GVB en Fabrique ontwikkelen nieuwe verkoopautomaat
- Design
- 27 mrt 2017 @ 17:11
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - ProductdesignDigital design
- 27 mrt 2017 @ 17:11
- Redactie Design
Toeristen die zich recht onder het bord ‘Verkoop en opladen’ afvroegen waar ze tickets konden kopen en lange rijen achter reizigers die niet wisten welke kaart in welke sleuf moest, waren de reden dat de openbaar vervoerder van Amsterdam GVB Fabrique vroeg een gebruiksvriendelijker automaat te ontwerpen.
Fabrique: ‘Een unieke opdracht, want voor het eerst schakelt het vervoerbedrijf een ontwerpbureau in voor het ontwikkelen van een verkoopautomaat. Het vervangen van de automaten is een mooie gelegenheid om een gebruiksvriendelijker verkoopautomaat te introduceren die tegelijkertijd ook de doorstroming verhoogt.’
Fabrique ging de straat op en dook de metrostations in. ‘De ontwerpers observeerden en analyseerden het gebruik van de huidige automaten. Die zijn vooral van binnen naar buiten bedacht: de techniek bepaalt het gebruik. Publieksonvriendelijke aanwijzingen als “Geen kaart invoeren” en “Er is een fout opgetreden tijdens ophalen bestelling uitvoeren” maken de automaten niet bepaald gebruiksvriendelijk. De onlogisch geplaatste hardware maakt het nog erger.’
In elke fase heeft Fabrique de ontwerpen uitgebreid getest: ‘Zo konden we rekening houden met alle soorten gebruikers; lange mensen, korte mensen, rolstoelers, Amsterdamse veelgebruikers, dagkaarttoeristen en verdwaalde reizigers die geen woord Nederlands spreken.’
De nieuwe automaten moeten volgens planning uiterlijk 2019 geïnstalleerd zijn.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing