[WDCD] 13 nieuwe manieren om met klimaatverandering om te gaan
- Design
- 24 mei 2018 @ 07:00
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 24 mei 2018 @ 07:00
- Redactie Design
In 2017 lanceerde What Design Can Do de wereldwijde Climate Action Challenge. Hierbij werd de creatieve gemeenschap opgeroepen om gedurfde, innovatieve oplossingen in te sturen die positief kunnen bijdragen aan de manier waarop we omgaan met de gevolgen van klimaatverandering.
De dertien winnende teams werden vanaf januari 2018 begeleid om hun concepten uit te werken in een door Social Enterprise NL op maat gemaakt acceleratieprogramma. Vandaag presenteren de winnaars de resultaten tijdens de ‘Demo Day’ aan mogelijke investeerders of partners en het WDCD-publiek.
DRONECORIA
LOT AMOROS
LAND: SPANJE
BENADERING: PRODUCTEN & RUIMTES, DIENSTEN
Dronecoria is een automatisch herbebossingsproject dat op maat gemaakte DIY-drones gebruikt om zaden te verspreiden. De jury waardeerde dat het project open source is en direct toepasbaar. Door nieuwe technologie te koppelen aan de meest efficiënte manier om zaden te verspreiden – door de lucht –, brengt dit project herbebossing naar de 21ste eeuw. In een wereld waar we elke dag 27 miljoen bomen verliezen, is alles wat helpt bij het planten van nieuwe bomen meer dan welkom.
ARTIFICIAL GLACIERS
SURYANARAYANAN BALASUBRAMANIAN
LAND: INDIA
BENADERING: PRODUCT & RUIMTE
Kunstmatige ijsstupa’s slaan smeltwater uit gletsjers op in een vorm die ervoor zorgt dat ze in het voorjaar langzamer smelten, waardoor er water beschikbaar is in de droogste periode van het jaar. De winter opslaan voor gebruik in de zomer is even verrassend als magisch. Dit project is praktisch en poëtisch tegelijk.
THE VERTICAL UNIVERSITY PROJECT
PRIYANKA BISTA, AASHI BHAIJI
LAND: NEPAL
BENADERING: SYSTEMEN
Oude kennis kan misschien wel helpen om de schade die de aarde inmiddels is toegebracht te herstellen. Deze universiteit langs de hellingen van de Himalaya in Nepal moedigt zijn studenten aan om van lokale boeren te leren over de fysieke en biologische diversiteit van het landschap. Door landschap, gemeenschap en kennis zo samen te brengen, zal dit project uiteindelijk de impact van klimaatverandering helpen verminderen.
THE CHILDREN’S SCRAPPY NEWS WHEATER REPORT
LISA HEYDLAUFF
LAND: INDIA
BENADERING: COMMUNICATIE
Dit project trof de jury door zijn slimme executie en de energie van het team erachter. Het weerbericht als uitgangspunt nemen voor de visie van kinderen op hoe we ons moeten aanpassen aan het veranderende klimaat, is een briljant idee. Deze 'Sesamstraat voor klimaatadaptatie' zet kinderen aan het roer en kan een tegengif zijn voor een wereld die afgemat is geraakt door nepnieuws.
POWER PLANT
MARJAN VAN AUBEL
LAND: NEDERLAND
BENADERING: PRODUCTEN EN RUIMTE
Dit is een broeikas die behalve voedsel ook energie oogst uit de zon. Dat maakt het tot een heerlijk ontwrichtend project dat bovendien door de combinatie van design, technologie en engineering zeer compleet is. Deze heruitvinding van een bestaand concept kan in potentie een revolutie betekenen voor een industrie die nu nog extreem veel energie verbruikt.
KEEPERS: RAINFOREST LAB & KITCHEN
CASCOLAND COLLECTIVE
LAND: NEDERLAND
BENADERING: COMMUNICATIE, PRODUCTEN EN RUIMTE
Het delen van een maaltijd is een goed begin voor een gesprek over waar ons voedsel vandaan komt en hoe het land waar dat wordt geproduceerd het best kan worden gebruikt en gerevitaliseerd. Landmanagement is een belangrijk aspect van klimaatadaptatie en het samenbrengen van inheemse kennis, wetenschap, kookkennis en design biedt daar uitstekende mogelijkheden voor. Crossovers als deze hebben we meer nodig.
START-UPS
EVOCCON (voorheen Counting Carbon)
HUGH WELDON
LAND: IERLAND
BENADERING: COMMUNICATIE, DIENSTEN
Onder een naam die verwijst naar het Latijnse woord voor ‘opwekken’ of ‘verleiden’ wil EvoCCo consumenten de informatie bieden waarmee ze betere keuzes kunnen maken. Het web-platform kan consumentengedrag helpen veranderen op het moment van aankoop. Daarmee is het een potentiële game changer, omdat consumentengedrag aan de basis ligt van de oorzaken van klimaatverandering.
DESOLENATOR
LOUISE BLEACH
LAND: UNITED KINGDOM
BENADERING: PRODUCTEN & RUIMTES
Dit apparaat biedt een gecentraliseerde oplossing om water overvloedig te maken op plaatsen waar dit een schaars goed is. Het gebruikt de schier oneindige kracht van de zon om zeewater in drinkwater te veranderen, wat een belangrijk aspect is voor de aanpassing aan klimaatverandering. De jury kon de doelstelling van het bedrijf om binnen vijf jaar 1 miljoen mensen wateronafhankelijk te maken niet weerstaan.
BACKPACK RADIO STATION
IMAN ABDURRAHMAN, STUDIO JORIS DE GROOT
LAND: INDONESIE
BENADERING: PRODUCTEN & RUIMTES, DIENSTEN, SYSTEMEN
Dit draagbare radiostation kan levensreddend zijn op afgelegen plaatsen waar natuurgeweld lokale gemeenschappen treft. Het mini-radiostation en de bijbehorende mini-database kunnen geïsoleerde gemeenschappen helpen om veerkrachtiger te worden vóór, tijdens en na natuurrampen, die we als gevolg van klimaatverandering helaas meer zullen zien.
NIVARA
ERIC SMITH, PUSHAN PANDA
LAND: VS
BENADERING: PRODUCTEN & RUIMTES
Deze open source doe-het-zelf-oplossing voor het maken van waterzuiverende koolstof uit lokaal beschikbare biomassa biedt een supereenvoudige oplossing voor een belangrijk probleem. Omdat thermische zonne-energie nog steeds sterk onderbenut is, terwijl het juist enorme potentie heeft als hulpmiddel bij de aanpassing aan klimaatverandering, wordt dit project met open armen ontvangen door de jury
TWENTY
MIRJAM DE BRUIJN
LAND: NEDERLAND
BENADERING: COMMUNICATIE, PRODUCTEN & RUIMTES
Dit project, dat voorstelt om wasmiddelen en andere reinigingsproducten te vervoeren zonder het water waar ze gewoonlijk in zijn opgelost, bespaart niet alleen transportemissies, maar vergroot vooral ook het bewustzijn. Het project kan een krachtige symboolfunctie krijgen en mensen helpen hun dagelijkse consumptie te heroverwegen en te kiezen voor een lichter leven.
THE CHANGE RANGERS
HANNAH LEWMAN, RACHEL BENNER
LAND: VS
BENADERING: SERVICES
Voortbouwend op hun eigen ervaring als scouts, realiseerden de energieke studenten achter dit project zich dat scouting een nieuwe impuls kan gebruiken. Omdat, zoals ze zeggen, voor de padvinders die van oudsher leerden vissen binnenkort helemaal geen vis meer te vangen is. Change Rangers neemt het bestaande scouting-systeem als uitgangspunt om de volgende generatie voor te bereiden op een warmere wereld. Dat is tegelijk essentieel en briljant.
FREE WIND
CASSANDRA SEAH, NIK HALIM, AMBER LIM
LAND: SINGAPORE
BENADERING: PRODUCTEN & RUIMTES
Dit project raakt de kern van deze challenge, omdat het een probleem aanpakt dat de armsten in de wereld het meest treft. Hittegolven maken duizenden slachtoffers in sloppenwijken. Deze betaalbare heruitvinding van oude technologie fungeert als een stroomloze airconditioning, waarmee maar weer eens wordt aangetoond dat de eenvoudigste oplossingen vaak het meest effectief zijn.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- The Drum over SXSW 2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing