Lennart Booij nieuwe conservator toegepaste kunst en vormgeving Stedelijk

Lennart Booij nieuwe conservator toegepaste kunst en vormgeving Stedelijk
  • Design
  • 28 jan 2016 @ 13:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Personalia

Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft met ingang van 24 februari Lennart Booij benoemd tot conservator van de afdeling Vormgeving. Zijn eerste project is Gemeentelijke Kunstaankopen 2016 die eind augustus opent. Dit is een tweejaarlijkse tentoonstelling op basis van een open call aan kunstenaars die dit jaar als thema toegepaste kunst heeft.

De afdeling Vormgeving van het Stedelijk Museum, die sinds 1934 bestaat, wordt gevormd door drie conservatoren, naast Lennart Booij zijn dat Carolien Glazenburg (grafische vormgeving) en Ingeborg de Roode (industriële vormgeving). De wereldvermaarde collectie omvat ruim 50.000 werken (het grootste aandeel van de totale collectie van 90.000 objecten) en kreeg vanaf de heropening in 2012 voor het eerst een eigen vaste presentatie.

Lennart Booij (1970) is een van de oprichters van BKB, een bureau dat sinds 1999 strategische campagnes opzet voor overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties over actuele kwesties. Booij studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde drie jaar geleden aan de Universiteit van Leiden op kunsthistorisch onderzoek naar de ontwikkeling van Franse moderne luxe. Hij sloot dit onderzoek af met een publicatie en in 2013 met een tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag over het werk van de Franse kunstenaar René Lalique. Eerder was hij naaste medewerker van toenmalig PvdA-voorzitter Felix Rottenberg, lid van het campagneteam van Wim Kok, en medeoprichter van vernieuwingsbeweging Niet Nix. Booij was de afgelopen jaren ook actief als debatleider en moderator, en geeft lezingen over merkontwikkeling, de moderne luxe industrie en de Frans-Nederlandse relaties in de kunst rond 1900.
 

Lennart Booij over zijn aanstelling: ‘Het Stedelijk Museum is voor mij een mooie nieuwe stap vol avontuur, en ik ben zeer gemotiveerd om een bijdrage te gaan leveren aan de verdere ontwikkeling van vormgeving en design binnen en buiten de muren van het Stedelijk.’

Foto door Merlijn Doomernik

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken