[update] ProudDesign en Flex/Design op missie naar Oeganda

[update] ProudDesign en Flex/Design op missie naar Oeganda
  • Design
  • 16 feb 2017 @ 09:52
  • 16701 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Design Hub Kampala (DHK) in Oeganda organiseert in samenwerking met de Nederlandse ambassade aldaar de eerste ‘Dutch Design Mission’ van 12 tot 17 februari. Zeven Nederlandse creatieve bedrijven - waaronder ProudDesign en Flex/Design - nemen deel en ontmoeten en werken met zeven Oegandese tegenhangers en andere Oegandese creatieve professionals. De bedoeling van deze missie is mogelijkheden te ontdekken om de lokale bedrijven te versterken. Namens ProudDesign is Steven de Cleen aanwezig en namens Flex/design Mark Assies. We hebben even contact.

Design Hub Kampala (DHK) in Oeganda organiseert in samenwerking met de Nederlandse ambassade aldaar de eerste ‘Dutch Design Mission’ van 12 tot 17 februari. Zeven Nederlandse creatieve bedrijven - waaronder ProudDesign en Flex/Design - nemen deel en ontmoeten en werken met zeven Oegandese tegenhangers en andere Oegandese creatieve professionals. De bedoeling van deze missie is mogelijkheden te ontdekken om de lokale bedrijven te versterken. Namens ProudDesign is Steven de Cleen aanwezig en namens Flex/design Mark Assies. We hebben even contact.

Steven: ‘Ik ben hier druk aan het werk in een bloedheet Kampala met een klein lokaal designbureau om de waarde van creatie te vergroten en zo de creative business in Oeganda te versterken, zodat ze hier ook waarde gaan creëren in plaats van grondstoffen exporteren. Trade not aid! Samen met Mark van Flex/Design werken we aan verschillende commerciële projecten, waar we een mooi verhaal van kunnen maken. Ik zit nu in een toekomstige Design Hub waar dertig verschillende creatieve bureaus en freelancers elkaar gaan inspireren en vooral co-creëren.’

Mark: ‘Vooraf hebben een aantal van onze Europese klanten aangegeven geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheden van de Afrikaanse markt, dus we kijken ook met die bril deze week. Graag gaan we straks - samen met de lokale bedrijven die we deze week hebben leren kennen - aan de slag voor die partijen. Ook kijken we wat we kunnen doen voor Oegandese bedrijven die de stap naar de westerse markt willen maken. Daarnaast is het voor ons een prachtige ervaring die onze blik op het ontwerpvak verrijkt en verdiept.’

Wat vinden jullie van de samenwerking so far? Mark: ‘Ik ben verbaasd over de kennis van de human centered design-methodologie. Dankzij internet zijn ze goed op de hoogte. Aan de andere kant kunnen de praktische ontwerpskills nog een flinke kwaliteitsimpuls gebruiken, maar de (industrieel)ontwerpopleidingen staan dan ook nog in de kinderschoenen. De resultaten van de projecten van deze week zijn straks hopelijk mooie showcases voor DHK. Projecten waarmee ze aan toekomstige lokale en internationale opdrachtgevers kunnen laten zien wat de waarde van design kan zijn.’

De Dutch Design Mission is de eerste stap op weg naar DHK’s einddoel om de creatieve industrie een push te geven door middel van een partnership met de Nederlandse creatieve industrie.

Over DHK
In Oeganda wordt de economische waarde van creativiteit nog niet erkend. Een gemiste kans, zowel voor de ‘makers’ als de industrie. Creativiteit wordt vooral nog gebruikt als decoratie en niet om bijvoorbeeld bestaande problemen op te lossen, wat wij in ‘het westen’ bestempelen als design thinking. Daardoor missen designers/kunstenaars de tools en worden onderbetaald. Maar bovenal mist de lokale industrie goede designs, die de mogelijkheid bieden om de te concurreren met buitenlandse merken. DHK wil allerlei disciplines promoten, zoals mode, software, grafische industrie, branding en architectuur

Deelnemers Oeganda
Design without Borders - Add Value Creators - Made in Africa TV - Adengo Architects - Kyambogo University arts faculty - Martyrs University - Mango Tree Education Enterprises

Deelnemers Nederland
Flex/Design - Proud Design - Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) - Hogeschool van de Kunsten Utrecht - Generous Minds - MVO Nederland / Twentyone - TUNGA

Het logo in wording:

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken