GVB en Fabrique ontwikkelen nieuwe verkoopautomaat

GVB en Fabrique ontwikkelen nieuwe verkoopautomaat
  • Design
  • 27 mrt 2017 @ 17:11
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • ProductdesignDigital design

Toeristen die zich recht onder het bord ‘Verkoop en opladen’ afvroegen waar ze tickets konden kopen en lange rijen achter reizigers die niet wisten welke kaart in welke sleuf moest, waren de reden dat de openbaar vervoerder van Amsterdam GVB Fabrique vroeg een gebruiksvriendelijker automaat te ontwerpen.

Fabrique: ‘Een unieke opdracht, want voor het eerst schakelt het vervoerbedrijf een ontwerpbureau in voor het ontwikkelen van een verkoopautomaat. Het vervangen van de automaten is een mooie gelegenheid om een gebruiksvriendelijker verkoopautomaat te introduceren die tegelijkertijd ook de doorstroming verhoogt.’

Fabrique ging de straat op en dook de metrostations in. ‘De ontwerpers observeerden en analyseerden het gebruik van de huidige automaten. Die zijn vooral van binnen naar buiten bedacht: de techniek bepaalt het gebruik. Publieksonvriendelijke aanwijzingen als “Geen kaart invoeren” en “Er is een fout opgetreden tijdens ophalen bestelling uitvoeren” maken de automaten niet bepaald gebruiksvriendelijk. De onlogisch geplaatste hardware maakt het nog erger.’

In elke fase heeft Fabrique de ontwerpen uitgebreid getest: ‘Zo konden we rekening houden met alle soorten gebruikers; lange mensen, korte mensen, rolstoelers, Amsterdamse veelgebruikers, dagkaarttoeristen en verdwaalde reizigers die geen woord Nederlands spreken.’

De nieuwe automaten moeten volgens planning uiterlijk 2019 geïnstalleerd zijn.



 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken