Nieuwe postzegels De Stijl
- Design
- 27 mrt 2017 @ 10:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - GraphicProductdesign
- 27 mrt 2017 @ 10:26
- Sjaak Hoogkamer
PostNL geeft maandag 27 maart een postzegelvel ‘100 jaar De Stijl’ uit over de invloedrijke Nederlandse kunstbeweging uit de twintigste eeuw. Op de postzegels staat werk afgebeeld van Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Cornelis van Eesteren, Gerrit Rietveld en J.J.P. Oud. In het Gemeentemuseum Den Haag ontving burgemeester Pauline Krikke al eerder het eerste exemplaar van de postzegels ’100 jaar De Stijl’ uit handen Herna Verhagen, ceo van PostNL.
Ook het hoofdkantoor van PostNL is momenteel gehuld in de stijl van 100 jaar De Stijl. Er is een ontwerp aangebracht dat is geïnspireerd op Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan. PostNL ondersteunt daarmee de Haagse viering van het landelijke themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’.
Bijzondere kennismaking met De Stijl
Burgemeester Pauline Krikke is vereerd dat in Den Haag het eerste postzegelvel werd uitgereikt. ‘Het is bijzonder dat PostNL zich met deze postzegels en aankleding van het hoofdkantoor zo verbindt met Mondriaan en zijn tijdgenoten van De Stijl. Ook onze stad is er via het Gemeentemuseum Den Haag nauw mee verbonden. Alleen dit museum organiseert al drie grote tentoonstellingen, waaronder De Ontdekking van Mondriaan met driehonderd kunstwerken van de internationaal geroemde kunstenaar. Via dit bijzondere postzegelvel maakt Nederland nu op een geheel nieuwe manier kennis met de grondleggers van deze kunststroming.’
Eigentijds karakter
Verhagen over de nieuwe postzegels: ‘Het is indrukwekkend hoe de kunstwerken van De Stijl in telkens een andere vlakverdeling van horizontale en verticale zwarte lijnen ook op postzegelformaat een eigentijds karakter behouden. De ontwerpers René Put en Brigitte Gootink hebben in hun ontwerp bewust zwart-wit afbeeldingen gebruikt. Met toevoeging van de kenmerkende rode, gele en blauwe kleuren in transparante vlakken geven ze een geheel eigen draai aan de roemrijke collecties van het Gemeentemuseum in Den Haag en Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.’
Nieuwe inspiratie
In 2017 is het honderd jaar geleden dat de Nederlandse kunstbeweging De Stijl werd opgericht. Daarom vinden dit jaar door heel Nederland tal van evenementen en tentoonstellingen plaats. Kunstenaars die zich destijds aansloten bij De Stijl zochten naar een totaal ‘nieuwe kunst’, die ook de samenleving moest moderniseren. Met Rembrandt, Vermeer, Van Gogh en Escher behoort Piet Mondriaan wereldwijd nu tot de beroemdste Nederlandse kunstenaars.
Verkrijgbaarheid
Het postzegelvel ‘100 jaar De Stijl telt tien postzegels met de waarde aanduiding Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De postzegelserie is vanaf 27 maart te koop bij alle winkels van Bruna en via Collectclub.nl. De geldigheidstermijn is onbepaald.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing