[rondvraag] Zonnatura geeft voorkeur aan Frans designbureau

[rondvraag] Zonnatura geeft voorkeur aan Frans designbureau
  • Design
  • 31 jan 2018 @ 09:32
  • 11486 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging

In het interview van MarketingTribune (editie 2 30 januari 2018) met Zonnatura - in het kader van de nieuwe campagne met kickbokser Rico Verhoeven - gooit Jeroen Mustert, general manager Benelux van Wessanen, een enorme knuppel in het hoenderhok van design-Nederland.

Hij stelt dat Zonnatura voor de nieuwe verpakkingen voor een Frans bureau heeft gekozen omdat hem tijdens de pitch was opgevallen dat Nederlandse designbureaus ‘niet altijd de moeite nemen om zich grondig te verdiepen in de achtergronden en historie van ons merk en de biologische markt.’. Dat smeekt om een reactie en die ontvingen wij van een aantal experts in packaging design.


Frank Nas, managing director Design Bridge en voorzitter BNO NextPack: ‘Natuurlijk moet Zonnatura werken met een designbureau dat het beste bij het bedrijf past, ongeacht waar dat bureau vandaan komt. Echter, de motivatie van Jeroen Mustert dat Nederlandse bureaus zich niet voldoende verdiepen in het merk, lijkt nogal een loze en ongenuanceerde opmerking. Jammer om een totale beroepsgroep over één kam te scheren. Mijn tip voor Jeroen is om zich de volgende keer iets meer te verdiepen in een betere shortlist. Met een duidelijke briefing aan de juiste bureaus en een fair pitch proces, is er voldoende keuze uit een flink aantal toonaangevende internationaal opererende (Nederlandse) brand design bureaus. Uiteraard kijken we reikhalzend uit naar de resultaten van het redesign.’


Jeff van Dijk, creative strategist/oprichter OD Designstudio:
‘Ik ken Jeroen Mustert niet, wel Wessanen; een bedrijf dat net zo makkelijk van designbureaus wisselt als van schoenen. Ik ken de pitch niet (kennelijk is die er geweest) en weet dus ook niet wie met welke reden was uitgenodigd voor deze mooie nieuwe opdracht van het wonderlijke merk Zonnatura. Een merk dat vele vaders en moeders heeft in de Nederlandse designgeschiedenis. Als Jeroen gelijk heeft, is dat treurig. Natuurlijk mag hij verwachten dat mensen zich inleven in de geschiedenis en het heden om een mooie positie voor de toekomst te creëren. Maar ja, ik ken de vraag niet die hij heeft gesteld en kan dus ook niet weten of wat hij zegt wel eerlijk te verwachten was. Ik kan alleen maar hopen dat hij zich heeft opgesteld als een goeie, sterke opdrachtgever. Want die, die mogen álles verwachten.’

tekst gaat verder onder het beeld van de nieuwe verpakkingen




Edwin Vissser, directeur SoGood Design: ‘Jammer dat Jeroen Mustert zich zo negatief over de Nederlandse bureaus uitlaat. Ondanks dat wij niet in de laatste pitch zaten, hebben wij de afgelopen jaren altijd goed kunnen samenwerken. Wij herkennen ons niet in zijn uitlatingen, want we hebben ons drie jaar lang in het merk verdiept, met als resultaat een design dat uitstekend uit alle consumententesten kwam. Maar kennelijk was er aanleiding om het wederom over een andere boeg te gaan gooien.’


Rob van Heertum, partner/strategy director Van Heertum Design VHD:
‘Dus “Nederlandse designbureaus nemen niet altijd de moeite om zich grondig te verdiepen in achtergronden en historie …” Er zal misschien geen kwade bedoeling achter deze uitspraak zitten, maar je scheert hiermee wel de hele Nederlandse designindustrie over één kam en brengt mensen op verkeerde gedachten. Er zijn namelijk wel degelijk Nederlandse designbureaus die dat doen, maar die zijn dan blijkbaar niet uitgenodigd voor deze pitch. Waarschijnlijk jezelf ook niet grondig verdiept in de Nederlandse designindustrie… Dus om potentiële opdrachtgevers, die door deze uitspraak een verkeerd beeld krijgen, gerust te stellen, een korte reactie. Over onze persoonlijke aanpak gesproken, maken deze stappen zelfs vast onderdeel uit van ons designproces. Alleen al onze drie oudste klanten zijn bij elkaar goed voor meer dan 950 jaar “historie” (opgericht in 1575, 1679, 1847) en zijn actief in tientallen landen. Het bepalen van historie- en marktachtergronden en je daarin als bureau verdiepen is een must. Daarnaast komen we vaak genoeg in aanraking met andere Nederlandse bureaus met een soortgelijke voorbereiding en aanpak. Dus opdrachtgevers van Nederland: NO worries. In ons land bevinden zich wel degelijk designbureaus met een goede aanpak. Wij verdiepen ons wel heel serieus en grondig in de benodigde zaken. Echter mag je jezelf, als serieus bedrijf, ook éérst verdiepen in de Nederlandse designbureaus, voor je een keuze maakt. Iets wat ze bij Zonnatura blijkbaar niet hebben gedaan.’


Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign:
‘We herkennen ons niet in de woorden van Jeroen Mustert. Nederlandse packaging designbureau’s behoren tot de beste van Europa en dat lukt niet zonder je te verdiepen in markten en merken. De designpitch in 2013, waar wij toen aan deelnamen, verliep ook al niet vlekkeloos. It takes two to tango. Wij zijn wederom benieuwd naar het resultaat.’


Stijn Braun, brand tailor Mountain Design:
‘Eén Franse zwaluw maakt nog geen Hollandse zomer. Wij werken als Nederlands designbureau al jaren succesvol voor grote biologische merken, zowel nationaal als internationaal, en dat gaat meer dan goed. Ik weet overigens niet over welke bureaus het gaat, maar we hadden graag het tegendeel bewezen. Maar dan wel zonder pitch, want er zijn nog zoveel meer mogelijkheden om een potentiele relatie te “testen”.’


Taco Schmidt, managing director/founding partner Qindle:
‘Lastig om vanaf de zijlijn te reageren, zeker met betrekking tot een pitch. Als Wessanen op zoek is naar een bureau dat zich grondig verdiept in markt en merk is een pitch een opmerkelijke keuze om een bureau te selecteren. Verdieping vraagt om een intensieve relatie en dus co-creatie tussen merkeigenaar en designpartner. Een pitch levert alleen inzichten op over werkwijze en niveau creativiteit. Wat wij wel herkennen in de uitspraak van Jeroen Mustert is dat veel Nederlandse designbureaus niet gewend zijn om te werken vanuit marktperspectief en business-strategie. Projecten worden vanuit een designbrief gestart, waarbij de toegevoegde waarde van een “traditioneel” designbureau vooral tot uiting komt in eigentijdse vormgeving. In deze tijd vraagt de markt om creatieve partners die werken vanuit iteratieve ontwikkeling en snelle prototyping, met een scherpe visie op markt, doelgroep en stakeholders. De enige manier om uit te vinden of een idee of product echt werkt.’


Pablo van Gastel, creative entrepreneur/strategy/account nu:amsterdam:
‘Ik ken helaas de pitchcriteria niet, maar ik herken van meerdere klanten wel wat Jeroen Mustert zegt. Veel bureaus zijn te veel intern gericht, met te veel procedures en eigen (creatieve) doelstellingen in plaats van te leveren op strategie en kennis van een klant en zijn markt. Als je hier niet sterk genoeg bent, kun je ook creatief niet leveren op merken als Zonnatura, dat is voor mij duidelijk. Bij een recente kennismaking met een merk, kwamen wij met de juiste strategische vragen en dat was aanleiding om door middel van een goede briefing met nu:amsterdam verder te gaan in creatie. Er zijn natuurlijk heus wel Nederlandse bureaus die dit ook kunnen, dus laat dit niet weer gebeuren, allez!


Tessa Oudijn, eigenaar en creative director Brum Design: ‘Verdieping en onderzoek zijn essentieel, daar geef ik Jeroen Mustert gelijk in. Om een goede start te maken, is het de taak van het designbureau om de opdrachtgever uit te dagen. Om de juiste snaar te raken en het verhaal van het product te achterhalen. De rol van de opdrachtgever is om goed te briefen en ruimte te geven voor verdieping en sparring. Alleen zo kun je een echt goed design maken dat de consument overtuigt van jouw boodschap. Met andere woorden It takes two to tango!’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken