Nieuwe masteropleiding Digital Design aan HvA

Nieuwe masteropleiding Digital Design aan HvA
  • Design
  • 11 dec 2014 @ 17:09
  • 11576 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) start met de internationale masteropleiding ‘Digital Design’. Het domein Digitale Media en Creatieve Industrie (DMCI) biedt de opleiding aan samen met negen digitale designbureaus, waaronder Momkai, Tam Tam en Woedend!

Nederland designland op de kaart
Het gaat om een eenjarige masteropleiding digital design, waarbinnen digital designers uit de hele wereld zich verder kunnen ontwikkelen. De bedoeling is om met de opleiding Nederland op de kaart te zetten als ‘hotbed voor digital design’, zodat de Nederlandse digitale sector internationale markten kan veroveren. De betrokken bureaus zijn: Achtung!, DDB & Tribal Amsterdam, FHV BBDO, Fabrique, MediaMonks, Mirabeau, Momkai, Tam Tam en Woedend!

Digital design steeds belangrijker
Het economische belang van de creatieve industrie groeit, en de rol van digital design in het communicatievak en andere sectoren wordt steeds groter. Jeroen van Erp van Fabrique: “Digital design gaat veel verder dan het bouwen van een website of een app. De digitale wereld is een integraal onderdeel van ons doen en laten geworden. Deze component is in veel gevallen bepalend voor een geslaagde en effectieve gebruikerservaring en daardoor economisch en maatschappelijk relevant. Daarvoor zijn specialisten nodig en willen we een voedingsbodem creëren voor de grootste talenten”.

Designtalent ontwikkelt zich internationaal
Geleyn Meijer, verantwoordelijk voor de nieuwe opleiding bij de HvA: “Dutch design is wereldwijd bekend. Met deze masteropleiding krijgt de digitale kant van dit exportproduct een impuls.” Talentvolle digital designers krijgen in de opleiding de kans zich internationaal verder te ontwikkelen. Ze moeten maatschappelijke problemen op kunnen lossen en nieuwe producten en diensten helpen ontwikkelen. Meijer: “Voor de designprofessionals vergt dit een hoge mate van zelfstandigheid, een scherp ontwikkelde visie op het vak en de capaciteit om met professionals uit andere disciplines samen te werken. Een masteropleiding in digital design zal dan ook een duidelijke toevoeging aan het huidige aanbod zijn”.

Sterke behoefte aan nieuwe master
Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de betrokken bureaus blijkt dat er behoefte is aan deze opleiding bij zowel bureaus als studenten. Onderzoeker Matthijs Leendertse: “Veel jonge designtalenten zijn direct na hun studie gaan werken, maar hebben behoefte aan verdere verdieping om echt op internationaal topniveau het verschil te kunnen maken. Ze willen leren van de besten in het veld, of dat nu professionals, docenten, mede talenten of klanten zijn”. De bureaus hebben behoefte aan grotere pool van talent in Nederland en een goede internationale reputatie. Daarom wordt nauw samengewerkt met het bredere Dutch Digital Design initiatief.

In september 2015 van start met prelaunch
De masteropleiding Digital Design gaat in september 2015 van start met een aantal pilotmodules en zal in februari 2016 als volwaardige opleiding beginnen. De opleiding staat open voor talentvolle digital designers uit de hele wereld. Naast formele criteria zoals een afgeronde bachelor in een relevant vakgebied, vindt selectie plaats op basis van een eigen visie op digital design, track record en een sterke internationale oriëntatie. De voertaal van de opleiding is Engels. Het gaat om een bekostigde en geaccrediteerde studie met als diplomatitel Professional Master Digital Design.


 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken