[kwestie van] Heimwee naar de glazen melkfles

[kwestie van] Heimwee naar de glazen melkfles
  • Design
  • 2 aug 2018 @ 08:07
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging design

Willen we diep in ons hart niet terug naar de glazen melkfles en kunnen we eigenlijk wel terug? Je komt ze wel eens tegen, die kartonnen melkverpakkingen die met een zekere weemoed een glazen fles afbeelden.

Glas lijkt misschien duurzaam, maar is dat wel zo? Denk bijvoorbeeld eens aan het transportgewicht. MarketingTribune vroeg Steven de Cleen van ProudDesign om te reageren.

De Cleen: ‘Ik ben een groot fan van de melkfles, maar niet zozeer vanwege het materiaal, maar vanwege de ronde vorm. Zo eenvoudig en mooi gevormd, lekker in de hand en een grote opening om te schenken. De flessevorm is daarmee zo kenmerkend, dat hij ook op veel gedrukte pakken getoond wordt, als “al het goede uit de fles” in dit pak. Maar al die pakken en zelfs ook huidige flessen zijn allemaal hard vierkant. Of zien er uit als oliejerrycans. De ratio heeft de emotie weggedrukt, mede met dank aan die dominante melkpakkenmachineleveranciers als tetrapak en elopak, want deze dure machines bepalen in grote mate hoe we het verpakt krijgen.

Terug naar glas kan niet meer! Het is te milieubelastend vooral vanwege het gewicht, het reinigen en te gevaarlijk vanwege breuk thuis maar ook in productie. Daarom pleit ik voor een plastic fles van gerecycled plastic. Het recyclen van plastic moet omhoog en we moeten harder werken om deze keten circulair te maken. Plastic verdient dit, want het is licht, beschermt en is voor ons ontwerpers te vormen zoals we dat willen. En dan voorlopig het gerecyclede plastic maar omhullen met een sleeve zodat de troebel uitziende fles mooi wit oogt, allemaal op te lossen. Daarom was ik ook blij verrast met de introductie van Menken-zuivel. Ik wens ze veel succes! Veel veranderingen zijn door challengers aangejaagd. Het wachten is op de reactie van de consument, want als het aanslaat volgen er vast meer.’

 

100% recyclebare fles

Wist je dat de milieu-impact van eten weggooien groter is dan die van verpakkingen? Dat is de reden dat onze zuivel in een plastic fles zit: om bederf en beschadiging te voorkomen, waardoor de kwaliteit van onze melk en vla optimaal blijft en jij er zo lang mogelijk van kunt genieten. Maar natuurlijk is dit niet zomaar een plastic fles: onze fles bestaat uit 100% gerecycled materiaal en is zelf ook 100% recyclebaar. Heel milieubewust dus. En dat is ook de reden dat onze plastic fles een iets grijzige kleur heeft en -waar er een verdikking van het materiaal zit, zoals op de onderkant van de fles- dus grijs kleurt. Waarom zit onze zuivel niet in karton of glas? Naast dat plastic zorgt voor de waarborging van de kwaliteit van ons product, zijn voor de productie van karton relatief veel grondstoffen nodig én zorgt de productie van kartonnen verpakkingen voor meer lucht- en watervervuiling dan die van plastic verpakkingen. Ook glas lijkt een duurzame(re) oplossing, maar het vervoeren en reinigen van dit zware materiaal brengt meer schadelijke stoffen met zich mee.

Bron: Facebookpagina van Menken

REAGEREN OP DEZE KWESTIE KAN VIA EEN GASTBLOG. MAIL MIJ DAARVOOR VIA DESIGN@MARKETINGTRIBUNE.NL.

VASTE BLOGGERS OOK ALTIJD WELKOM!

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken