[Interview] Productdesigner Robert Bronwasser (Smool): 'Een product mag niet om aandacht schreeuwen'
- Design
- 2 dec 2014 @ 14:35
- Link
-
Dorien Vrieling
Contentmanager MarketingTribune (Design)
freelance journalist - InterviewProductdesign
- 2 dec 2014 @ 14:35
- Dorien Vrieling
Onder de naam Smool ontwerpt Robert Bronwasser al twaalf jaar producten voor bedrijven als Unilever, Heineken, Qwic en Cascando. Dat gaat veranderen: de designer gebruikt binnenkort zijn eigen naam, Robert Bronwasser. Een gesprek over het belang van bescheidenheid en schoonheid als neveneffect.
Je werkt al sinds 2002 onder de naam Smool. Waarom ga je nu verder onder je eigen naam? In de eerste plaats wilde ik meer helderheid uitstralen. Mijn naam is Robert Bronwasser, duidelijker kan niet. De naam Smool was vaak verwarrend, mensen dachten dat het een apart merk was. Soms verwachten ze ook dat er bij Smool meerdere designers werken. Als ik in gesprek ben met een nieuwe klant, of wanneer ik een lezing geef, merk ik dat mensen graag willen weten wie er achter de ontwerpen zit en wat de gedachte erachter is. Een bedrijfsnaam is zo anoniem. Ontwerpen is mijn lust en mijn leven, ik heb er duidelijke ideeën over, die wil ik naar buiten brengen.
Hoe ziet jouw visie op design er dan uit?
Mijn motto is: enjoy everyday design. Ik wil producten ontwerpen die je elke dag met plezier kunt gebruiken. Mijn ontwerpvisie is gebaseerd op vijf principes: goed design moet smart, modest, iconic, logical en enjoyable zijn. Niet toevallig vormen de beginletters van die woorden samen het woord ‘smile’.
Smart, omdat een goed ontwerp praktisch en duurzaam is. Modest, omdat een product bescheiden moet zijn. Een product moet niet te veel om aandacht schreeuwen, want het gaat altijd om de gebruiker. Het ontwerp krijgt een plaats in zijn of haar omgeving, dus daar moet het wel in passen. Iconic: elk product dat ik ontwerp moet uniek zijn, karakter hebben. Ik houd niet van nietszeggende producten. Logical: ik wil dingen ontwerpen die inzichtelijk en eenvoudig in het gebruik zijn. En, tot slot, enjoyable: wellicht het belangrijkste principe. Elk product moet prettig zijn om te gebruiken. Dat maakt het ook duurzaam, want op spullen die je met plezier gebruikt ben je zuinig, dus gaan ze langer mee. Het moet ook prettig zijn om naar te kijken, maar vorm en uiterlijk zijn bij mij geen doel op zich.
Zie je jezelf meer als een industrieel designer of als een signature designer?
Eigenlijk ben ik beide. Ik ben een industrieel designer in de zin dat ik samenwerk met bedrijven en functionele producten ontwerp die vaak in grote oplages gemaakt worden. Aan de andere kant vind ik het leuk om producten naar een hoger niveau te brengen en ze meer persoonlijkheid te geven. Die toegevoegde waarde wordt steeds belangrijker.
Heb je de indruk dat een mooi uiterlijk van een product bij andere designers wel het belangrijkste is?
Soms wel. Misschien komt dat ook doordat in de media de aandacht veel meer uitgaat naar interieurdesign dan naar industrieel design. Daardoor lijkt het soms alsof design alleen om schoonheid gaat. Ik vind van niet, wat mij betreft is het uiterlijk slechts een onderdeel van ontwerp. Iets wat alleen maar mooi hoeft te zijn is een kunstwerk, decoratie, dat vind ik niet interessant. Mijn werk is niet bedoeld voor in een museum.
Wat gaat er veranderen nu je van naam verandert?
Er komt een nieuwe identiteit, zoals website en huisstijl. Ik ga geen draai van 180 graden maken, dat zou raar zijn, maar ik ga overal meer persoonlijkheid in stoppen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de teksten op mijn site. Met externe adviseurs en specialisten heb ik een plan van aanpak ontwikkeld. Marketing van mezelf is belangrijk, want ik wil de goede klanten trekken.
Wat voor klanten wil je dan aanspreken?
Ik ontwerp zeer verschillende producten en vind een heleboel dingen leuk, maar ik werk graag met bedrijven die focussen op de eindgebruiker en goede producten willen maken waar klanten blij van worden. Je moet altijd concessies doen, maar ik wil niet werken met bedrijven die door besparingen of verkeerde keuzes een product maken dat niet goed genoeg is. Ik moet wel achter mijn ontwerpen kunnen staan.
Klok 'Tile', een ontwerp van Robert Bronwasser voor Leff Amsterdam
Beer Fountain, ontwerp voor Heineken
Metalen lectuurbak Gispen, ontwerp voor accessoireserie Contour and Merge
-
Dorien Vrieling
- Werkt bij: freelance journalist
- Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing