[wrap up] Platform Design oktober 2016

[wrap up] Platform Design oktober 2016
  • Design
  • 30 okt 2016 @ 13:42
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designDesignpanelInterviewDesignawards

Elke maand biedt de designredactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen, blogs, vlogs en andere bijdragen op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze maand natuurlijk aandacht voor de Dutch Design Week, de eerste Design Day van Swocc en design tijdens ADE. Veel interviews en onderzoeken, ons panel beoordeelde twee prachtige cases, waaronder die van OD, het designbureau dat de stroopwafel een ware metamorfose bezorgde en nog veel meer.

DUTCH DESIGN WEEK

Hoe Lassie het schap heroverde


‘Ben je bereid afstand te doen van je trouwe kopers en van ze te vragen opnieuw voor je te kiezen?’ Zie hier het dilemma waar Lassie voor stond. Marketing & innovation manager Paul Stam (rechts op de foto) van Lassie en Steven de Cleen van ProudDesign deden hun openhartige relaas over de herovering van het schapleiderschap door de ‘toverrijst’ tijdens ‘Design meets Brands’.

Sean Valies wint BNO Packaging Talent Award 2016

De winnaars van de BNO Packaging Talent Awards 2016 zijn bekend. Winnaar Sean Valies en runner up Luna den Hoed namen hun prijs in ontvangst tijdens Superfast #3, een evenement over nieuwe ontwikkelingen in packaging design tijdens de Dutch Design Week.

INTERVIEWS

Secrid: ‘Verantwoord ondernemen is vanzelfsprekend’


Secrid is in 2009 opgericht door René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt. De ontwerpers van een nieuw soort portemonnee hebben beiden 25 jaar ervaring in het ontwerpvak. Met Secrid brachten de ondernemers, inspelend op de toename van hightech betaalmiddelen, de ‘ultieme kaarthouder’ op de markt, met in iedere wallet ‘de ultra dunne aluminium Secrid Cardprotector’. Inmiddels zijn deze bij meer dan 4.000 verkooppunten, verspreid over 55 landen verkrijgbaar. Het bedrijf heeft verschillende prijzen gewonnen en groeit en vernieuwt nog elke dag. Van Geer vertelt over het bedrijf, hun waarden en tips voor goed ondernemerschap.

Bravoure over ADE: ‘De industrie is geëxplodeerd’

Voor liefhebbers van elektronische muziek stond de derde week van oktober in het kader van het Amsterdam Dance Event (ADE). Designbureau Bravoure is als ‘full service online platform’ sinds 2012 verantwoordelijk voor de online strategie en digital visual presence van het evenement. Een gesprek.

Seroj de Graaf, partner van het Amsterdamse New Design Associates en co-founder van City Cufflinks: ‘Brand object is een tastbare variant van een branding campagne’

Het Nederlandse designmerk City Cufflinks heeft sinds 1 september een wereldwijd retailpartnership met KLM. Het eerste product dat aan boord te koop is, zijn de manchetknopen met Amsterdamse grachtenpanden, de Amsterdam Canal Cufflinks. De handgemaakte zilveren manchetknopen zijn voor een gelimiteerde periode in business class verkrijgbaar. De Amsterdamse versie is al te koop bij onder meer het Rijksmuseum, de Bijenkorf en The Society Shop. Inmiddels zijn ook New York en Londen als ‘miniatuur sculpturen’ vormgegeven en verkrijgbaar in de VS en het VK. MarketingTribune sprak met ontwerper Seroj de Graaf (foto door Sjoerd Spendel), partner van het Amsterdamse New Design Associates en co-founder van City Cufflinks.

Frank Nas, Design Bridge: ‘Als wij geen merkverhaal kunnen vertellen, past een opdrachtgever niet bij ons’

Design Bridge bestaat 30 jaar en managing director Frank Nas (foto door Richard Rigby) is sinds kort de nieuwe voorzitter van BNO NEXTpack. Dat zijn al twee redenen voor een bezoek. Tel daarbij op dat deze editie van MarketingTribune in het teken van design staat en voor je het weet zit je in een prachtig pand tussen Overtoom en Vondelpark - waar de stallen van de voormalige Amsterdamse paardentram nog zichtbaar zijn - voor een gesprek over een aantal actuele designgrelateerde onderwerpen die hem na aan het hart liggen: ‘Persoonlijkheid personeel is belangrijker dan hun skills.’

DESIGNPANEL

Prophecy door VBAT


Een bijzondere opdracht in ons themanummer over design. Voor de 60ste verjaardag van de vader van de koning van Bhutan mocht VBAT het cadeau ontwerpen: een vergulde fles whisky. Voor de andere gasten werden er 3.000 flessen zonder het gouden patina gereserveerd. De Ravenkroon diende als inspiratie voor de vorm, rond de buik waken vier goden over de inhoud en op de hals vliegt een raaf. De raaf die 300 jaar geleden voorspelde dat het 34-jarige bewind van de vader van de huidige koning zijn land geluk zou brengen. De fles bevat 60 centiliter: 1 voor elk levensjaar. De eindeloze knoop rond het etiket symboliseert eeuwigdurend geluk. Wat denkt ons panel van dit cadeau

Metamorfose van een stroopwafel door OD

Goudse Kamphuisen Siroopwafels worden sinds 1810 gebakken volgens geheim recept. Veel stroopwafelmerken gebruiken Delftsblauwe verpakkingen om een historisch en Hollands signaal af te geven. Kamphuisen wil zich met deze op Gouds plateel* geïnspireerde stijl door designbureau OD richten tot de fijnproevers. De smaak van de wafel wordt in het logo verbeeld met een smeuïge letter ingeklemd tussen twee krokante laagjes. Hetzelfde doet de combinatie van sierlijke en rechte letters. De illustratiestijl is een moderne vertaling van plateel en laat de ingrediënten op een romantische en expressieve wijze zien met stevige lijnen, aan elkaar gebakken tot een decoratieve slinger: de guirlande. De verpakkingen moeten als een cadeautje voelen. Wat denkt ons panel?
 

BATTLE OF THE BOTS

Google, Apple en Facebook gaan strijd met elkaar aan

Onlangs hebben grote techbedrijven als Google, Apple en Facebook nieuwe plannen voor de toekomst gepresenteerd. Deze hebben één gemene deler. Ze zetten zich volledig op het (door)ontwikkelen van slimme, persoonlijke en ‘pratende’ assistenten als Siri en Google Now. Wie ligt op kop? Kunnen zij de consument er echt van overtuigen tegen een computer te gaan praten? En wat gaan ze teweeg brengen? Het is tijd om ‘the battle of the bots’ eens van dichtbij te bekijken.

VLOG

[Trend Tour 2016] Vlog 5: New York, part 1
Na Seattle en Portland sluit ik mijn ‘trendwalk’ af in immer bruisend New York. Ik eindig altijd in New York, omdat daar de consumententrends samenkomen en je zelf kunt zien welke echt relevant gaan worden. Volgende week de laatste aflevering van mijn Trend Tour 2016.

[Trend Tour 2016] Vlog 6: New York, part 2
In deze 6de en laatste Trend Walk geef ik aan dat het tijd is om de stap te maken van de Experience Economy naar de Transformation Economy (Pine & Gilmore). Het bieden van een zo’n persoonlijk mogelijke ervaring die leidt tot een positieve verandering in iemands leven. Virtual Reality (VR) gaat hier een grote rol in spelen, op gebied van onderwijs, therapie en welzijn. Zelf ben ik VR-getraind en nu een volleerd ‘Ghostbuster’.

ONDERZOEK

MarketingScience: Disruptieve rol design bij klantgericht innoveren

‘Als de hele organisatie denkt als een designer, komt innovatie vanzelf’ stond op fd.nl in januari. Steeds meer bedrijven gebruiken design in hun bedrijfsstrategie. Maar wat houdt dat eigenlijk in en wanneer leidt het echt tot innovatie?

Swocc: ‘Design kan perceptie van producteigenschappen maken of breken’

Op 11 oktober organiseerde Swocc de Design Day. De insteek van de middag: hoe kunnen designstrategieën een merk versterken? Aanleiding voor de dag was de afronding van het Swocc-proefschrift Packaging design as communicator of product attributes, geschreven door Iris van Ooijen (foto). Aangezien zij haar proefschrift pas op 16 november verdedigt, hadden de bezoekers van Design Day - en daarmee dus de lezers van MarketingTribune - het voorrecht van een sneak peek. Haar overall conclusie: ‘Design kan perceptie van producteigenschappen maken of breken.’

Swocc: 'Op tablet voel je je door het aanraken van een product al eigenaar en wil je het niet meer kwijt'

Tijdens de Swocc Design Day op 11 oktober gaf universitair hoofddocent marketing & consumentengedrag aan Wageningen Universiteit Erica van Herpen een overzicht van de mogelijkheden en kansen voor gebruik van design en sfeer in een retailomgeving. Dit deed zij aan de hand van onze zintuigen.

RONDVRAAG

Kan designbureau plastic soep laten verdwijnen?

De plastic soep is bijna dagelijks in het nieuws. Recent meldde RTL cijfers over de productie van plastic: 311 miljoen ton in 2014 en 622 miljoen ton in 2035 (bron: United Nations Environment Programme) en de mogelijk nog schadelijkere gevolgen voor de mens dan gedacht. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlanders duurzame maatregelen neemt, maar alleen als het makkelijk is en niet te veel kost. Af en toe komt er ook tegengas. MarketingTribune sprak met drie designers.

VERDIEPING

Moet designer betere merkenbouwer worden? Tussen kunst en cash

Designers worden steeds meer merkenbouwers. Klopt dat? En gaat dit op voor alle disciplines of voor enkele in het bijzonder, binnen de designbureaus van nu? En is het wel zo belangrijk om meer ‘merk te denken’ of telt toch vooral het ontwerp?

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken