'Aan ideeën alleen heb je niks; ze moeten ontwikkeld en geïmplementeerd worden'

'Aan ideeën alleen heb je niks; ze moeten ontwikkeld en geïmplementeerd worden'
  • Design
  • 2 mei 2018 @ 13:23
  • 9146 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Maatschappij

What Design Can Do Live Amsterdam komt er weer aan, op 24 & 25 mei in de Stadsschouwburg en De Balie. De tweedaagse conferentie belicht de rol van design bij maatschappelijke vernieuwing.

Dit jaar wordt extra ingezet op de samenwerking tussen designers en maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijfsleven. De belangrijkste thema’s in het programma zijn klimaatverandering en sociale rechtvaardigheid.

What Design Can Do (WDCD) heeft in de afgelopen jaren het zwaartepunt verlegd van inspiratie naar activatie. In de WDCD Challenges daagt het platform designers uit om met innovatieve oplossingen te komen voor prangende maatschappelijke vraagstukken, zoals vluchtelingenopvang en klimaatverandering.

In een vernieuwde opzet van de conferentie wil WDCD nu ook maatschappelijke organisaties, overheden en het bedrijfsleven activeren om met ontwerpers samen de problemen te lijf te gaan.

Voor het ontwikkelen van innovaties met impact is een samenwerking tussen ontwerpers en belanghebbende partijen cruciaal. Een samenwerking die nodig is om te zorgen dat concepten realiteit worden en in staat zijn voor maatschappelijke impact te zorgen. WDCD zet zich vanaf nu nadrukkelijker in om de designgemeenschap te verbinden met de relevante netwerken en partijen.

Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur van WDCD: ‘What Design Can Do is sterk gegroeid. We zijn begonnen met bewustzijn te kweken over de rol die designers kunnen hebben bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Twee jaar geleden hebben we de eerste challenge gelanceerd, waarmee we designers vroegen om daadwerkelijk in actie te komen. Maar aan ideeën alleen heb je niks. Ze moeten ontwikkeld en geïmplementeerd worden om het verschil te maken. Inmiddels hebben wij over de hele wereld een enorm netwerk opgebouwd van partijen die we met designers in contact kunnen brengen om hun plannen in praktijk te brengen.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers