De belangrijkste kwesties voor vrouwen in design in 2018

De belangrijkste kwesties voor vrouwen in design in 2018
  • Design
  • 8 mrt 2018 @ 10:57
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

In het kader van Internationale Vrouwendag vroeg DesignWeek een aantal vooraanstaande designers wat de belangrijkste obstakels zijn voor vrouwen die werkzaam zijn in de designindustrie en hoe die te tackelen.

Sarah Weir, chief executive Design Council, benoemt de ‘gender pay gap’ en het feit dat vrouwelijke designers niet gehoord worden als de grootste uitdagingen. In 2015 was 78% van de designeconomie man, terwijl het in de gehele economie ‘maar’ 53% was.

Nat Maher, CEO Pollitt and Partners, stelt dat vrouwelijke designers actiever om een hoger salaris moeten vragen, van meet af aan.

Verder komen onder meer aan bod zwangerschapsverlof, flexibel werken, het gebrek aan vrouwen in managementfuncties, jezelf meer profileren door bijvoorbeeld het geven van presentaties en de deelname aan panels, het gebrek aan rolmodellen, het gebrek aan vertrouwen in vrouwen en het feit dat gelijkwaardigheid wordt gezien als een probleem van vrouwen terwijl het een probleem van de gehele designtak zou moeten zijn.

Lees de uitgebreide reactie van Weir, Maher en nog een aantal van hun collega’s hier.

Headerfoto door Matheus Ferrero via Unsplash

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken