[designpanel] 'Een stoere kleur was wellicht nog gaver geweest'

[designpanel] 'Een stoere kleur was wellicht nog gaver geweest'
  • Design
  • 21 mrt 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Designpanel

Fairtrademerk Seepje introduceert een collectie wasmiddelen, die op hun webshop en bij meer dan duizend winkels in Nederland en België te koop is. De wasmiddelen worden gemaakt van de Sapindus Mukorossi (‘Zeepboom’) uit Nepal. Daaraan worden andere ‘schone’ ingrediënten toegevoegd, die zorgen voor extra waskracht en een heerlijke geur. De opdracht aan Flex/design was om een duurzame verpakking te ontwikkelen, die direct opvalt in het schap. Met een knipoog naar schoon werd gekozen voor de oervorm van een zeepblok, die ook voor een goede grip zorgt en minder materiaal kost. Vorm, kleur en touch refereren aan zachtheid. De embossing laat zien dat het om wasmiddel gaat, de flessen zijn geblazen uit gerecyclede melkflessen en het etiket is gemaakt van het afval van de suikerrietteelt. Om het recyclen een handje te helpen, kan het etiket makkelijk worden gescheiden van de fles. Is ons panel overtuigd?

Tekst gaat verder onder het beeld

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Simpel, maar krachtig neergezet. Een eenvoudige en handzame pastelkleurige fles in zeepvorm - dit is minder origineel, ik herinner me de zeepflacons van een zekere retailer - die ook nog eens zacht aanvoelt. Het geeft mij wel een gevoel van kwaliteit; fijn idee voor je mooie jurkjes die je ermee wast. Ook een pre: je kunt er meer mee wassen dan alleen je geitenwollen sokken. Dit is voor mij nou een duurzame verpakking, waar ik geen suf gevoel bij krijg en dat is fijn, want duurzaam oké, maar inleveren op uitstraling, dat is toch jammer. Tip voor de designers: naast de embossing op de fles kan het geen kwaad om ergens op de voorkant van het etiket te vermelden dat het om wasmiddel gaat!

Rapportcijfer: 8,5

Marc van Eck, partner Business Openers
Fles seepje is indrukwekkend. Groots in zijn simpelheid. Het ziet eruit als een ouderwets stuk zeep en dat heeft als bijkomend voordeel dat er geen overbodig plastic gebruikt hoeft te worden voor een handvat of iets dergelijks. Alles klopt aan het concept. Ingrediënten uit Nepal, plastic uit melkpakken, arbeid uit de sociale werkplaats, het geintje aan de binnenkant van de wikkel, het DNA van de initiatiefnemers. Het kan dus wel! Toch paar puntjes van feedback: door het etiket zie ik wat minder dat de fles de vorm van een stuk zeep heeft, het etiket gaat in stukken los door de sterke lijm en daardoor valt de leuke tekst aan de binnenkant wat in duigen en mijn vrouw zei: ‘Wel jammer dat de kleur pastel is, zo stereotype voor vrouwen’. En inderdaad, een stoere mannelijke kleur was wellicht nog gaver geweest. Toch een dikke 9.

Rapportcijfer: 9

Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
Opeens kwam er een bezorger met een pakket met daarin een fles van Seepje ons kantoor binnen lopen. Ik wist dat we deze beoordeling moesten gaan doen, maar het fijne wist ik er nog niet van. Ik pakte de fles uit de doos en het ging meteen mis. Wat is Seepje? Schoonmaakmiddel, douchegel, wasmiddel? Het ziet er best schattig uit, het flesje met loze teksten als ‘laat de natuur je was doen’ en ‘vers geperste lentegeur’, maar dit hele verpakkingsontwerp slaat kant noch wal. Het is volstrekt onduidelijk wat het is, wie het gemaakt heeft, wat het doet en waarom je het zou moeten kopen. Als ik de achterkant lees, kom ik flarden te weten van een sociale werkplaats en gemaakt van superschillen uit Nepal. Ook is de flacon erg slap en deuken de hoeken in, wat zorgt voor scheuren. Het initiatief is geweldig (sociale werkplaats & goed voor t milieu denk ik) maar de uitwerking is een blamage. Voor het idee geef ik een 9 en voor het design een 2.

Rapportcijfer: 5,5

Ook onze designers hebben hun professionele oordeel geveld. Lees hun onderbouwing op ons online platform over design: marketingtribune.nl/design, zoekterm ‘designpanel’:

Leanne Addy, Design Bridge: 6

Taco Schmidt, Reggs: 6,5

Pieter Steenaert, BrumDesign: 9

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken