Nieuwe website Van Gogh Museum door Fabrique en Q42

 Nieuwe website Van Gogh Museum door Fabrique en Q42
  • Design
  • 27 aug 2014 @ 10:53
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online

Vanochtend is de nieuwe website van het Van Gogh Museum live gegaan. De site is, net als de veelbsproken en -bekroonde site van het Rijksmuseum, ontwikkeld door Fabrique in samenwerking met technische partner Q42.

Centraal staan de verhalen over het leven en werk van Nederlands bekendste kunstenaar. De website moet bijdragen aan de missie van het museum: het ontsluiten van de enorme rijkdom aan kennis over het leven en werk van Vincent van Gogh dat het museum bezit. De responsive website is tablet first ontworpen. De site moet niet alleen informeren, maar vooral ook inspireren en verrijken.

Bezoekers van de website kunnen verschillende thema’s over het werk en leven van Vincent van Gogh "ontrafelen". Ook is het mogelijk werk uit de collectie te downloaden en online te winkelen.

Inspireren en verrijken
Het Van Gogh Museum bezit veel werk van en kennis over het leven en werk van Vincent van Gogh (1853-1890). Het beheert de grootste collectie schilderijen, tekeningen en prenten van Van Gogh ter wereld (201 schilderijen, 437 tekeningen en 31 prenten). Het ontsluiten van al deze informatie is de missie van het museum. Het Van Gogh Museum vroeg Fabrique een website te ontwikkelen die deze missie ondersteunt: het werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken om hen te verrijken en te inspireren.

Startscherm
De nieuwe site moet niet alleen de collectie en daarmee het museum toegankelijk maken, maar ook de kunstenaar. Met het startscherm is het de bedoeling dat het overgrote deel van de bezoekers direct wordt bereikt. Het scherm is gesplitst in een faciliterend deel (‘Bezoek het museum’) en een inspirerend deel (‘Ontmoet Vincent’).

Verhaallijn meebepalen
‘Bezoek het museum’ geeft praktische informatie over openingstijden, route en tickets. ‘Ontmoet Vincent’ moet bezoekers verleiden met verhalen over het werk én het leven van Vincent van Gogh. Elk verhaal is speciaal geschreven en ontworpen en moet iedere keer weer een nieuwe ingang bieden naar het werk van Vincent en zijn tijdgenoten. De bezoeker kan snel door een verhaal heen of verdwalen in de zijpaden en schilderijen, die onderdeel vormen van het verhaal. De verhalen blijven in beweging: elke twee maanden wordt een nieuw thema gepubliceerd. Bezoekers van de website en het museum worden uitgenodigd input te geven om zo de verhaallijn in 2015 mee te bepalen.

Passie en bezieling
De responsive website kent grote bedieningselementen en grote, leesbare tekst. Het resultaat is, naar zeggen van het museum zelf, 'een website met prachtige verhalen die de passie en bezieling van Vincent voor een nationaal en internationaal publiek over het voetlicht brengen'

Nieuwe multimediatour
Naast de website voor het Van Gogh Museum werkt Fabrique op dit moment aan de vernieuwing van de multimedia tour door het museum. Deze vernieuwde tour zal eind 2014 worden gelanceerd.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken