijk van de merchandise in het museum. Iedereen kan zelf aan de slag. Zo zijn details uit te snijden snijden en zelf uit te printen op canvas, laptophoes of zelfs auto.
Responsive, helder en eenvoudig
De responsive website is geoptimaliseerd voor gebruik op tablet (het ‘Tablet first’ principe): helder en eenvoudig, met duidelijke knoppen. Moderne, lichtgewicht HTML5- en CSS3-oplossingen zorgen voor de performance van de website die aan voelt als een app. Voor het ver kunnen inzoomen op de kunstwerken is Google Maps-achtige technologie gebruikt, waardoor het soepel functioneert op zowel desktops, tablets als smartphones. Q42 heeft o.a. vanwege deze implementatie de prestigieuze titel "Google Cloud Platform Partner of the Year" binnengesleept.
Resultaten
Wat de site echt zelf bewijst is de bezoekduur. Deze staat geheel los van promotie of aandacht voor de heropening. De bezoekduur is puur een verdienste van de site zelf. De gemiddelde bezoekduur per sessie is gestegen van 3 minuten naar 10 minuten. Kijken we alleen naar niet bouncende bezoekers dan is de gemiddelde duur gestegen van 5 naar 18 minuten.
Het aantal Rijksstudio’s is nu na 1,5 jaar gestegen tot bijna 150.000 (27-5-2014: 149.036). Om dit te vergelijken kunnen we kijken naar Google Art Project. Dit project is gelanceerd in 2011 en heeft momenteel krap 30.000 gebruikersgalerijen (27-5-2014: 28.880).
Het aantal downloads van hoog resolutie beeld is inmiddels totaal krap 820.000. Dit aantal is sinds oktober 2013 sterker aan het stijgen. Rijksmuseum heeft toen meer beelden toegevoegd en het downloaden voor commerciële doeleinden vrijgegeven. Het aantal accounts (Rijksstudio's) blijft stabiel stijgen en het aantal verzamelingen (sommige gebruikers hebben meerdere verzamelingen) staat op ruim 250.000.
Tablet bezoek is goed voor 13%, met een extreme bezoekduur van 27 minuten (excl. bouncende bezoekers). De bezoekduur met mobiel is 11 minuten. 80% is van dit mobiele gebruik is overigens iPad of iPhone.
Het nieuwe Rijksmuseum.nl –inclusief Rijksstudio – won al een flink aantal awards:
- Gold European Design Award
- Gouden SpinAward
- Dutch Interactive Award
- Best Overall Website Award (Museums and the Web)
- Best Innovative / Experimental Website Award (Museums and the Web)
- People’s Choice Award (Museums and the Web)
- Dutch Design Award
DAA-juryoordeel: ‘Design als onderdeel van een succesvol integraal concept’
• Briljante strategie en technische uitvoering
• Relatief beperkte onderbouwing, maar overtuigende resultaten
• Innovatief, game changer
• Wat is de rol van design? Het sterke aan de case is dat het het design-niveau ontstijgt.
• Heeft het design naar een hoger niveau getild. De hele keten zit op hoog niveau. Het is
een echte design-thinking case. Met een grote nadruk op de opdrachtgever zelf. En
blijkens alle onderscheidingen is ook het design van hoog niveau.
• De geïsoleerde rol van design is lastig te bepalen in deze case. Het gaat hier om design als
onderdeel van een geïntegreerd concept.
Design Accountability Awards
Design vervult een cruciale rol in de economie. Het vergroot de concurrentiekracht van producten, diensten en communicatieactiviteiten. Elke manager en ondernemer weet dat. Maar het is belangrijk de 'bibliotheek' aan interessante, overtuigende business cases te laten groeien en onder de aandacht te brengen. Om die reden zijn de Design Accountability Awards opgezet. De organisatie van de Design Accountability Awards (DAA) wil de link tussen design en business onderstrepen en inzichtelijk maken.
Jury
• Tom Dorresteijn (voorzitter), Studio Dumbar, ceo/partner
• Arjan van den Born (prof. dr.), Universiteit van Tilburg, hoogleraar creatief ondernemerschap
• Hans Spoelman, Financieel Dagblad, hoofd design
• Patrick Kuijsters, SNS Bank, director marketing & online
• Rik Riezebos, Eurib, branding specialist
• Adjan Kodde, Mirabeau, oprichter/partner
Het nieuwe Rijksmuseum.nl from Fabrique on Vimeo.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing