[Interview] Mark Studholme en Suzan Claesen van designplatform Crowdy House
- Design
- 10 jun 2015 @ 08:49
- Link
-
Dorien Vrieling
Contentmanager MarketingTribune (Design)
freelance journalist - ProductdesignBranding
- 10 jun 2015 @ 08:49
- Dorien Vrieling
Design start-up Crowdy House bestaat nog maar twee jaar, maar groeide in die tijd uit tot een internationaal opererend bedrijf. Op het lanceerplatform annex marktplaats kunnen ontwerpers gemakkelijk werk verkopen aan consumenten, zonder hoge commissies en zonder productierisico’s. Mark Studholme en Suzan Claesen startten het platform omdat ze zelf wisten hoe moeilijk het is voor jonge ontwerpers om hun producten te verkopen.
Hoe gaat het nu met Crowdy House?
Mark: Heel goed. We hebben eind 2014 onze investering eruit gehaald. We hebben een aantal grote investeerders, waaronder de oprichters van Just Eat en Booking.com. Er zijn nu 700 ontwerpers aangemeld, er staan meer dan 2000 producten op de site en ons team bestaat uit 26 mensen.
Hoe ontstond het idee voor Crowdy House?
Mark: Twee jaar geleden was ik hoofdredacteur bij Archello, een netwerk van architecten en designers. Tijdens een debat voor designers ging het er over hoe moeilijk het is voor designers om geld te verdienen. Dat zette me aan het denken.
Suzan: Mijn ouders hebben een interieurzaak. Ik heb daar, als hobby, veel meubels gemaakt en leerde zo zowel de productiekant als de verkoopkant kennen. Ik vond het interessant om een businessmodel te bouwen.
Mark: Kickstarter was toen in opkomst, we zagen daar een kans liggen voor design. Crowdy House is gestart als crowdfundingplatform in de Dutch Design Week van 2013.
Maar het is nu meer dan een crowdfundingplatform, toch? Mark: “We merkten al snel dat er ook behoefte was aan een permanent verkoopkanaal. Daarom zijn we bij een startup accelerator de markt gaan testen. We interviewden consumenten en designers en ontdekten zo dat er behoefte was aan een tweeledig platform. Enerzijds moest een nieuw productidee gelanceerd kunnen worden, waar mensen op konden intekenen zodat het gemaakt kon worden. Aan de andere kant moest het een marktplaats zijn, waar mensen hun product kunnen verkopen.
Wat bieden jullie ontwerpers precies?
Suzan: Aangesloten designers kunnen een eigen winkeltje beginnen op Crowdy House, waar ze vanuit hun eigen site naar linken. Wij helpen hen met de promotie, bijvoorbeeld met goede fotografie van hun producten en Facebook-advertenties, maar ook door middel van partnerships met magazines. In elke editie van Elle Decoration staat bijvoorbeeld een interview met een van onze designers. Ook werken we samen met bloggers. Als zij over onze producten schrijven en dat leidt tot verkoop, krijgen zij een commissie.
Verder zorgen we voor goede, veilige betaalmethoden. We willen die mogelijkheden nog beter maken, we voeren nu gesprekken over shipping. Het zou ideaal zijn dat je als ontwerper met een druk op de knop een busje kan laten voorrijden die je producten op komt halen.
Wat voor designers zijn er aangesloten bij Crowdy House? Suzan: Allemaal professionele ontwerpers. Geen sjaalbreiers. Veel designers zeggen: een platform als Etsy is leuk, maar daar passen mijn producten niet tussen. Het zijn designers die serieus genomen willen worden. We laten ook niet iedereen toe: ontwerpers moeten in elk geval ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel, de kwaliteit van de producten moet hoog zijn en de producten moeten online verkoopbaar zijn.
Wat is jullie missie?
Mark: We willen de beste designers in Europa schaalbaarheid en bereik geven. Het moet een soort IKEA worden, maar dan voor kleine designers. Met technologie kunnen we net zo’n groot bereik creëren. Wij zorgen voor betaalmethoden, klantenservice en bezorging. De grootste uitdaging is nu nog de logistiek, maar er zijn Europese subsidies voor projecten zoals het onze, die ervoor moeten zorgen dat Europa als geheel minder gefragmenteerd is, en elke Europeaan gemakkelijk online kan kopen.
Mark Studholme
Suzan Claesen
Het team van Crowdy House
-
Dorien Vrieling
- Werkt bij: freelance journalist
- Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
- Website:
- Profiel »
- Crowdy House
- Mark Studholme
- Kickstarter
- Suzan Claesen
- Archello
- Elle Decoration
- Etsy
- Just Eat
- IKEA
- booking.com
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- “Big 5” kunstenaars van Den Haag in... 17-09-2024
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing