Nieuw gezicht NPO1, NPO2 en NPO3

Nieuw gezicht NPO1, NPO2 en NPO3
  • Design
  • 17 apr 2018 @ 13:56
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual id

NPO1, NPO2 en NPO3 hebben een nieuwe zenderidentiteit. Hugo van den Bos, strategy director KoeweidenPostma: ‘Dit was het meest complexe project dat we ooit hebben gedaan en daarmee ook één van de mooiste.’

Van den Bos: ‘Om zich nog scherper neer te zetten ten opzichte van de (internationale) concurrenten, is de positionering en vormgeving van alle drie de publieke netten aangescherpt:

NPO1: de nationale zender. Toonaangevend, openhartig en voor een breed publiek.

NPO2: de verdiepende zender. Toegankelijk, doordacht en voor een nieuwsgierig publiek.

NPO3: de jongerenzender. Tolerant, tikje rebels en voor een publiek dat graag de uitdaging zoekt.

De zenderidentiteiten moeten de profilering van elk van de zenders afzonderlijk versterken en tegelijkertijd duidelijk maken dat de zenders onderdeel zijn van één en dezelfde familie.

Elke zender heeft een eigen vormgeving, inclusief sound-identity en voice-over. Deze zijn terug te zien in promo’s, teasers en zender-idents rond de reclameblokken.

Binnen de zenderidentiteiten wordt maximaal de ruimte geboden aan de promotie van de programma’s en aan de omroepen. Het wordt immers steeds belangrijker dat de kijker in één oogopslag weet waar hij zich bevindt en waar en wanneer hij wat kan bekijken.’

Dutch Design

Dagelijks kijken bijna 4 miljoen mensen naar de programma’s van de publieke omroep. Van den Bos: In het verleden werd voor strategie en design regelmatig naar de overkant van het kanaal gekeken, maar dit keer besloot de NPO alleen Nederlandse partijen in te schakelen. Na een pitch kreeg KoeweidenPostma (onderdeel van designgroep Total Identity) de regie. Samen met de bureaus OOQ (NPO1), Holland Centraal (NPO2) en Woodwork (NPO3) is de nieuwe netstyling voor alle drie de zenders ontwikkeld. Voor sound design is samengewerkt met KHMusic (NPO1 & NPO2) en Massive Music (NPO3).’

De grootste uitdaging was de samenwerking tussen alle creatieve bureaus en de verschillende afdelingen van de drie netten. Van den Bos: ‘Daar heeft elk van de partijen een topprestatie geleverd. Dit was het meest complexe project dat we ooit hebben gedaan en daarmee ook één van de mooiste.’

Flow NPO1

Flow NPO2

Flow NPO3

 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken