Koeweiden en Postma opgenomen in ADCN Hall of Fame

Koeweiden en Postma opgenomen in ADCN Hall of Fame
  • Design
  • 2 dec 2016 @ 09:30
  • 16213 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieAwards

Tijdens een feestelijke uitreiking van de Annual ADCN 2016 in het Stedelijk Museum in Amsterdam op 1 december zijn grafisch ontwerpers Jacques Koeweiden en Paul Postma geëerd. Het tweetal is benoemd in de ADCN Hall of Fame vanwege hun uitzonderlijke creatieve bijdragen aan de ontwikkeling van advertising en design in Nederland. Tijdens de ADCN avond werd hun beste werk getoond.

Koeweiden en Postma scharen zich bij een illuster gezelschap zoals Christian Borstlap, Max Kisman en Dick Bruna, filmmakers Diederick Koopal, Johan Kramer en Matthijs van Heijningen Jr., en reclame creatieven als Erik Kessels, Hans van Walbeek en Alvaro Sotomayor.

Richard van der Laken, ADCN covoorzitter: ‘Jacques en Paul zijn al decennia lang toonaangevend in een vak dat in de afgelopen 20 jaar radicaal veranderd is: graphic design. De wonderlijke combi van de twee heren heeft denk ik ook veel betekend. De freak Jacques met de opportunist Paul. De grafische brille van J. en de motion graphic skills van P. en hun beider vormlust. Voor mij persoonlijk is hun meest invloedrijke werk de poster van Sam Shepard.’

Theelepel anarchie

Jacques Koeweiden en Paul Postma in een reactie op hun benoeming: ‘Echte creativiteit (in design) zijn oplossingen die voorbijgaan aan design, en daarmee de grenzen van het vak verleggen. De essentie van onze design craft is speels, helder, inhoudelijk, esthetisch en dit alles met een theelepel anarchie.’

Robert Nakata, ADCN Bestuurslid en Founder & Design Director bij 72andSunny: ‘Jacques' and Paul’s work exemplifies the best qualities of what I know of Dutch Design - a respect for functionality coupled with exuberance and irreverence.’

Nikki Gonnissen, director en designer bij Thonik / International President Alliance Graphique Internationale: ‘De ontwerpen van Jacques en Paul zijn altijd een inspiratie voor mij geweest door hun eenvoud, kracht en speelsheid. De twee heren hebben liefde voor ons vak en ze vertegenwoordigen daarbij het Internationaal perspectief, Jacques onderstreept dit met zijn Presidentschap voor AGI NL. Hij scout voortdurend nieuwe talenten en brengt ze via AGI in contact met topontwerpers in de wereld.’

Biografie Jacques Koeweiden en Paul Postma

Jacques Koeweiden en Paul Postma zijn de oprichters van het invloedrijke designbureau Koeweiden Postma in Amsterdam. In 1987 begonnen zij met werk voor verschillende opdrachtgevers in theater, film en kunst. Begin jaren negentig was de studio succesvol met werk voor onder andere de Photographers Association of The Netherlands (PANL), de bekende nachtclub ‘RoXY’, Toneelgroep Amsterdam en voor BNA (Branchevereniging Nederlandse Architecten). Ze initieerden het tweejaarlijkse Mind the Gap festival - over de nieuwe rol van design - en werkten voor grote merken als Nike, HEMA, Dutchtone en Versatel. Daarnaast maakten zij de visuele identiteit voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het duo ontving voor hun werk talloze Nederlandse en internationale prijzen, waaronder ADCN Lampen, D&AD Pencils, Dutch Design Awards, European Design Awards en awards van de Art Directors Clubs en Type Directors Clubs New York en Tokyo.

Sinds een aantal jaren hebben Jacques en Paul allebei hun eigen design studio’s: Studio Jacques Koeweiden gericht op brand identity en design en Postma Motion Design gespecialiseerd in motion graphics. Jacques en Paul werken op project basis nog samen, onder andere voor ADCN en Veld Tulpenwodka.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken