[designpanel] Geen poespas

[designpanel] Geen poespas
  • Design
  • 31 jan 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Voor zorginstelling Scorlewald in Schoorl - met werkplaatsen voor mensen met een verstandelijke beperking - ontwierp SoGood bloembollenverpakkingen. Rob Verhaart, creative director bij SoGood: ‘De verpakking is eenvoudig in elkaar te zetten en te personaliseren met stempeltjes met de namen van de medewerkers en stickers van bijen, lieveheersbeestjes of vlinders.’ Het plaatje met de afbeelding van de bloemen kun je in de grond stoppen na het planten van de bollen en het doosje kan hergebruikt worden door het weer dicht te plakken als spaarpot. Wat denkt ons panel van packaging design-deskundigen?

Helmich van Herpt, BoomCreatives
Sympathiek initiatief en goed dat een verpakkingsbureau ook verder kijkt dan grootschalige retailverpakkingen.

De gedachte om de verpakkingen te personaliseren is logisch; het geeft de meerwaarde van dit sociale product goed weer en kan ook nog eens prima bij dit soort aantallen.

Wat ik echter jammer vind, is dat het beeld van de - an sich leuk gevonden - uitstekende bloemen het niveau van een beschrijvend kaartje in het tuincentrum niet overstijgt. Door de felle kleuren, gaat hier echter wel de volledige aandacht naartoe. De stempels en stickers van de medewerkers zijn een stuk minder in het oog springend. Daardoor sneeuwt de daadwerkelijke boodschap, dat het hier biologische bloemen met een warm hart betreft, onder.

Oftewel, als exercitie om eens een verpakking te maken die geschikt is voor assemblage in een zorginstelling geslaagd, maar in de uitstraling en communicatie gaat er toch iets mis.

Rapportcijfer: 5

tekst gaat verder onder het beeld

Taco Schmidt, Reggs
Ja! Dit is een leuk voorbeeld van geïntegreerd 2D- en 3D-packaging design. De bloembollenverpakking is in een aantal stappen eenvoudig door mensen met een verstandelijke beperking in elkaar te zetten.

Om hiervoor de natuurlijke stappen te gebruiken - bollen in de grond en de bloemen die hieruit groeien - is krachtig in al zijn eenvoud.

Het design is niet alleen functioneel voor het in elkaar zetten, maar ook communicatief in de winkel. Het presenteert zich als een bloemenperk op het schap en is tevens een leuke oplossing voor het onderscheid tussen de merkwereld van Scorlewald en de benodigde bloembollencategorietaal.

Het personaliseren met stempeltjes met namen van de medewerkers en stickers van bijen, lieveheersbeestjes of vlinders en de secundaire spaarpotfunctie van de box maken het een eigentijds en flexibel verpakkingsconcept.

De verpakking had wel meer een eigen grafische taal verdiend, maar is een geslaagd concept waar storytelling en persoonlijke waarden in terug te vinden zijn voor mensen die net even verder willen kijken.

Rapportcijfer: 8,5

Pieter Steenaert, Brum
Wat bijzonder is aan deze verpakking, is dat het voor de mensen van Scorewald een goede dagbesteding moet zijn om ze in elkaar te zetten. Daarnaast moet het een sympathiek cadeautje zijn om te geven. In die twee opzichten is het mijns inziens wel geslaagd. Vooral de presentatie van het perkje in het kratje vind ik conceptueel geslaagd. De enige kritiek die ik heb is op de fotografie van de bloemen. Die lijken rechtstreeks uit een vergeelde bestelgids te komen en passen totaal niet bij de rest van het ontwerp. Al met al geen groots ontwerp, maar wel sympathiek. Alleen al voor het feit dat een goed designbureau zich voor dit doel in heeft gezet.

Rapportcijfer: 7

Marketeers
Ook ons panel van marketeers beoordeelden het design en zij waren zeer lovend:
Marc van Eck, partner Business Openers: 10
Paul Sluis, global marketing communication manager KLM: 9
Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters: 8

Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 2, 31 januari 2017.
 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.

Eerder beoordeelde designs:

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken