[kwestie van] Heimwee naar de glazen melkfles
- Design
- 2 aug 2018 @ 08:07
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging design
- 2 aug 2018 @ 08:07
- Nanny Kuilboer
Willen we diep in ons hart niet terug naar de glazen melkfles en kunnen we eigenlijk wel terug? Je komt ze wel eens tegen, die kartonnen melkverpakkingen die met een zekere weemoed een glazen fles afbeelden.
Glas lijkt misschien duurzaam, maar is dat wel zo? Denk bijvoorbeeld eens aan het transportgewicht. MarketingTribune vroeg Steven de Cleen van ProudDesign om te reageren.
De Cleen: ‘Ik ben een groot fan van de melkfles, maar niet zozeer vanwege het materiaal, maar vanwege de ronde vorm. Zo eenvoudig en mooi gevormd, lekker in de hand en een grote opening om te schenken. De flessevorm is daarmee zo kenmerkend, dat hij ook op veel gedrukte pakken getoond wordt, als “al het goede uit de fles” in dit pak. Maar al die pakken en zelfs ook huidige flessen zijn allemaal hard vierkant. Of zien er uit als oliejerrycans. De ratio heeft de emotie weggedrukt, mede met dank aan die dominante melkpakkenmachineleveranciers als tetrapak en elopak, want deze dure machines bepalen in grote mate hoe we het verpakt krijgen.
Terug naar glas kan niet meer! Het is te milieubelastend vooral vanwege het gewicht, het reinigen en te gevaarlijk vanwege breuk thuis maar ook in productie. Daarom pleit ik voor een plastic fles van gerecycled plastic. Het recyclen van plastic moet omhoog en we moeten harder werken om deze keten circulair te maken. Plastic verdient dit, want het is licht, beschermt en is voor ons ontwerpers te vormen zoals we dat willen. En dan voorlopig het gerecyclede plastic maar omhullen met een sleeve zodat de troebel uitziende fles mooi wit oogt, allemaal op te lossen. Daarom was ik ook blij verrast met de introductie van Menken-zuivel. Ik wens ze veel succes! Veel veranderingen zijn door challengers aangejaagd. Het wachten is op de reactie van de consument, want als het aanslaat volgen er vast meer.’
100% recyclebare fles
Wist je dat de milieu-impact van eten weggooien groter is dan die van verpakkingen? Dat is de reden dat onze zuivel in een plastic fles zit: om bederf en beschadiging te voorkomen, waardoor de kwaliteit van onze melk en vla optimaal blijft en jij er zo lang mogelijk van kunt genieten. Maar natuurlijk is dit niet zomaar een plastic fles: onze fles bestaat uit 100% gerecycled materiaal en is zelf ook 100% recyclebaar. Heel milieubewust dus. En dat is ook de reden dat onze plastic fles een iets grijzige kleur heeft en -waar er een verdikking van het materiaal zit, zoals op de onderkant van de fles- dus grijs kleurt. Waarom zit onze zuivel niet in karton of glas? Naast dat plastic zorgt voor de waarborging van de kwaliteit van ons product, zijn voor de productie van karton relatief veel grondstoffen nodig én zorgt de productie van kartonnen verpakkingen voor meer lucht- en watervervuiling dan die van plastic verpakkingen. Ook glas lijkt een duurzame(re) oplossing, maar het vervoeren en reinigen van dit zware materiaal brengt meer schadelijke stoffen met zich mee.
Bron: Facebookpagina van Menken
REAGEREN OP DEZE KWESTIE KAN VIA EEN GASTBLOG. MAIL MIJ DAARVOOR VIA DESIGN@MARKETINGTRIBUNE.NL.
VASTE BLOGGERS OOK ALTIJD WELKOM!
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing