Bas Ording (ex-Apple): 'Een goed merk heeft één duidelijke boodschap'

Bas Ording (ex-Apple): 'Een goed merk heeft één duidelijke boodschap'
  • Design
  • 6 okt 2017 @ 13:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnlineDigital design

Designer Bas Ording, ex-Apple en nu werkzaam voor Tesla, was een van de sprekers gisteravond op het Digital Dinner Amsterdam in Hotel de Goudfazant. Na het diner maakte hij voor MarketingTribune tijd voor een paar vragen, over zijn oude en nieuwe werkgever en zijn kijk op design en marketing in het algemeen. Ook blikken we kort terug met organisatoren Annemieke Deering en Bert Hagendoorn.

Ording werkte van 1998 tot 2013 als user interface designer voor Apple, inderdaad onder wijlen Steve Jobs. Naast het implementeren van zwaartekracht in de OS stond hij hier aan de wieg van de iPhone. Tegenwoordig is Ording (sinds 2015) werkzaam in diezelfde functie maar dan voor Tesla Motors. Zijn talk tijdens het diner was wat aan de serieuze en vooral technische kant, naderhand bleek hij humor te hebben. 'Trek me maar aan mijn jasje als ik dronken ben.' Dat wilde maar niet gebeuren, maar gelukkig was Ording tijdens het roken buiten even bereid MarketingTribune te woord te staan. 

Wat vind je van het event? Hoe kijk je erop terug?
Het is een goed initiatief. Ik vind het format prettig; veel mensen uit het vak en daarnaast goeie sprekers. Met lekker eten en drinken erbij, zo blijft het ook leuk.

Ik kan me zo voorstellen dat je aan de lopende band wordt gevraagd om ergens te spreken. Waarom heb je hier 'ja' op gezegd?
Ik heb wel vaker samengewerkt met bijvoorbeeld Dutch Digital Design. Ik voel me ook wel echt onderdeel van design Nederland, hoewel ik evengoed in het buitenland woon en werk. En als gezegd spreekt dit format me aan. 

Wat is bij Apple jouw grootste marketinguitdaging geweest?
Het is natuurlijk een ijzersterk merk. Steve Jobs riep weleens dat hij niets aan marketing deed maar ondertussen gebeurde er toch best wel veel, haha. Wat ik geleerd heb: als merk is het heel belangrijk dat je één duidelijke message hebt. Zovan: dit ben ik, hier sta ik voor. Alle werknemers draagden dat uit bij Apple, Steve verwachtte dat ook van ons.

Kun je daar een voorbeeld van geven?
Je merkte dat duidelijk tijdens de ontwerpmeetings die we met Steve hadden. Als designer moest je dan direct je ontwerp presenteren en niet met een al te langdradig verhaal op de proppen komen. Daar had hij geen zin in en geen tijd voor. Het moest gewoon goed en duidelijk zijn. Anders redde je het als designer niet bij Apple.
Daarbij straalt zoiets ook af op de consument. Als hij het product niet begrijpt, gaat 'ie naar de concurrent. Dat klinkt nu misschien heel simpel, maar het is dus juist moeilijk om het simpel te houden. De eenvoud, daar draait het wat mij betreft om bij een goed merk.

En wat is bij Tesla je grootste marketinguitdaging geweest? Een wat minder sterk merk dan Apple lijkt me zo.
Klopt, hoewel we wel in rap tempo steeds bekender worden... Er is op dit moment meer vraag dan aanbod, plus het marketingbudget is nog lang niet zo groot als Apple. Lastig om Tesla en Apple te vergelijken, beide merken zitten ieder in een totaal andere fase.

Tot slot: Welk marketingadvies zou je onze lezers nog willen meegeven?
In eerste instantie moet je een goed product hebben, vervolgens moet je boodschap duidelijk zijn. 

 

Organisatoren Annemieke Deering en Bert Hagendoorn kunnen tevreden terugkijken op de vijfde editie van Digital Dinner Amsterdam. Een korte reactie.

Deering: 'Inspirerende visies op future interfaces'
'Wat een mooie opkomst en fijne sfeer gisteravond. We hadden een sterke line-up met Bas Ording, maar ook Stef van Grieken (Google X), Galit Ariel (Digital Hippie) en Remon Tijssen (ex-VP Design Adobe). Hun visie op future interfaces is zeer inspirerend, en mooi om te zien hoeveel invloed zij de afgelopen jaren hebben gehad op interfaces die we dagelijks zelf gebruiken.'

Hagendoorn: 'Ording is een Nederlandse held'
 'Voor mij was de sessie met Bas Ording een van de hoogtepunten van de avond. Geweldig om zijn verhaal te horen, een Nederlandse held die zo ongelooflijk veel invloed heeft op het design van Apple - en nu Tesla. Verder was het mooi om te zien dat na de eerdere vijf edities die ik met Dick Buschman van Achtung organiseerde, de nieuwe crew deze editie zo goed heeft overgepakt. En hulde dat ze deze sprekers hebben geregeld.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken