[interview] 'Dit is een heerlijke tijd om in te werken'

[interview] 'Dit is een heerlijke tijd om in te werken'
  • Design
  • 19 apr 2017 @ 09:30
  • 14275 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Jacques Koeweiden (links op de foto) en Paul Postma draaien al even mee in het creatieve wereldje. Sinds 1987 om precies te zijn, het jaar waarin de twee het invloedrijke designbureau KoeweidenPostma oprichtten en aan de slag gingen voor opdrachtgevers in de wereld van film, theater en kunst. Het bureau uit Amsterdam bestaat nog altijd, maar Koeweiden en Postma zijn er ieder in respectievelijk 2014 en 2003 uitgestapt. Tegenwoordig werken de mannen - op projectbasis - nog altijd samen, onder meer voor de ADCN waar zij eind 2016 werden opgenomen in de Hall Of Fame. In gesprek met MarketingTribune praten zij over hun oude bureau, designen voor Club RoXY in de roerige jaren tachtig en de voordelen van de digitale wereld waarin we nu leven.

Een jaar nadat Koeweiden in 2013 - elf jaar na Postma - KoeweidenPostma verliet, ging het bureau failliet, waarna het al gauw een doorstart maakte door onderdeel te worden van de Total Identity Groep. Wel wat ingewikkeld: wie Koeweiden en Postma googelt komt uit bij een bureau waarvan de naamhouders geen eigenaar meer zijn. Wat is hun rol eigenlijk nog? Postma: ‘Geen. Op het moment dat je je eigen bedrijf verlaat, heb je er niets meer over te vertellen. Ook al staat je naam erin.’ Koeweiden: ‘Geen ideale situatie, laatst zou een stagiair van de ADCN een pakketje bij mij afleveren, maar die stond dus mooi voor de verkeerde deur. Niet te vermijden, helaas.’

Hans Brandt, CEO van Total Identity, kocht het bureau destijds op, met volgens Postma maar één doel: ‘Het portfolio en dat is nog niet eens zo vreemd, want onze namen zijn gewoon een stevig merk. Niet onlogisch, wel een tikkeltje frustrerend.’ Maar welke les trekken zij dan uit dit verhaal? ‘Nou, nooit je eigen naam gebruiken bij het oprichten van een eigen bedrijf’, lacht Postma, ‘maar goed, what did we know? Eind jaren tachtig was het cool om ‘lollige’ of vakgerelateerde namen te gebruiken; Hard Werken, Wild Plakken, Corps 2 op 3… In dat licht kun je onze namen ook zien.’

Iets geheel anders: waarom zijn Koeweiden en Postma opgestapt? Postma: ‘Twijfels over de richting waar het bedrijf naartoe ging. In de groei hebben we destijds twee partners toegevoegd en het DNA van je eigen bedrijf verandert dan toch onherroepelijk.’ Koeweiden: ‘De cultuur was dermate veranderd dat ik mijzelf er op een gegeven moment niet meer in herkende.’ Postma: ‘Kijk, als je als bureau groeiende bent en in een flow zit, dan stap je heel makkelijk over de tekortkomingen van je collega’s heen, maar wanneer het minder goed gaat, dan wordt alles uitvergroot. Dat was gedurende mijn vertrek het geval, zo vlak na die hele internetbubble en 9/11 en zo. Er werd gewerkt om omzet te draaien, er gingen andere belangen spelen. Dat zuigt alle creativiteit weg.’

Even terug naar betere tijden dan: eind jaren tachtig. Studiemaatjes Koeweiden en Postma - in de bloei van hun leven - werkten onder meer voor de beroemde Amsterdamse Club RoXY. Postma: ‘Het was een club zoals je die niet eerder zag in Amsterdam. Beetje New York-achtig, met een streng deurbeleid. Wij werden vlak voor de opening gevraagd voor het ontwerp van de huisstijl.’ Maar al een paar maanden later dreigde RoXY ter ziele te gaan: te weinig bezoekers. ‘Ik herinner me nog het crediteurenoverleg, samen met Triodos Bank. Er werd een afbetalingsregeling voorgesteld, het was echt slikken of stikken. Als er één iemand niet akkoord ging, zou de club zijn deuren sluiten. Wij kregen daarbij nog een ‘kaart voor het leven’, mijmert Postma. Koeweiden: ‘Andere bezoekers werden veelal beoordeeld op hun uiterlijk, maar dankzij die kaart kwamen wij gewoon in spijkerbroek en T-shirt aanzetten. Ruud Gullit is ooit nog geweigerd, maar wij wandelden lachend naar binnen.’

Romantische jaren dus, waarin het internet en laat staan de smartphone nog lang niet zijn intrede had gedaan. Postma: ‘Het was minder gehaast. Je kon je als creatief echt langere tijd focussen op één project; de opdrachtgever zag het resultaat een paar weken later wel tegemoet.’ Het digitale tijdperk kent dus zo z’n voordelen. ‘Als jij mij nu vraagt een logo te ontwerpen, kan ik ervoor zorgen dat het vanavond nog in je mailbox ligt’, aldus Postma. Koeweiden: ‘Ik vind het een heerlijke tijd om in te werken. De mogelijkheden zijn gigantisch.’

Tot slot, Koeweiden en Postma hebben door de jaren heen flink wat prijzen in de wacht gesleept, maar waar zijn ze - terugkijkend - het meest trots op? Koeweiden: ‘De D&AD Pencils in 1987, eentje voor een affiche van Sam Shepard en eentje voor de huisstijl van ons eigen bureau. Ik dacht toen wel: Shit, de lat ligt nu echt hoog.’ Postma: ‘Die awards, dat is een apart wereldje. Wij hebben weleens prijzen gewonnen, waarbij we ons concurrerende werk beter vonden. Je moet het dus wel zien te relativeren allemaal, maar uiteindelijk is een prijs een mooi PR-instrument. In feite win je status en erkenning.’

De cover van MarketingTribune 7 is gemaakt door Jacques Koeweiden in partnership met de ADCN:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken