[designportfolio] Beautiful Minds

[designportfolio] Beautiful Minds
  • Design
  • 11 apr 2016 @ 00:01
  • 8809 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Portfolio

Het in Amsterdam gevestigde Beautiful Minds is een autonoom designbureau voor visual branding en online branding. Onlangs wonnen zij met hun project 'Cultuur in de klas' - een online platform voor cultureel onderwijs - een iF Award. MarketingTribune vroeg hen voor de rubriek Designportfolio naar nog zes andere projecten waar zij trots op zijn.

PROJECT 1
Elk verhaal heeft een begin
Oneindig cultureel erfgoed op één mega site: grootste online collectie met verhalen

Client: Oneindig Noord-Holland
Opdracht: visual branding, online branding
Expertise: visuele identiteit, strategie, campagnes, online design, digital design, video
Site: onh.nl

Cultureel erfgoed moet toegankelijk zijn voor iedereen. Dat is waar Oneindig Noord-Holland in gelooft. Daarom zetten zij in op samenwerking met partners uit het culturele veld. Zo verbinden zij verhalen uit de geschiedenis met collecties van musea, archieven en culturele instellingen en komt het rijke verleden van Noord-Holland digitaal tot leven. Met verhalen van vroeger reageren zij op de samenleving van nu. Wij ontwikkelden het nieuwe merk ‘Oneindig Noord-Holland’, de online en offline campagnes en identiteit en het design van de website.

Oneindig Noord-Holland is promotor van cultureel erfgoed en is voor nieuwsgierige mensen op zoek naar ontspanning met inhoud. Oneindig Noord-Holland is een ‘never ending story’ van het cultureel erfgoed van Noord-Holland. Je vindt dit oneindige 'museum', dat je zelf kunt aanvullen, op internet als online collectie. Op deze zeer interactieve website vind je het oneindig groeiende cultureel erfgoed in mooie verhalen, beelden, wandel- en fietsroutes en campagnes. Maar Oneindig Noord-Holland is ook aanwezig op straat bij monumenten, in het landschap via routes, bij exposities en culturele evenementen, in kranten, op radio en tv, met QR-codes en via de Street Museum-app.

PROJECT 2
Het is eigenlijk heel simpel

De branding van Noord-Holland Noord: een regio © Van Hollandse Bodem
Client: Ontwikkelingsbedrijf NHN
Opdracht: visual branding, online branding, regiobranding
Expertise: visuele identiteit, strategie, campagnes, online design, events, storytelling, regiobranding
Site: regiovanhollandsebodem.nl
 

Het is er koud. Het waait er altijd en het is leeg. Zo zien veel mensen de regio boven Amsterdam. Maar het is vooral de regio met innovaties in energie, agrifood en water. En de meeste zonuren.

Voortdurend is de wereld om ons heen in verandering. Ook rondom de regio Noord-Holland Noord, van Noordzeekanaal tot Texel. Wil de regio economische krachtiger worden en ontwikkelingen tot groei brengen, dan zullen mensen en bedrijven binnen de regio meer moeten samenwerken. Het regionale plan waarmee ze dat doen is: regio © Van Hollandse Bodem.

© Van Hollandse Bodem is een duurzame koers en een aanpak, ontwikkeld door Beautiful Minds in nauwe samenwerking met Ontwikkelingsbderijf NHN, waarmee regio Noord-Holland Noord zich de komende jaren beter in beeld kan brengen. Het is een activatiestrategie om overheden, bedrijven en inwoners te stimuleren om partner te worden, initiatiefnemer te zijn en te participeren in projecten met gelijkgestemden. De economische cirkel van Energie, Agrifood & Water is het belangrijkste thema. Want een snel groeiende wereldbevolking en toenemende welvaart vergroot de vraag naar energie, voedsel en water. Voorraden die altijd zo vanzelfsprekend waren, raken op. Bedrijven en initiatieven in de regio Noord-Holland Noord staan al internationaal bekend om de innovatieve oplossingen in energie, voedsel en water en de verbinding daartussen. Met © Van Hollandse Bodem kan regio Noord-Holland Noord aan de wereld laten zien hoe een regionale samenleving door verbondenheid een impuls kan geven aan de economie van de toekomst.

PROJECT 3
Stoffig? No way!

Cultuur in de Klas: een online platform voor cultureel onderwijs, kijken is zien
Client: Cultuurcompagnie (Plein C)
Opdracht: visual branding, online branding
Expertise: visuele identiteit, strategie, campagne, online design, illustratie
Site: cultuurindeklas.nl

Is cultuur belangrijk in het onderwijs? Kunst, theater, opera, erfgoed of klassieke muziek; veel kinderen vinden cultuur maar stoffig en educatie erover gebeurt vooral buiten school. En dat is jammer. Want cultuur is een belevingswereld waar kinderen zich prima in kunnen uitleven, áls ze het eenmaal zien. Daarom het advies van de Onderwijsraad: leren, creëren, inspireren. Want op de basisschool wordt een fundament gelegd voor de culturele ontwikkeling van kinderen. Het helpt kinderen om te leren functioneren in een complexe, pluriforme en snel veranderende maatschappij. Daarom brengen we kinderen nu in contact met cultuur via het platform Cultuur in de Klas. Leraren en andere onderwijsprofessionals vinden hier een totaal aanbod van alle cultureel educatieve programma's voor kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Kijken naar kunst en cultuur vereist kennis en met die kennis als basis, kun je leren zien. Zien om te begrijpen, de lol ervan inzien, het leuk vinden om je ogen te openen en je blik te verbreden. Om de drempel naar cultuureducatie te verlagen heeft Beautiful Minds het online design en de bijbehorende visuele identiteit ontwikkeld met een knipoog. Neem het niet al te serieus, maar kijk omdat het leuk is om te zien.

[met dit project won Beautiful Minds recent een iF Award, red.]

PROJECT 4
Eenvoudig aanspreekbaar

De Belastingdienst in 2012: interne communicatie bij verandering
Client: Ministerie van Financiën - Belastingdienst
Opdracht: visual branding, internal branding, verandercommunicatie design
Expertise: visuele identiteit, change communication design, interne campagne, video, infographics

De Belastingdienst gaat veranderen. De focus komt te liggen op burgers en bedrijven en stelt compliance centraal in een nieuw termijnplan. De organisatie wordt geherstructureerd en gaat ingrijpend veranderen. De impact is vanzelfsprekend enorm. Er moet duidelijkheid komen over de koers van vernieuwing. Vijftienhonderd managers moeten geïnformeerd en ondersteund worden in het proces.

De Belastingdienst is de grootste werkgever van Nederland. Er werken ruim negenentwintigduizend medewerkers, verspreid over het land. Overal moeten bezuinigingen worden uitgevoerd zoals minder locaties en vergaande digitalisering van het aangifteproces. Om dit intern te communiceren moet de koers van vernieuwing duidelijk zijn. Leidinggevenden moeten gemotiveerd worden en voorzien van instrumenten om de impact van de verandering binnen hun teams te bespreken. In een inspirerende samenwerking met Huib Koeleman, expert op gebied van interne- en verandercommunicatie, ontwikkelden wij binnen zeer korte tijd onder meer een herkenningsteken voor alle communicatiemiddelen in het verandertraject, een toolkit voor de managers en interventies zoals een spel, pechakucha's en een praatplaat met complexe infographics. Tijdens het event in Jaarbeurs Utrecht werden de middelen interactief ingezet en kwamen de graphics tot leven.

Project 5
I'm In. Are you?

Amsterdamse leerplichtcampagne I'm in: Aanval op de Uitval
Client: Gemeente Amsterdam - Bureau Leerplicht Plus
Opdracht: visual branding, outdoor branding
Expertise: visuele identiteit, campagne, online design, event, advertising design, illustratie

Waar spreek je jongeren aan om met hen te praten over school? Op de hoek van de straat, vonden wij. Gemeente Amsterdam zocht naar een inventieve manier om te communiceren met leerplichtige jongeren die moeilijk te bereiken zijn: de uitvallers en de twijfelaars. We bedachten een campagne voor een Amsterdams zomeroffensief tegen voortijdig schoolverlaten. Uitdagend genoeg voor jongeren. En met als uitgangspunten: zoek de doelgroep op en wacht niet af.

‘Jongeren hebben liefde en structuur nodig bij het maken van de juiste studiekeuze. Structuur betekent je aan je afspraak houden en liefde staat voor aandacht. Ik verwacht van jongeren veel inzet om een diploma te halen. De steun van ouders en vrienden is hierbij heel belangrijk. Met een opleiding die bij je past kun je écht zeggen: I'm in.’, zegt Lodewijk Asscher bij de kickoff.

En op de kickoff laten ook andere bijzondere mensen zien dat het ernst is: I'm in-prinses Maxima geeft het startsein en I'm in-voetballer Edgar Davids is onze ambassadeur en laat zich fotograferen met jongeren. Sindsdien trekt een knalrode niet-te-missen caravan met een campagneteam door heel Amsterdam op zoek naar de doelgroep. In de caravan voeren leerplichtambtenaren en jongeren die het zelf hebben meegemaakt gesprekken met de twijfelaars en hun ouders. Waar jongeren normaal moeten wachten tot ze verder worden geholpen wordt hier meteen op actie overgegaan. En dat werkt.

Project 6
Podium voor Talent

Re-branding het grootste mbo van Nederland
Client: ROC van Amsterdam
Opdracht: visual branding, online branding
Expertise: visuele identiteit, strategie, campagne, digital design, video, illustratie

Het grootste regionaal opleidingencentrum in Nederland, waar zo’n 35.000 jongeren jaarlijks een vmbo- en mbo-opleiding volgen en circa 4.000 docenten dagelijks lesgeven, worstelde met een sterk gedifferentieerde identiteit. De behoefte aan één sterk merk in het onderwijsveld was groot. Jongeren staan op het punt om een beslissing te nemen over hun toekomst. Zij moeten geholpen worden bij hun keuze voor onderwijs en niet verward raken door onduidelijke communicatie. Bovendien zijn er veel betrokkenen: ouders, decanen, vrienden, leraren, stagebedrijven en zelfs leerplichtambtenaren. Het ROC van Amsterdam wil daar een serieus en betrouwbaar merk voor zijn.

Wij weten hoe belangrijk dat is. Daarom creëerden wij een nieuw merk dat krachtig is in vorm, het oude merk behoudt en visueel herkenbaar is. Het nieuwe logo verbonden we met de nieuwe propositie. En we vernieuwden alle componenten van de identiteit: huisstijl, design- en merk-strategie, communicatiestijl en alle grafische uitingen. Elk onderdeel van ROCvA dat van belang is voor de communicatie heeft een eigen signatuur binnen de corporate identity, de huismerken. Zo kunnen samenwerkingsrelaties met A-merken opvallen binnen de identiteit. De kracht van het nieuwe merk is eenvoud en implementatie: de huisstijl is sinds de restyling uitstekend toepasbaar zowel op offline als online media. En dat vinden wij essentieel voor een complexe organisatie als het ROC van Amsterdam.

Project 7
De olifant en het vogeltje

Hoe een klein verhaaltje je uniek maakt
Client: Atrivé
Opdracht: visual branding, online branding, paperless office
Expertise: visuele identiteit, strategie, digital design, online design, animatie, illustratie

Adviesbureau Atrivé wilde een omslag maken naar een nieuwe identiteit waarbij de fascinatie voor de maatschappij, de co-creatie met partners en het in staat zijn om rendement te vergroten, meer naar voren moest komen. Van alle strategische concepten die we bedachten en presenteerden, had één piepklein verhaaltje de meeste impact: het verhaal van de olifant en het vogeltje. We hadden het wel bedacht, maar niet gezien als hét concept. Toen een van de partners bij Atrivé zo enthousiast werd, bleek dit de enige grafische vertaling te kunnen zijn dat we met veel inspiratie hebben ontwikkled tot logo. Dit was het verhaal dat alle medewerkers graag wilden vertellen. Het sprak tot de verbeelding. De olifant visualiseert de sterke basis met kennis, het ranke dynamische vogeltje zit op het hoogste punt en overziet het pad; het symboliseert het detail. Nu heeft Atrivé een eigenzinnig logo en valt op als unieke organisatie tussen de andere adviesbureaus in dezelfde markt.



 

Over Beautiful Minds
Majella van Raalte, partner en creatief directeur: 'De wereld beweegt. Alles om ons heen versnelt in hoog tempo. Het is overweldigend. In een samenleving rijk aan informatie, maar met een tekort aan tijd, verlangen we naar charismatische merken, met aandacht voor esthetiek. Het is de taal van gevoel. Zo krachtig dat het ruw materiaal kan transformeren tot een begeerlijk product.

De impact van technologie op de mens is groot. Het versterkt de kracht van het individu. Voor die complexe wereld ontwikkelen wij visual branding en online branding, en eigenlijk altijd in combinatie. De esthetische beleving van design is onze focus: met onze zintuigen ervaren we communicatie, door te zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Investeren in mooi leidt tot een goed imago, aantrekkingskracht, loyale mensen intern en extern en een organisatie die tot de verbeelding spreekt. Met design kan dat. Design biedt een creatieve en financiële impact.

Met een veelzijdig wisselend team van designers, marketing- en communicatiestrategen, programmeurs, technici, schrijvers, fotografen en wetenschappers ontleden we tradities, analyseren we conventies, ontwikkelen we nieuwe denkrichtingen en creëren we buitengewone visual branding en online branding.

Onze opdrachtgevers zijn actief als bestuurder, medewerker of marketing- en communicatieadviseur van kleine en grote organisaties. Ze zijn ingenieur bij Rijkswaterstaat, geven les op de luchthaven, leiden een museum of zijn eigenaar van een groothandel. Allen op zoek naar een charismatisch merk met lef en verbeeldingskracht.

Beautiful Minds is een autonoom designbureau voor visual branding and online branding in Amsterdam.'

Ook in deze rubriek? Mail dan naar design@marketingtribune.nl!

Eerdere designportfolio's:

Brandnew

Fresqo

Tinker imagineers

Kossmann.dejong

SoGood



 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken