Designbureau Bravoure op ADE: ‘De industrie is geëxplodeerd’

Designbureau Bravoure op ADE: ‘De industrie is geëxplodeerd’
  • Design
  • 3 okt 2016 @ 10:30
  • 8487 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

Voor liefhebbers van elektronische muziek staat de derde week van oktober in het kader van het Amsterdam Dance Event (ADE), voor anderen is het wellicht niet geheel duidelijk wat het precies behelst. In een notendop: tijdens het ADE bezoeken gemiddeld 375.000 bezoekers uit 85 landen onze hoofdstad om te feesten, maar - eigenlijk nog interessanter - zich te laten inspireren door dance in de breedste zin van het woord. Zo zijn er verspreid over de stad honderden congressen, workshops en showcases te bezoeken. Ook op zakelijk gebied valt er dus genoeg te 'halen'. Belangrijke schakel in dit geheel is designbureau Bravoure, dat als ‘full service online platform’ sinds 2012 verantwoordelijk is voor de online strategie en digital visual presence van het evenement.

Aan de ‘achterkant’ van ADE is Bravoure het hele jaar hard aan het werk om het evenement onder de aandacht te brengen. Het bureau houdt zich bezig met designvragen als: Hoe zien de uitingen eruit? Hoe brengt ADE zijn boodschap over aan al die mensen van over de hele wereld? In aanloop naar oktober draait de website op volle toeren en is Bravoure volop in de weer met alle (digitale) uitingen die het evenement moeten gaan representeren. Het bureau werkt hierbij nauw samen met ontwerpbureau Maslow, dat weer verantwoordelijk is voor de art direction van het event en de marketingafdeling van ADE. Uiteindelijk is Bravoure verantwoordelijk voor hoe dit alles wordt gecommuniceerd.

Prettige wedstrijd
Samen met Jochem Boon richtte Anthony Thissen in 2008 Bravoure op. 'In het begin deden we met z’n tweeën webdesign, als programmeur en designer. Nu acht jaar later werken we met vijftien man.' De focus van Bravoure lag altijd al in de evenementenhoek, zo was Awakenings acht jaar geleden hun eerste klant. Evengoed heeft Thissen de markt door de jaren heen zien veranderen. ‘In 2008 lag de focus echt nog op print. Nu is vrijwel alles digital. Een poster in de stad kan zeker een boost op de kaartverkoop genereren, maar als je als evenement verder niets met Facebook doet, zeg ik: prettige wedstrijd. Facebook makes the kill, daar komt bijna 80 procent van de kaartverkoop van onze evenementen vandaan.’

Millennials
In het werk voor het Amsterdam Dance Event is Bravoure verantwoordelijk voor alle digitale uitingen, zoals de website, app en de nieuwsbrief van het evenement. ‘Alles wat digitaal is, komt eigenlijk van ons. Tijdens het ADE komen er natuurlijk ongelooflijk veel mensen naar Amsterdam, maar een veelvoud daarvan is online te vinden. Gedurende het evenement zelf, maar ook in de weken en maanden ervoor en erna.’ Volgens Anthony zou het ADE niet zonder een component als ‘design’ kunnen. ‘De millennials hebben een sterk ontwikkelde visuele kwaliteitsnorm. Design is een essentieel instrument om alle initiatieven samen te brengen en dat draagt bij aan de totale ervaring en kwaliteit van het evenement. Visuele hiërarchie is hierbij belangrijk, de bezoeker zit niet te wachten op bijzaken.’ Thissen signaleert in de communicatie van evenementen als ADE een verschuiving naar digitaal en mobiel en versplintering in online niches en platformen. ‘ADE is een enorm dynamisch evenement dat daar om vraagt, maar ook ieder jaar weer nieuwe doelgroepen aanspreekt. De industrie is geëxplodeerd en nog steeds enorm aan het groeien. Je ziet steeds meer evenementgespecialiseerde partijen, zoals wij maar ook bijvoorbeeld The Media Nanny voor PR. Dance is een specialisatie die gedomineerd wordt door niches. Merken en bureaus die dat snappen en daarop inspelen, zullen succesvol zijn in het bereiken van deze doelgroep.’

ADE Spotifylist
Dance, je kunt er als merk eigenlijk niet meer omheen, volgens Thissen. ‘Merken willen millennials en aankomende digital natives bereiken. Naar welke muziek luisteren zij? Juist, dance. Daarom vind ik een event als ADE Dance & Brands [georganiseerd door MarketingTribune; zie kader, red.] ook zo mooi.’ Een samenwerking die Thissen wil noemen is die met Spotify: de ADE Spotifylist. ‘Dat platform hebben wij volledig geïntegreerd. We hebben een functie gebouwd waarin mensen kunnen connecten met hun Spotify-account, daarin kunnen wij dan vervolgens hun playlists en favoriete artiesten checken. Die matchen we dan met de artiesten in de ADE-database en op die manier geven we de Spotify-gebruiker suggesties voor ADE-events waar zijn/haar favoriete DJ’s draaien. Echt een service dus.’

Full service online platform
Anthony Thissen heeft samen met Jochem Boon in 2008 Bravoure opgericht. Het (digitale) bureau focust zich op evenementen in de breedste zin, dus Awakenings maar ook bijvoorbeeld Urban Sports Week Amsterdam. Sinds 2012 werkt Bravoure voor ADE als 'full service online platform'.


ADE 2015 in cijfers
2.289 artiesten
510 sprekers
1.001 events
375.000 bezoekers
1.9 miljoen unieke websitebezoekers (jaarlijks)
11 miljoen bekeken websitepagina's (jaarlijks)


ADE Dance & Brands
Nog meer ADE? Op donderdag 20 oktober organiseert MarketingTribune het ADE Dance & Brands in Hotel Arena, waar marketeers, DJ's en andere creatieven tezamen komen. Voor slechts € 95,- kunt u aanwezig zijn en er zijn nog tickets! Ga naar danceandbrands.com voor meer informatie.

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken