[designpanel] 'Vrolijk en stoer, met een knipoog'
- Design
- 2 mei 2017 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designDesignpanel
- 2 mei 2017 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
SuperRebel is het nieuwe communicatie- en ontwerpbureau voor Organto Europe. Het bureau heeft niet alleen een nieuwe merkidentiteit ontwikkeld, maar ook de verpakkingslijn voor de Europese retail. De nieuwe campagneslogan - I am organic - keert terug in alle uitingsvormen. Lodewijk Varossieu van SuperRebel over de packaging: ‘We hebben gekozen voor een vrolijk, stoer en opvallend ontwerp. Door de verschillende elementen en typo’s die door elkaar heen gebruikt kunnen worden, zijn de packs steeds weer een beetje anders en krijg je een speelse huisstijl. Organische vormen zijn daarbij key, het is immers ook organische (biologische) groente. In Nederland binnenkort verkrijgbaar bij Jumbo en AH, in België en andere landen in Europa bij Delhaize.’ Zou ons panel het kopen?
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Deze verpakkingslijn komt voor mij uit onverwachte hoek. Natuurlijk worden steeds meer (biologische) versproducten van een merk voorzien, maar echt in m'n systeem zit dit fenomeen nog niet. Er heeft geen 'bewerking' plaatsgevonden, anders dan het 'plukken' van de groenten, en dan zou het ineens een merk kunnen zijn? Om dat geloofwaardig te doen, moet je echt wel wat in huis hebben. Met deze gedachte in het achterhoofd vind ik dat SuperRebel en Organto een prachige job hebben afgeleverd! Geen enkel product is hetzelfde en toch is het een mooie familie aan versproducten geworden. De speelse huisstijl komt heel 'echt' over en klopt wat mij betreft ook. Jammer dat het campagnethema ook per se op de verpakking gezet moet worden. Maak liever in één oogopslag duidelijk dat deze producten volledig terug te herleiden zijn naar de bron, dan creëer je meerwaarde voor je product. Gebruik voor je campagne alsjeblieft andere kanalen. Zeker met zo'n algemene oneliner als 'Je bent wat je eet' doe je afbreuk aan het concept.
Rapportcijfer: 8
Marc van Eck, partner Business Openers
Mooie lekkere kreet: I am organic. Gaat over het product en meteen over mijzelf als stoere en vrolijke gebruiker. Zo is de verpakking ook: vrolijk en stoer, met een knipoog. Zo maken we organic hip en gelukkig helemaal niet meer suf, met leuke details; er is duidelijk goed over nagedacht, maar het voelt inmiddels wat bekend. De leuke slogans en dergelijke komen we steeds vaker tegen, zeker bij zogenaamd 'good food', en dat geldt ook voor de craftzak, daar ben ik inmiddels wel op uitgekeken. Met andere woorden, mooi en leuk, maar niet bijster origineel. Het blijft daarom hangen op een zeventje.
Rapportcijfer: 7
Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
Erg mooi gedaan. De hele stijl roept organic, fair trade, ecologisch, ingepakt door iemand met sandalen. Oh nee, dat laatste niet, want het is een verpakking die het vroegere suffe imago van organic definitief doorbreekt. Het witte label van Organto is herkenbaar, het venster met het product is superleuk bedacht en de kreet/spreekwolk herkenbaar. Kortom, het is in lijn met de designtrends voor organic die we nu zien. Enige wat ik me als consument (lees: niet als marketeer) afvraag, is waar het allemaal naar toe gaat. Het product ziet eruit alsof het 5 euro kost en wat hebben we daarvoor? Een handje peultjes zonder gif? Jammer dat dit bijzonder en waarschijnlijk zo duur moet zijn. Ik verlang naar een juten zak met peultjes van een boer die nog nooit van gif gehoord heeft en voor € 10,- 15 kilo peultjes komt brengen. Maar ja, leuk ontwerp, goed gedaan, tikkie te veel lijkend op andere verpakkingen, maar ach. Een goede 8!
Rapportcijfer: 8
Designers versus marketeers
De designers zijn een stuk kritischer. Lees hun onderbouwing op marketingtribune.nl zoekterm ‘designpanel’.
Stijn Braun, Mountain: 3
Steven de Cleen, ProudDesign: 5
Tessa Oudijn, Brum: 5
Edwin Visser, SoGood: 3
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing