[de werkplek van] Myrthe Baeten, senior designer

[de werkplek van] Myrthe Baeten, senior designer
  • Design
  • 6 jul 2018 @ 08:51
  • 9651 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Packaging

In deze nieuwe rubriek op marketingtribune.nl/design zien we de makers bij designbureaus in hun werkhabitat. Myrthe Baeten is senior designer bij Reggs: ‘Geen enkel merk lost al mijn vragen op.’

Stel je even voor…

Mijn naam is Myrthe Baeten en ik ben 29 jaar. Na mijn bachelor Interaction Design ben ik als grafisch freelancer op zoek gegaan naar de invulling die het best bij me past. Ik hou ervan me visueel te uiten en mooie werelden te creëren op een klein formaat. Zo kwam ik terecht bij Reggs, een interdisciplinaire designstudio. Hier ben ik als senior designer vooral bezig met verpakkingsdesign in de vorm van fysiek ontwerp en art direction. Ik vind het fantastisch strategische concepten te bedenken om een merk visueel op de markt brengen.

Waar kom jij je bed voor uit?

Om door de stad te lopen als de zon net opkomt. Zo vroeg in de ochtend is Amsterdam zo heerlijk puur en het unieke karakter van de stad wordt dan voelbaar en zichtbaar. Met de drukte van de dag, het verkeer en de mensen vervalt de stad in gelijkenis met willekeurig welke andere stad.

Hoe ziet jouw werkplek eruit?

Reggs is gevestigd in een oud industrieel pand, de Maple Leaf Kauwgomballenfabriek in Amsterdam. Lekker licht en ruim en dat geeft mij veel energie en ruimte voor creativiteit. De voertaal op mijn werkplek is Engels, omdat we een heerlijke mengelmoes hebben van mensen en culturele achtergronden. Wat ons bindt is design en de wil om daarmee impact te realiseren. Ik werk dagelijks samen met specialisten van uiteenlopende disciplines. Van engineers en designers tot online marketeers. Voor mij werkt dat verfrissend en het maakt concepten rijker.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Eigenlijk uit alles. Dat klinkt flauw, maar zo werkt het nu eenmaal. Je moet je hoofd openzetten en uit wat je ziet net datgene halen wat je kunt gebruiken in je werk. Dat is waar echte creativiteit van leeft. Natuurlijk laat ik me ook inspireren door andere designers en wat er internationaal gebeurt binnen mijn vakgebied, maar daar vind ik vaak niet die echte ‘spark’ die mijn creatief brein ‘aanzet’. Waar ik wel door gefascineerd ben en grenzeloos veel respect voor heb is echt ‘craftsmanship’. Vanuit traditie en generatie op generatie wordt kennis overgedragen en uitgebouwd. Alles is functioneel en toch zo bijzonder in schoonheid. Zo zag ik laatst hoe een rieten dak werd gelegd. De hoek waarin het wordt gelegd, bepaalt niet alleen hoe stevig het is, maar ook hoe de structuur tot uiting komt. De scherpe hoeken die ze legden creëerden schitterende contrasten.

Wanneer en waar krijg je de beste ideeën?

Op de momenten dat ik eigenlijk niet met de opdrachten bezig ben. De onderstroom van je brein doet dan rustig zijn werk en onverwacht dient zich dan het idee aan! In bed bijvoorbeeld. Ik kan de hele nacht wakker liggen en een compleet concept uitdenken. Af en toe krabbel ik dan snel iets op de papiertjes naast mijn bed. Als ik eenmaal de contouren van een concept heb bedacht, sluit ik me helemaal af en begin ik met het aanscherpen. ‘Niets aan de kop’ helpt mij enorm om ruimte te maken voor de beste ideeën. Daarom breng ik de weekenden vaak door op Ameland, een totaal contrast met de drukte van de stad en echt mijn beste reset voor een nieuwe week Amsterdam, vol indrukken en inspiratie.

Waar ben je zakelijk gezien het meest trots op?

Ik ben er trots op dat wij bij Reggs echt samenwerken met onze opdrachtgevers en dus ook het succes delen. Wij staan voor onze creativiteit en dagen ook de opdrachtgevers uit over hun eigen barrières te stappen. Alleen zo kunnen we een positieve impact realiseren op hoe mensen leven, leren, werken, eten en spelen. Neem bijvoorbeeld de recente restyling van Johma. Een echte uitdaging omdat het niet om een totaal nieuwe identiteit gaat, maar voortbouwt op een ongelooflijk succes en toch tegelijk vernieuwend is.

Welke klant hoop je ooit nog voor te werken?

Ik heb niet één merk waar ik voor wil werken. Wel zou ik graag voor bepaalde sectoren in de voedingsindustrie willen werken. Een opdracht waarbij je de ‘fixed mindset’ van de consument probeert om te buigen. Neem bijvoorbeeld dierlijke vetten. Deze hebben een slechte reputatie, terwijl ze eigenlijk beter zijn dan plantaardige vetten. Plantaardige vetten belasten het milieu meer en worden vaak omgezet in transvetten die ongelooflijk slecht zijn voor de gezondheid. Daarentegen zijn dierlijke vetten beter voor de gezondheid en ze worden gewonnen uit restafval, waardoor ze duurzamer zijn. Hoe buig je dan de perceptie van de consument om? Daar een passend concept en design voor maken, dat lijkt mij geweldig!

Wat zijn je favorieten merken?

Poeh, ik heb niet één favoriet merk. Waarschijnlijk beroepsdeformatie, want geen enkel merk lost al mijn vragen op. Vaak laat ook ik mij verleiden door het design, maar toch doe ik mijn herhalingsaankoop op intrinsieke waarden van het product. Het is fijn als de belofte van het product en de uitstraling van de verpakking elkaar versterken. Zo heb ik Biodermal en ‘douche limited edition’ van Kruidvat in mijn badkamer, omdat ze voor mij voldoen aan wat ze uitstralen.

Ik vind het ook interessant wanneer een persoon het merk wordt, zoals Coco Chanel, die zichzelf constant en consequent geprofileerd heeft. Haar werk is tijdloos. Maar ook de architect Zaha Hadid, die als geen ander vernuftige innovatie weet toe te passen met een herkenbare designstijl. Bij het zien van haar gebouwen en producten - tot zelfs schoenen - weet je meteen: dit is een Zaha Hadid!

Welk packaging design zouden meer mensen moeten kennen?

Big stories! Het is niet alleen fair trade, maar zelfs fair made. Het was een ontzettend leuk project, waarbij we zijn afgestapt van alle designcodes voor dit type ‘fair’ producten. Sterker nog, we hebben juist gekozen voor een uitgesproken design om dit bijzondere verhaal te vertellen, want fruit met zo’n verhaal mag gezien worden.

Wat vind jij het mooiste logo?

Coca-Cola blijft voor mij een geweldig logo. Het is een logo dat de tand des tijds heeft doorstaan. Dit logo is in 1887 gemaakt en het is tijdloos, herkenbaar en uniek. Wist je trouwens dat de vormgeving van de letters de aandacht naar bepaalde punten op het flesje trekt? En dat ze in 2013 een doordachte logocampagne gedaan hebben waarbij de vlag van het gelukkigste land ter wereld ‘toevallig’ te vinden is in hun ‘o’?

 

Bekijk ook de werkplekken van:

5. Yvonne Eng, senior designer Design Bridge
4. Heidi Boersma van Guts&Glorious
3.Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew
2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign
1.Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken