Nieuwe positionering van de 'bekendste winkelstraat waar je nooit naartoe gaat’

Nieuwe positionering van de 'bekendste winkelstraat waar je nooit naartoe gaat’
  • Design
  • 17 okt 2017 @ 15:55
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual idDigital design

‘Het Rokin is de bekendste winkelstraat waar je nooit naartoe gaat’, volgens het Amsterdamse creative digital agency Grrr. Meer dan 10 jaar stond de straat in de steigers en met het openen van de NoordZuid-lijn breekt er een nieuwe fase aan voor ‘de Nederlandse Champs-Élysées’. De samenwerkende ondernemers vroegen Grrr om daar een strategie en herkenbare stijl voor te ontwikkelen. Dit project werd samen met Merijn van Velsen van Silo uitgevoerd.

Rolf Coppens, directeur van Grrr: ‘Het gebied kent een aantal problemen: het is al jaren een bouwput en locals zien het gebied als een toeristenreservaat. Door de uitdijende stad wonen Amsterdammers steeds verder van het centrum, terwijl het retail- en horeca-aanbod in de buurten die verder van het centrum liggen steeds beter wordt. De strategie is om het Rokin te positioneren als het centrale punt waar locals elkaar kunnen ontmoeten - juist als ze verder van elkaar wonen - en dat te doen op een manier die Amsterdammers herkennen: met branie, lef en internationale ambitie. Daarom de pay-off: “Bigger than Amsterdam” met als campagneslogan “More street than your street”.’

‘Het is nu een logisch moment om de Amsterdammer weer expliciet welkom te heten aan het Rokin’, zegt Hans Prummel, ondernemer aan het Rokin en bestuurslid van de Biz Rokin. De Biz Rokin vertegenwoordigt alle ondernemers en pandeigenaren aan het Rokin. Prummel: ‘We zijn erg trots op het resultaat dat we met Grrr bereikt hebben. Hun aanpak waarbij de gebruiker centraal staat werkt heel goed.’

Coppens: ‘We werken user centered, maar wat wil een user van een website van een straat. Zeker geen kaart met ondernemers - want Google Maps - of een droge lijst van winkels - want je zoekt geen winkel, je zoekt schoenen. Dus maakten we een website die inhaakt op natuurlijk zoekgedrag: “ik wil lunchen in het centrum” of “waar kan ik overnachten in het centrum”. Deze pagina’s zijn ideal voor seo en sea en zijn perfecte landingspagina’s voor – social - campagnes. We spelen met de Amsterdamse branie. Vaak gaat die zo ver dat Amsterdam als het centrum van de aarde wordt gezien. Daar spelen we op in, en ja daar zit een dikke vette knipoog in.’

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken