[wrap up] Platform Design februari 2016

[wrap up] Platform Design februari 2016
  • Design
  • 1 mrt 2016 @ 14:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designPortfolioInterviewAwards

Iedere maand biedt de redactie een wrap up van het nieuws op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze maand veel aandacht voor awards, de beoordelingen van ons designerspanel en marketeerspanel over de nieuwe packaging van Appelsientje en het 3D-ontwerp van Pluggerz, de Londense storecheck van Steven de Cleen van ProudDesign, een aantal portfolio’s en een openhartig interview met managing director Hugo van den Bos van Koeweiden Postma.

 

IF AWARDS

Tijdens de MCBW (Munich Creative Business Week) 20-28 februari vond ook de uitreiking van de  iF design awards plaats. Deze internationale prijzen bestaan al meer dan zestig jaar. De 60-koppige beoordeelde dit jaar 5.295 inzendingen uit 53 landen in zeven disciplines, te weten productdesign, communicatiedesign, verpakkingsontwerp, servicedesign, professionele concepten, architectuur en interieurarchitectuur. 1.821 inzendingen ontvingen het iF label en 75 daarvan uiteindelijk ook een iF gold award, die tijdens een feestelijke ceremonie in BMW Welt door de CEO van de iF awards Ralph Wiegmann persoonlijk werden overhandigd.


Vijf van de gold awards gingen mee terug naar Nederland. Drie voor Philips - waarmee Philips Samsung voorbijgestreefd is en nu nummer 1 staat in de overall ranking van iF - en twee voor VanBerlo. En er was nog een gold award met een Nederlands tintje: de Hone Type 15 double edge safety razor (foto hieronder) was ingezonden door Andrew Mitchell, product designer bij Philips Design en woonachtig in Eindhoven namens Hone Products in het Verenigd Koninkrijk.

Er waren dit jaar minder inzendingen dan voorgaande jaren uit Nederland en daar moet verandering in komen, vindt Thomas Paulen, CEO VanBerlo: ‘Het algemene level van de inzendingen is hoog, maar dat kunnen wij als Nederlanders aan. Het is een award die niet alleen gewaardeerd wordt door andere designers, maar door het bedrijfsleven wereldwijd.'

iF Public Value Design Award en iF Public Value Student Design Award
Eerder die week vond al de eerste editie van de if Public Value Design Awards plaats. Deze awards zijn bestemd voor projecten met sociale relevantie en publieke waarde. Het idee achter deze nieuwe prijzen is dat ‘good ideas make the world go round’ en positieve maatschappelijke veranderingen teweeg kunnen brengen. De ideeën moesten een relevant probleem oplossen en een hoge morele en ethische waarde hebben.

Er werden meer dan duizend projecten ingestuurd door NGO’s en individuele deelnemers. In totaal werden er daarvan 252 beoordeeld door een jury van experts. Zes projecten en 33 concepten van studenten werden bekroond met respectievelijk een iF Public Value Design Award (onder meer voor Philips en VanBerlo; zie foto) en een iF Public Value Student Design Award. De zes beste concepten van de jonge talenten wonnen in totaal € 10.000,-.

 

PACKAGING

NL Packaging Awards
Om even in de awardssferen te blijven… designbureaus en hun opdrachtgevers, maar ook producenten van innovatieve verpakkingen hebben een nieuw podium om hun creativiteit en innovatievermogen te tonen: de NL Packaging Awards.17 maart vindt de eerste editie plaats in Studio 21 in Hilversum. Tijdens een feestelijke avond, gepresenteerd door Jort Kelder, worden de prijzen uitgereikt. Inmiddels zijn alle genomineerden bekend.


Nog meer packaging
Ons designers- en marketeerspanel kwamen ook weer twee keer in actie. De nieuwe packaging van Appelsientje en het 3D-ontwerp van Pluggerz werden kritisch bekeken.

Designers over Appelsientje

Marketeers over Appelsientje

Designers over Pluggerz

Marketeers over Pluggerz

Storecheck
Ook in het buitenland gebeurt er veel in de supermarktschappen op het gebied van packaging design. Steven de Cleen, strategy director bij ProudDesign, houdt de MarketingTribune-lezers daarvan maandelijks op de hoogte, zowel in het magazine als online. Dit keer bericht hij vanuit Londen. Selfridges Food Hall en Harvey Nichols Food Market zijn de twee meest interessante foodmarkets van luxe warenhuizen in Londen. Geld is er geen issue en er zijn dus voldoende initiatieven te ontdekken. Verpakkingen spelen een belangrijke rol om die meerwaarde ook duidelijk te maken.

 

DESIGNPORTFOLIO

De nieuwe rubriek Designportfolio is voortvarend van start gegaan. Maar liefst vier bureaus deelden hun portfolio deze maand. Tinker imagineers beet het spits af en ook van SoGood (maar liefst vijf keer genomineerd voor de NL Packaging Awards), Kossmann.dejong en het gloednieuwe Fresqo viel er werk te bewonderen.


INTERVIEW

Hugo van den Bos Koeweiden Postma

Op de dag dat nieuwe klant Staples, het grootste bedrijf wereldwijd op het gebied van office supplies, hun eerste afspraak had voor de ontwikkeling van hun Europese visuele identiteit, sprak MarketingTribune met Hugo van den Bos, managing director van designbureau Koeweiden Postma. Vol passie verhaalt hij over zijn bureau, klanten en werk, waaronder dat voor Royal FloraHolland, dat samen met Total Identity werd ontwikkeld en MarketingTribune als eerste mag presenteren.

Het bureau is verantwoordelijk voor heel wat iconische designs zoals het ontwerp van de ‘citydressing Amsterdam’ voor de inhuldiging van onze huidige koning - ‘een wereldmerk voor één dag’ - en de visuele identiteiten van het Van Gogh Museum en Hema. Van den Bos vertelde openhartig en vol vuur over zijn team, klanten en werk.

Dit is natuurlijk maar een gedeelte van wat er deze maand online verscheen op het platform over Design van MarketingTribune, slechts een editor’s pick mede gebaseerd op het aantal clicks. Volgende maand meer, dus mail je designnieuws, blogs of portfolio naar design@marketingtribune.nl en volg @MTribuneDesign op Twitter en check onze facebookpagina.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken