Nima Marketying Day: ‘Er ontstaat magie als je creatie met gedragspsychologie combineert’

Nima Marketying Day: ‘Er ontstaat magie als je creatie met gedragspsychologie combineert’
  • Design
  • 20 mei 2017 @ 20:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Evenement

Dinsdag 20 juni organiseert Nima in samenwerking met MarketingTribune de Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Naast dat er een speciale designtrack is, een uitgelezen kans om te netwerken met meer dan duizend marketeers.

Tijdens de designtrack komen onder meer Leontine de Groot van Brandnew aan het woord, net als Heleen Rouw van Artis, Romke Swinkels van Brabantia, Roel Stavorinus en Astrid Groenewegen van Sue Amsterdam. De laatste stelden wij alvast een paar vragen.

Ooit begonnen als trainee bij Young & Rubicam, gevolgd door PMSvW/Y&R, daarna een aantal jaar FHV/BBDO en toen bij Boondoggle Amsterdam terecht gekomen. Vijf jaar geleden was Astrid één van de oprichters van Sue Amsterdam. In haar twintig jaar ervaring heeft zij alle functies doorlopen van account, strategie, tot creative director en nu eigenaar van bureau Sue. Astrid is verliefd op Amsterdam en Berlijn en regelmatig te vinden in de spelonken van goede techno. Ze houdt van details en heeft een hekel aan onverschilligheid.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Als je wilt zien welke magie ontstaat als je creatie met gedragspsychologie combineert, mag je de presentatie zeker niet missen.

Welke recente ontwikkeling in marketing - het vak en de functie - boeit jou momenteel het meest en waarom?
Het feit dat opdrachtgevers steeds minder volledige briefings bij bureaus neerleggen en zelf antwoorden op vraagstukken willen vinden. Ik vind dat boeiend. Het wordt tijd dat merken relevant worden door problemen op te lossen die hun klanten echt voelen. Dan is de oplossing niet meer communicatie alleen en is het dus juist heel goed dat we vraagstukken kraken met verschillende expertises, inclusief die bij opdrachtgevers zelf. De rol van het bureau wordt om opdrachtgevers te helpen creativiteit te ontsluiten. Ik geloof dat je met de juiste methodiek creativiteit en goede ideeën uit iedereen kunt halen. Daarnaast vind ik dat we meer moeten experimenteren, testen, prototypen en leren voordat we ideeën lanceren. Ook daar kan een bureau mee helpen. Snelheid en wendbaarheid is vaak nog wel een uitdaging binnen organisaties. Kortom, deze ontwikkeling dwingt zowel opdrachtgevers als bureaus zich opnieuw uit te vinden. En stilstand is achteruitgang, nietwaar?

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Twee zijn onmisbaar: Lef en empathie.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Astrid Groenewegen?
Het potentieel van gedragspsychologie ontsluiten om mensen te helpen positieve keuzes te maken in hun werk en leven.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Het was een Johan Cruijffje: ‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’. Door ziekte van m’n vader besloot ik mijn voorspoedige grote-bureau-reclamecarrière gedag te zeggen en kwam ik Tom de Bruyne en Gaston Serpenti tegen. Met hen heb ik heel vernieuwend digitaal werk kunnen maken en kwam ik erachter dat er een wereld van bureaus bestaat waar delen en leren vanzelfsprekend is.

Stel dat je begin 20 zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Bij Patricia Urquiola.

WAT Nima Marketing Day
WANNEER Dinsdag 20 juni
WAAR DeFabrique, Utrecht
INSCHRIJVEN nimamarketingday.nl
BIJZONDERHEID Nima-geaccrediteerd met 6 PE-punten



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken