Wink: 'Raise the Bull vertaalt zich in nodige hectoliters Jupiler'

Wink: 'Raise the Bull vertaalt zich in nodige hectoliters Jupiler'
  • Design
  • 12 aug 2016 @ 11:12
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewBrandingInteractie

Wie deze zomer een van de vele festivals die ons land rijk is heeft bezocht, kan het niet ontgaan zijn: Raise The Bull van biermerk Jupiler. Een activatie bedacht door creatief bureau Wink, met als uitgangspunt om 'tot een bijzondere festival activatie' te komen. The Bull (let op: 5 meter hoog) steigert, briest, rookt, vlamt en dans met het publiek mee en is gemaakt van twee ton gerecycled staal en rubber. We schrijven mid augustus, langzaamaan kunnen we terugkijken op een stampvol festivalseizoen. Samen met Arne Koefoed, 'head of ideas' bij Wink, maakt MarketingTribune de balans op.

Wat was (is) de precieze gedachte achter The Bull?
Raise the Bull is onze manier om de stier uit het Jupiler logo tot leven te wekken. We wilden iets maken waardoor mannen enerzijds geïntrigeerd raken en anderzijds uitgedaagd worden om hun kracht met The Bull te meten. 

Waarom heeft u gekozen voor festivalterreinen als locatie?
Een festival is een zeer relevante plek voor het product bier. Ook is de doelgroep van Jupiler er goed vertegenwoordigd. Bezoekers voelen zich op een festival vrij en expressief, waarden die goed bij een merk als Jupiler passen. Maar het is zeker niet uitgesloten dat The Bull ook buiten de festival-context ingezet gaat worden.

Op welke festivals is The Bull deze zomer nog te bewonderen?
Dit jaar schittert hij nog op Valtifest (3 september, NDSM-werf Amsterdam, red.). Voor volgend jaar staan er, na het succes op onder meer Edit, Parkpop en Wildeburg, alweer tien boekingen voor hem klaar.

Hoe ervaart u de reacties op The Bull tot nog toe?
We hadden natuurlijk wel in de gaten dat we met de extreme techniek die in de stier zit hoge ogen zouden gooien bij veel mannen. En dat ook velen van hen een krachtmeting aan zouden durven, voelden we ook aan. Maar het is toch zeer prettig om dat ook bevestigd te zien. 

Hoe ervaart u marketing an sich op festivals? Laten merken zichzelf genoeg zien? Wat kan er beter?
Wat wij opvallend vinden is dat veel merken nog erg vanuit zichzelf redeneren, en vaak niet goed kijken naar de behoefte van de bezoeker op het festival. Dan zie je een prachtig festivalterrein met dito aankleding, maar kiezen merken er voor om heel 'plat' aanwezig te zijn. Als het je niet lukt om één op één deel van de festivalbeleving van de bezoeker te worden, heb je wat ons betreft ook geen relevantie. 

Waarom heeft Jupiler in dit geval wel relevantie?
Naast de inzet van vaste elementen als The Bull en een enorme Fustenbar, maken we steeds een custom beleving. Zo stonden we op Best Kept Secret met een enorme do-it-yourself-barbeque, op Wildeburg met een ShowerBar gemaakt van Jupiler kratten (zie foto's hieronder, red.) en kun je je op Loveland (morgen, 13 augustus, red.) over de Sloterplas laten vervoeren door een heel regiment legerboten. We merken ook dat festivals zelf dat te gek vinden, want zij zien dat weer vertaald in enthousiaste bezoekers.

Wat moet The Bull uiteindelijk voor Jupiler gaan 'doen'?
Het was ons doel om voor de Nederlandse markt een consistenter en vooral ook mannelijker beeld neer te zetten van het merk Jupiler. We hebben met The Bull en alle custom activaties de tagline #mannenwetenwaarom echt invulling kunnen geven. Wat dat in ieder geval voor Jupiler doet, is dat bezoekers en festivals het weten te waarderen, en dat leidt er weer toe dat veel festivals kiezen voor Jupiler als partner. En dát vertaalt zich uiteindelijk in meer 'feeling with and eyeballs on the brand'. En natuurlijk voor de nodige hectoliters Jupiler.   

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken