Madeleine van Lennep, BNO: 'De relatie tussen design en marketing is logisch en tegelijk ingewikkeld'

Madeleine van Lennep, BNO: 'De relatie tussen design en marketing is logisch en tegelijk ingewikkeld'
  • Design
  • 19 mei 2017 @ 17:20
  • 24101 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Interview

De BNO - Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers - ondersteunt ontwerpers en ontwerpbureaus in hun werk en carrière en zet zich in voor de professionalisering en promotie van de Nederlandse ontwerpsector. Volgens de eigen Branchemonitor veert de sector weer op. De BNO is de grootste beroepsorganisatie van ontwerpers in Nederland, zowel gericht op zelfstandig ontwerpers als ontwerpbureaus; nagenoeg alle ontwerpdisciplines zijn vertegenwoordigd. MarketingTribune sprak met Madeleine van Lennep, bijna 4 jaar directeur van de BNO en verantwoordelijk voor een team van 15.

De omzet bij bureaus is weer licht gestegen. De ZZP’ers boekten zelfs een beduidend beter omzetresultaat. Ook deze editie van de Branchemonitor toont de groei van het aantal ZZP’ers in het vak. Een groei die deels ten koste gaat van het totale aantal werkenden in loondienst in de branche. Bureaus worden iets kleiner - vaste kern, flexibele schil - terwijl het aantal zelfstandig werkende ontwerpers stijgt. Bureaus huren wel in toenemende mate flexwerkers in. Opvallend is dat recent gestarte zelfstandig ontwerpers in 2015 gemiddeld een lagere omzet behaalden dan collega’s die altijd al op die manier hun vak uitoefenden. 92 procent van de omzet wordt nog steeds behaald in eigen land. De zakelijke en financiële dienstverlening blijkt voor bijna een kwart verantwoordelijk voor de omzet van de branche en is daarmee nog steeds de belangrijkste opdrachtgeversgroep. Een groeiende vraag is afkomstig uit de FMCG. Die categorie zal worden toegevoegd aan de volgende Branchemonitor. Tot zover de cijfers.

Nieuwe vorm van lidmaatschap
Ik spreek Madeleine in het kantoor aan de Danzigerkade in Amsterdam met een prachtig uitzicht over de Houthavens. Dat uitzicht gaat binnenkort veranderen, want er zijn verhuisplannen. ‘Qua huurkosten en bereikbaarheid kan het beter, maar we blijven in Amsterdam, de creatieve hotspot.’

Eén van de prioriteiten uit het nieuwe beleidsplan van de BNO is een ander contributiesysteem. ‘We moeten ons opnieuw aanpassen aan de manier waarop creatieven werken. Tot dusver is ons contributiesysteem gebaseerd op het soort gebruiker, bijvoorbeeld student, starter, bureau – klein, midden, groot – en is er ook nog een lidmaatschap voor ontwerpers met een benedenmodaal inkomen. Behoorlijk gedifferentieerd dus, tegelijk te rigide als je kijkt naar hoe ontwerpers werken en het lidmaatschap gebruiken. Op basis van feedback van leden en ontwerpers die zich juist niet bij de BNO aansloten, willen we naar een flexibeler model toe. Daarbij gaan we meer naar het soort gebruik kijken. Sommige ontwerpers en bureaus hebben binnen een week hun lidmaatschapsgeld eruit dankzij één solide, gericht juridisch advies. Maar voor te veel  ontwerpers blijft het nog abstract wat er allemaal bij de BNO valt te halen. Totdat ze hier zijn geweest en zich persoonlijk hebben kunnen informeren over wie we zijn, wat we doen en wat we kunnen. Juist beginners met alle vragen en dilemma's vandien kunnen ons goed gebruiken.’

Hackathon
Onlangs organiseerde de BNO een hackaton over contributiemodellen met jonge ontwerpers en programmeurs. Doel was het verzinnen van nieuwe methodes en instrumenten die verduidelijken wat je allemaal met het BNO -lidmaatschap kunt doen. Later meer hierover op marketingtribune.nl.

Verduidelijken waar de BNO voor staat, gebeurt al enkele jaren tijdens de BNO Meet Ups. ‘Recent aangesloten ontwerpers maken dan kennis met ons persoonlijk, en krijgen beter zicht op onze services, activiteiten en netwerken. Dan zien ze ook de diversiteit van de aangesloten ontwerpers, van groot belang in een tijd waarin samenwerking en crossovers zoveel nieuwe kansen bieden.’

Het BNO-lidmaatschap is nog steeds een keurmerk waar bureaus en ontwerpers aan hechten. ‘We hebben aan kunstacademies en TU's recentelijk andere ontwerpopleidingen toegevoegd die automatisch kwalificeren voor het BNO-lidmaatschap: de zg. CMD's - Communicatie en Multimedia Design – en de IPO’s – Industrieel Product Ontwerpen -. Lange tijd was dit onbespreekbaar, maar deze opleidingen hebben zich sterk ontwikkeld en horen er echt bij. Overigens kunnen ontwerpers zonder gerichte opleiding zich altijd nog melden met hun portfolio.’

Dude, talent en lobby
Sinds het aprilnummer is het door de BNO uitgegeven Dutch Designers Magazine Dude dankzij een samenwerking met Betapress voor € 6,95 te koop bij alle Ako’s en Bruna’s. Doel is ook het algemeen publiek – in het bijzonder (potentiele) opdrachtgevers – te informeren over de toegevoegde waarde van design en de manier waarop ontwerpers werken. Dude fungeert als etalage en ambassadeur voor Dutch designers en biedt jong talent een mooie springplank met de jaarlijkse Graduate-special. De vormgeving van Dude is in handen van Dietwee en de redactie bestaat uit Freek Kroesbergen en Floor van Essen van de BNO.

De professionalisering van talent is één van dé prioriteiten van de BNO. De beroepsorganisatie biedt daarom niet alleen zakelijk en juridisch advies en diverse trainingen, maar ook summerclasses, mentoren en het Driving Dutch Design-programma (zie kader). Netwerkmogelijkheden zijn er via diverse events en regioplatforms; NEXTpack, het HRM-platform en het nieuwe Creative Directors Forum zijn er zodat ontwerpbureaus kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Voor studenten is er een speciaal lidmaatschap en biedt de BNO gastlessen op verschillende opleidingen. Ook is de BNO de ‘kraamkamer’ voor ontwerpers die toegroeien naar de grote digital agencies. ‘Veel digital designers en designbureaus zijn al aangesloten bij de BNO, met als kanttekening dat die term wat ouderwets is; vrijwel iedere ontwerper werkt tegenwoordig immers ook digital. De DDA - Dutch Digital Agencies - is er voor de grote digital bureaus met een omzet van boven het miljoen; wij zijn er vooral voor de zelfstandig werkenden en kleinere digital agencies. Samen met de DDA en andere beroepsorganisaties zijn wij weer deel van de FDCI - Federatie Dutch Creative Industries, ooit opgericht als voorwaarde om de creatieve industrie de status van topsector te bezorgen. Inmiddels is de noodzaak om samen te werken niet zozeer extern gemotiveerd, maar vooral ook intern. Immers, dit soort verbanden zijn cruciaal om de creatieve industrie zichtbaar te maken en haar lobbykracht te vergroten.’

Driving Dutch Design
Met het Driving Dutch Design-programma brengt de BNO een happy few aan geselecteerde (jonge) ontwerpers zakelijk bewustzijn bij. Dit gebeurt in samenwerking met de Dutch Design Foundation en ABN Amro. Het programma bestaat uit een serie masterclasses en elke deelnemende ontwerper krijgt een coach uit het netwerk van ABN Amro. In negen maanden doorlopen ze het programma met als climax een tentoonstelling, publicatie en pitch tijdens de Dutch Design Week, op een groot podium met potentiele opdrachtgevers in de zaal. 

Marketing en design
'Al groeien ze naar elkaar toe, marketing en design zijn echt verschillende vakken. Hun relatie is logisch en tegelijk ingewikkeld gezien de verschillende talen die worden gesproken. Want wie doet wat, en waar is de sleutel tot het hart? Omdat de weg van het hart naar het hoofd twee keer zo kort is als andersom is design zo cruciaal: het juiste beeld, de verrassende verbeelding. De effectiviteit van communicatie is immers  heel erg afhankelijk van irrationele factoren en emotie. Het is een balanceeract.’

Dit artikel stond in MarketingTribune 9, 9 mei 2017.

Fotografie: Ilco Kemmere

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken