[Interview] Identiteit Nationaal Militair Museum moest 'open, moedig en verbindend' zijn

[Interview] Identiteit Nationaal Militair Museum moest 'open, moedig en verbindend' zijn
  • Design
  • 15 jan 2015 @ 09:02
  • Link
  • Dorien Vrieling
    Dorien Vrieling

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    freelance journalist
  • Visual idInterview

Bureau Fabrique ontwierp de identiteit en digitale middelen van het nieuwe Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg. Ebelien Pondaag, senior projectleider bij Fabrique, vertelt hoe het bureau de klus aangepakt heeft. Over het ontwerpen van een huisstijl die aansluit bij een nieuw gebouw, high endorsement en het waarom van de kleur geel. "Groen kon niet, want dat hoort bij de landmacht."

Hoe kwam het Nationaal Militair Museum bij Fabrique terecht?

Wij zitten in het consortium van Heijmans, dat de aanbesteding heeft gedaan. Heijmans heeft een contract met het Ministerie van Defensie, waar ook design onder valt. Toen Heijmans de opdracht kreeg om het museum te gaan bouwen, was er nog geen bureau geselecteerd voor de huisstijl en communicatiemiddelen. Fabrique heeft deze opdracht verworven. Dat we al samenwerkten met de andere ontwerpende partijen in het consortium was een pré.

Hoe luidde de opdracht?

Ons werd gevraagd een huisstijl te bedenken met een beeld- en een woordmerk. Niet alleen voor het Nationaal Militair Museum, maar ook voor de stichting waar het museum onder valt en voor de andere musea die daar bij horen. Het moest een vorm van high endorsement worden: de logo’s moesten niet hetzelfde zijn, maar wel op elkaar lijken.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Er was haast bij het ontwerp voor het NMM, omdat daar ook een app voor moest worden ontworpen, dus zijn we daar mee begonnen, dat was leidend. Voor het NMM hebben we het design helemaal uitgewerkt, pas daarna hebben we de stijlen voor de andere musea in detail ontworpen.

Wat was het belangrijkste verhaal dat met het logo verteld moest worden?

We moesten een huisstijl neerzetten voor een merk dat er nog niet was. Er stond nog geen gebouw, we hadden alleen tekeningen van hoe het eruit zou gaan zien. Gelukkig waren de merkwaarden duidelijk gedefinieerd, daar hebben we veel aan gehad. Open, verbindend, eerlijk, moedig, inspirerend, belevenis: die waarden hebben we als uitgangspunt genomen. Daarvan waren open, moedig en verbindend voor ons de belangrijkste. 'Open' hebben we laten terugkomen in het logo, de letters zijn niet gesloten. Het zit ook in de keuze van een vriendelijke letter, de Sansa, naast het stoere beeldmerk. ‘Verbindend’ komt tot uiting in de doorlopende lijn en ‘moedig’ blijkt uit het MM-tekentje van het logo, dat verwijst naar de chevron, die militairen op de mouw dragen.

Wat was het belangrijkste doel dat met de digitale middelen bereikt moest worden?

Met de website moesten we een goed beeld geven van wat je bij het museum kan doen. Daarmee wilden we drie dingen laten zien. Ten eerste moest duidelijk worden dat het een toffe, stoere belevenis is – het jongensachtige moest naar voren komen. Maar omdat het museum in een mooi park ligt wilden we ook laten zien dat het museum een volledig dagje uit biedt. En tot slot moest naar voren komen dat het museum een kenniscentrum van militaire geschiedenis is.

De visuele stijl en digitale middelen moesten op een lijn worden gebracht met andere visuele uitingen, zoals architectuur van het gebouw en inrichting. Hoe laat je die dingen op elkaar aansluiten?

Het ontwerp van gebouw en inrichting lag er al, en daar hebben wij onze ontwerpen op aangepast. Dat geldt bijvoorbeeld voor de kleur: het was al bekend dat de kleur geel centraal zou staan in de tentoonstellingsruimten.

Ja, vanwaar die kleur geel, eigenlijk?

Het moest een kleur zijn die de gehele krijgsmacht zou representeren. Groen kon niet, want dat hoort bij de landmacht. Blauw hoort bij de marine en de luchtvaart, rood bij de mariniers (vanwege het rood dat altijd in hun baret en bies zit).

Blijven jullie betrokken bij het museum?

Zeker. De vaste opstelling van het museum staat nu vast voor de komende tien jaar, maar we blijven betrokken bij de doorontwikkeling van de huisstijl.


 

Dorien Vrieling
  • Dorien Vrieling

  • Werkt bij: freelance journalist
  • Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken