Utrechtse boetiek brengt ode aan vrouwelijkheid

Utrechtse boetiek brengt ode aan vrouwelijkheid
  • Design
  • 18 nov 2015 @ 09:02
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenInstore marketing

In september opende Imke Zuidema aan de Lijnmarkt in Utrecht haar winkel SeduZe, een boetiek vol sieraden, lingerie, schoenen en make-up, allemaal afkomstig van Nederlandse ontwerpers. Imke deelt haar winkel met schoenenontwerper Alexander Khorikian, die onder in de zaak atelier houdt.

Verleidelijkheid als kracht
In haar winkel draait het om verleiding en vrouwelijkheid. Vandaar de naam SeduZe, legt Zuidema uit. ‘Ik vind dat vrouwelijkheid vaak als iets zwaks gezien wordt. Terwijl verleidelijkheid ook een kracht is. En het is iets wat Nederland soms een beetje mist. Vrouwen zouden hier wel wat meer aandacht mogen besteden aan hun uiterlijk.’

Bij binnenkomst in de zaak valt meteen de kleurkeuze op: veel zwart en wit. Aan een glooiend gevormd wandrek hangen designerkledingstukken en lingerie, op de tafels in het midden en in de industriële vitrinekasten ligt een groot assortiment aan sieraden. Ze voert lingeriemerken als Love Stories en Pretty Wild, verkoopt sieraden van Ninanin, Sotine en Chris van den Elzen, maar ook make-up van Ellis Faas en parfum van Baruti. 

Schoenen hoog aan de muur
In vierkante ‘vitrinekastjes’ aan de muur staan de schoenen van ontwerper Alexander Khorikian uitgestald. Expres hooggeplaatst, zodat je ze van alle kanten kunt bekijken –en zodat de kostbare schoenen veilig staan. ‘Ik verkoop exclusieve producten,’ zegt Zuidema, ‘die moeten tot hun recht komen. Ik wilde dus geen Ikea-meubels, maar iets bijzonderders.’ Een met Khorikian bevriende smid maakte het wandrek.

Zuidema werkte jarenlang als visagist en hairstilist voor modeproducties, maar wilde iets anders. ‘Ik vond het altijd het leukst om te werken met jonge ontwerpers. Die hebben vaak weinig budget, maar ze zijn nog gepassioneerd en fris. Daar wilde ik iets mee.’ Veel ontwerpers hebben wel een webshop, bedacht ze, maar die moet je als consument wel eerst weten te vinden. En sommige producten koop je niet zo snel online. ‘Neem nu lingerie of parfum – tenzij je het merk al kent, koop je dat niet in een webshop. Een echte winkel biedt service, en een ervaring.’

Atelier voor damesschoenen op maat
Ze vond een pand aan de Lijnmarkt in Utrecht, aan de achterkant van de gracht – mèt werfkelder. 70 vierkante meter, waarvan 25 winkelruimte. ‘Tja, en zoveel voorraad heb ik niet,’ lacht ze. Sieraden en lingerie nemen niet zoveel plek in. Wat te doen met de loze ruimte? Ze dacht meteen aan schoenontwerper Alexander Khorikian, die een paar schoenen voor haar had ontworpen.

Khorikian houdt atelier in de ruime werfkelder. Zijn elegante, veelal hooggehakte schoenen maakt hij helemaal op maat en naar smaak van de draagster gemaakt. ‘Ze moeten de draagster complementeren,’ zegt hij, ‘niet andersom.’ Met zijn ontwerpen wil hij de vrouwelijkheid van de vrouw benadrukken. 'Er is geen kledingstuk dat een vrouw zo mooi kan maken als een goed paar schoenen. Zuidema: 'Nou, met lingerie ook, hoor.' Goedkoop is een persoonlijk ontwerp niet: je betaalt voor een paar Khorikians gemiddeld 1500 tot 2000 euro. Geen gebruikelijke uitgave in Nederland, beaamt Khorikian: ‘Voor mannen is een paar handgemaakte schoenen veel gewoner.’ Zuidema: ‘Eigenlijk gek, want vrouwen zijn vaak juist gek op schoenen. En voor een high-end tas betalen vrouwen zo’n bedrag wel, terwijl schoenen complexer zijn om te maken.’

Nette dame van 70
De winkel is sinds september open, en moet dus nog bekendheid genereren onder het winkelpubliek. Toch weten steeds meer liefhebbers de zaak te vinden, zegt Zuidema. Hoe haar doelgroep er dan uit ziet? ‘Dat is wel grappig, die blijkt ouder dan ik van tevoren had bedacht. Het zijn vrouwen met een bepaald gevoel voor stijl en  liefde voor kwaliteit. De meeste klanten zijn vrij jong, maar laatst was er nog een nette dame van een jaar of 70. Ze was naar de uitreiking van het Gouden Kalf geweest en zei: als ik deze jurk eerder had gezien, had ik die aangetrokken!’ Zuidema wijst naar een lange, opengewerkte zwarte jurk. ‘Wel het laatste waarvan ik zou denken dat ie een oudere vrouw aan zou spreken,’ zegt Zuidema lachend. ‘Zo zie je maar.’

Seduze, Lijnmarkt 44, Utrecht.


 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken