Yellow Backie van Wilmar/Matthijs finalist Dutch Design Awards

Yellow Backie van Wilmar/Matthijs finalist Dutch Design Awards
  • Design
  • 11 jun 2016 @ 16:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignawardsDigital designConceptInnovatie

Wilmar/Matthijs is met Yellow Backie finalist voor de Dutch Design Awards 2016. In de categorie Service & Systems strijdt het creatieve duo met de eveneens genomineerde Frank Kolkman, Social Label en Achtung om de felbegeerde award in deze categorie.

Het duo won eerder in Paradiso al een ADCN-lamp voor het concept. Yellow Backie is liften op z’n Amsterdams: toeristen herkennen de Amsterdammers die hun wel mee achterop willen nemen aan de gele bagagedragers; voor de bezoekers een mooie kans de stad door de ogen van een Amsterdammer te zien. Het idee lijkt een beetje op couchsurfing, maar dan op een fiets.

Hoe het werkt
Voor de toerist: een ritje regelen is eenvoudig en app-free. Als de toerist een fiets met gele bagagedrager ziet, hoeft hij of zij slechts hard ‘backie’ te roepen.
Voor de Amsterdammer: ook dat is eenvoudig en gratis. Als je in Amsterdam woont en je hebt een fiets hoef je slecht een korte motivatie naar initiatiefnemer Yellow Bike te sturen en dan kun je je gratis bagagedrager ophalen.

In totaal rijden er nu ruim 200 Amsterdammers rond met een eigen Yellow Backie.

Dutch Design Awards over de categorie Service & Systems: 'De inzetbaarheid van ontwerpers blijft zich verder verbreden en dat toont zich bij uitstek in de categorie Service & Systems. Opvallend blijft de sociale betrokkenheid van designers, die inmiddels is doorgedrongen tot alle domeinen, zelfs commerciële. De wil om problemen op te lossen met behulp van design groeit, en uit zich in steeds grotere en meer diverse samenwerkingsverbanden: ontwerpen als teamsport. In het ontwerpproces zijn niet langer alleen de gebruikers van het ontwerp maatgevend, maar ook de mensen die de producten maken en de diensten leveren.'

De commissie over Yellow Backie : 'Deze actie van Yellow Bike speelt met gevoel voor humor in op de groeiende Amsterdamse aversie jegens massatoerisme. Hier wordt een situatie gecreëerd die op sympathieke wijze zowel de toerist als de Amsterdammer zelf uitnodigt tot gedragsverandering. Een even eenvoudig als slim idee met maximaal effect en veel communicatieve impact, dat de commissie sterk waardeert.’

De winnaar wordt op 29 oktober bekendgemaakt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Alle finalisten leest u hier.

Andere genomineerden in de categorie Service & Systems:

Frank Kolkman (Design For Flies)

Dutch Design Awards over Design for Flies: ‘Design for Flies oppert nieuwe mogelijkheden van onderzoek naar zeldzame ziektes. Voor farmaceutische bedrijven is het vaak niet rendabel om hier medicijnen voor te ontwikkelen. Dit is echter voor de patiënten een probleem en het betekent stilstand in hun genezingsproces. Met deze toolkit wordt het mogelijk om het onderzoek naar de patiënt te verplaatsen. Door fruitvliegjes als ‘proefkonijnen’ te gebruiken kunnen op grote schaal tests worden uitgevoerd, die zijn aangepast op de persoonlijke eigenschappen van de patiënt.

De commissie over Design for Flies: ‘Een ontwerper als katalysator voor een geheel nieuwe benadering van farmaceutisch onderzoek: dat maakt indruk. Kolkman werkte samen met gerenommeerde wetenschappelijke instituten, maar betrok ook de patiënt bij het onderzoek, tot voordeel van alle partijen. Design for Flies breekt een vakgebied open en versnelt onderzoeksmethoden. Hoewel nog in de opstartfase ziet de commissie er een veelbelovend en grensverleggend project in, dat grote vooruitgang kan bewerkstelligen.’

Social Label (>Veeg By Dick van Hoff)

Dutch Design Awards over Veeg: ‘Ontwerpers/design thinkers Petra Janssen en Simone Kramer van Social Label ontwerpen arbeid op maat voor lokale bedrijven aan mensen met een sociale economische achterstand door middel van design. Met als sleutel een productontwerp van een Nederlandse ontwerper, leren zij een ambacht. Voor het project >Veeg werkte Dick van Hoff samen met buurtbeheerbedrijf Cambio om bovendien ook afval te verwerken: oude fietsframes worden opnieuw hergebruikt voor een collectie van ambachtelijk gemaakte bezems.’

De commissie over Veeg: ‘Een goed voorbeeld van een “product service system” waarbij op een slimme manier verschillende elementen bijeen zijn gebracht. Design richt zich hier op veel meer dan alleen de bezem. De relatie tussen de betrokken partijen is hier ontworpen, evenals het productieproces. Het systeem dat hier is opgezet is bijzonder, omdat het er in slaagt de kracht van (sociaal achtergestelde) mensen te ontdekken en in te zetten. Prettig is ook dat het een concreet, mooi en bruikbaar product oplevert. Wat in 2014 als prototype werd ontwikkeld, is in productie genomen en te koop in winkels.’

Achtung i.s.m. Pon (Mijn Volkswagen App)

Dutch Design Awards over Mijn Volkswagen App: ‘Een perfect voorbeeld van een user-centred designoplossing die complexe informatie behapbaar maakt. Deze app geeft de Volkswagen-rijder informatie over hun auto en hun rijgedrag: het aantal gereden kilometers, of de auto op slot zit en wanneer het tijd is voor de volgende keuring. Mijn Volkswagen geeft alleen relevante informatie als de auto niet rijdt, stuurt geen data naar de auto, deelt geen persoonlijke data met Volkswagen. De app vormt daarmee geen gevaar voor de rijdende automobilist en is bovendien hacker proof.’

De commissie over Mijn Volkswagen App: ‘Een waardevolle innovatie voor de gehele autobranche, die zich in ontwerp en uitgebreidheid duidelijk onderscheidt zich van vergelijkbare apps. De interface is helder, werkt intuïtief en geeft op slimme wijze inzicht in het rijgedrag van de gebruiker. De commissie hoopt en gelooft dat diensten als deze zowel ons autogebruik als rijgedrag positief zullen beïnvloeden.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken