Prijzen voor design Anatomisch Theater in Museum Boerhaave

Prijzen voor design Anatomisch Theater in Museum Boerhaave
  • Design
  • 27 nov 2015 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het belevingsontwerp voor het Anatomisch Theater in Museum Boerhaave van het Utrechtse bureau Tinker imagineers won deze week tijdens een prijzengala in London een internationale Britse design prijs: de Design Week Award. 'A brilliantly fun experience', aldus de jury. Daarnaast is bij de Amerikaanse Spark Experience Awards, de hoogste notering ‘spark!’ voor het ontwerp toegekend.

In het Anatomisch Theater krijgt het publiek in een zes minuten durende audiovisuele voorstelling een spectaculaire introductie op zes eeuwen wetenschap en daarmee tegelijkertijd een introductie op het museum.

Design Week Award
Design Week is hét nieuws- en inspiratieplatform voor alle design disciplines in Groot Brittannië. De jaarlijkse Design Week Awards biedt een podium aan de beste internationale projecten, van branding, interieurdesign tot en met tentoonstellingen en interactives.
In de categorie ‘digital installations for exhibition, retail or offices’ liet het Anatomisch Theater drie projecten, waaronder Type Reinvented - van het wereldwijd opererende Monotype - achter zich.

Spark Awards
De Spark Experience Awards werden voor de 9e keer georganiseerd. De missie van de Amerikaanse design gemeenschap Spark is ‘to initiate positive design-led change’ door de beste nieuwe ideeën en ontwerpoplossingen onder de aandacht te brengen onder het motto ‘designing our future’.

Theater van verwondering
Geïnspireerd door de beroemde anatomiecolleges in de 17de eeuw neemt het publiek net als toentertijd plaats in de houten banken van het theater. Vervolgens komt het ‘Theatrum Anatomicum’ tot leven met behulp van video mapping op wanden, plafond en het lichaam op de snijtafel in het midden. Ondergedompeld in de show ervaren bezoekers de verwondering en nieuwsgierigheid die wetenschappers van alle tijden heeft gedreven.
'Ons museum vertelt een bijzonder en gecompliceerd verhaal over wetenschap. Ook had ons museum een indrukwekkend Anatomisch Theater, maar het was er stil en doods. Het resultaat dat er nu staat, is niet alleen een aangekleed Anatomisch Theater en een film die het verhaal vertelt. Het is een waardevolle eenheid geworden die elkaar in alle opzichten versterkt. De nieuwe presentatietechnieken verrassen bezoekers en zorgen ervoor dat ze met de juiste nieuwsgierige mindset het museum in gaan', aldus het Museum Boerhaave. 



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken