[interview] Mirjam van Coillie, marketing director Gazelle: ‘Met muziek maak je beter contact met jongere doelgroep’

[interview] Mirjam van Coillie, marketing director Gazelle: ‘Met muziek maak je beter contact met jongere doelgroep’
  • Design
  • 2 feb 2017 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ProductdesignDesignawards

Gazelle maakt al 125 jaar fietsen en timmert hard aan de weg. Het bedrijf blijft voortdurend innoveren, zoals met de SafeDrivePod, die voorkomt dat fietsers op een gevaarlijke manier met hun telefoon in de weer zijn, een fiets die vanzelf bijstuurt als de berijder dreigt te vallen en een private lease-pakket voor een e-bike. Zo ook met de concept e-bike No.1, waarmee het oer-Nederlandse bedrijf een iF Design Award heeft gewonnen en is genomineerd voor een Fiets Innovatie Award. MarketingTribune stelde Mirjam van Coillie, marketing director Koninklijke Gazelle, een aantal vragen.

Waarom heeft u voor de introductie van de conceptbike No.1 gekozen voor een hoofdrol voor Fedde Le Grand op de speciale website gazelleno1.com? Hoopt u een nieuwe doelgroep aan te boren net als met uw samenwerking met Amsterdam Dance Event? ?
‘Met het innovatieve concept No.1, tillen we voor de consument een tipje van sluier op over hoe de toekomst op fietsgebied eruit kan zien. In Fedde vonden we een – ultieme - internationale forens die zich gezond en efficiënt wil verplaatsten. Met muziek maak je ook beter contact met een jongere doelgroep. Keer op keer kijken wij naar de inzet van de juiste uitingen, mensen en communicatiekanalen.’


Waarom heeft u voor zo’n typisch Nederlands product gekozen voor een Italiaans designbureau?
‘De concept Gazelle No.1, de naam zegt het al, is een concept. Bij deze fiets zijn facetten uit de automotive terug te zien. Het Italiaanse designbureau Giugiaro heeft voor het ontwerp gezorgd, hetgeen goed past. Giugiaro heeft tal van bekende modellen auto's ontworpen.’

Welke trends ziet u voor 2017?
‘Als marketingtrend zie ik dat het bezit van duurzame consumentengoederen overgaat naar delen. Dit heeft tot gevolg dat je gaat van sec producten naar diensten: dus van lampen naar licht, van fietsen en auto's naar mobiliteit. Daarnaast nemen merken een steeds grotere sociaal maatschappelijke rol in. Met het kopen van een merkproduct maak je zelf ook meer een statement over waar je in gelooft, hoe je in het leven staat. Je demonstreert hiermee jouw maatschappelijke betrokkenheid of levensfilosofie.’

Fiets Innovatie Awards
Een onafhankelijke jury van experts heeft uit 22 inzendingen zes innovaties geselecteerd die doorgaan naar de pitchronde en op 3 april worden de winnaars van de Fiets Innovatie Awards 2017 bekend gemaakt. De award heeft als doel om nieuwe producten en toepassingen op het gebied van fietsen onder de aandacht te brengen en productvernieuwing te stimuleren. De verkiezing is een initiatief van Rai Vereniging en wordt dit jaar voor de twaalfde keer georganiseerd. Andere genomineerden zijn: de XXI en X01 Eagle van SRAM (voorblad met een speciaal tandprofiel zodat de ketting er niet af valt), Thule met een trekhaakdrager voor drie fietsen, Trek Benelux met een verstelbare IsoSpeed decoupler (voor soepel en uitgebalanceerd rijgedrag zodat er sneller, langer en harder kan worden gereden), M5 met de Minimal Bike (een ultralichte fiets van 6,7 kg) en Sparta met een nieuwe achterwielmotor inclusief versnellingsnaaf.


No.1
In 1906 introduceerde Gazelle de nummer 1; voor die tijd een toonaangevende fiets mét ketting, die een nieuw tijdperk inluidde. 100 jaar later, in 2016, komt het bedrijf met de No.1 en wil hiermee de standaard zetten voor een nieuwe generatie elektrische fietsen.

Giugiaro Design, in 1981 opgericht door de wereldberoemde automotive ontwerper Giorgetto Giugiaro, stond aan de wieg van vele iconische auto-ontwerpen, zoals bijvoorbeeld de eerste VW Golf en de eerste Fiat Panda. Met de No.1 ontwerpt het bureau zijn eerste e-bike.

Nicola Guelfo, hoofd Industrial Design Styling: ‘De vraag was niet iets te ontwerpen wat er al was, maar een geheel nieuw product te creëren.’


De No.1 is ontworpen met comfort als belangrijk speerpunt, is stil, wendbaar en stevig, dus geschikt voor dagelijks gebruik. De smartphone is geheel geïntegreerd. De e-bike kan een maximumsnelheid van 45 km bereiken en de accu heeft een range van 180km (afhankelijk van de topsnelheid). De No.1 is een conceptbike, dus (nog) niet te koop.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken