Effective Packaging Network: ‘We hebben elkaar keihard nodig’

Effective Packaging Network: ‘We hebben elkaar keihard nodig’
  • Design
  • 22 mei 2017 @ 16:08
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging design

Op 18 mei vond in Amsterdam een trial event plaats van het nieuw opgerichtte Effective Packaging Network (EPN). Een ‘ketengeoriënteerd’ netwerk voor managers van hoog volume packagingprojecten. Het netwerk is op initiatief van Auxilius Merkenmanagement, Plato Product Consultants / Universiteit Twente, Mountain Design, Validators, Get Pact packaging brand management en Froq opgezet. MarketingTribune sprak met Rik Keesen van Mountain Design.

‘Er bestond nog geen ketengeoriënteerd netwerk en er wordt weinig onderzoek gedaan in deze industrie, dus we hebben elkaar keihard nodig. Het is een nichesector en de private label-managers van Kruidvat en Praxis bijvoorbeeld vonden het erg prettig elkaar eens te spreken. We doen hier niet aan zelfpromotie, dus de sprekers wordt gevraagd over hun eigen schaduw heen te stappen.’

Het trial event is door de deelnemers als zeer positief beoordeeld. Vooral de ketenbenadering, de informele setting en het kwalitatieve niveau werden daarbij het hoogst gewaardeerd. ‘Managers uit retail en FMCG kregen inspirerende lezingen voorgeschoteld, namen deel aan parallelsessies en hadden de gelegenheid om kennis met elkaar te maken.’

Lezingen
In totaal waren er vier lezingen, waarbij Costas Papaikonomou van Happen de aftrap mocht verzorgen. In zijn presentatie gaf hij praktisch houvast bij het containerbegrip van innovatie. Bart Massa van Validators gaf vervolgens inzicht in het belang van onbewust winkelgedrag en hoe je dat op een vernieuwde manier kunt onderzoeken. De derde spreker was Dick Bais van Get Pact. Hij ging in op de inzichten en wetmatigheden van verpakkingsdesign en communicatie in e-commerce-omgevingen. De laatste spreker was Roland Klooster van Universiteit Twente. Hij zette op heldere wijze uiteen wat de zin en onzin is bij verduurzaming van de verpakking en het proces hieromheen.

Kunde met elkaar ontwikkelen
‘Het merk, marketing- en designvak staat bol van de subjectiviteit en bij hoog volume packagingprojecten is dit helemaal aan de orde. Met elkaar kunde ontwikkelen is dan ook één van de doelstellingen van EPN. Daarom was er bij het eerste event van EPN ook ruimte om via parallelsessies verdere verdieping aan te brengen bij de thema’s van de lezingen. In kleine groepen zijn daarbij cases en stellingen besproken.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken