[logolab] Tesla: 'Jammer van het getrut met het beeldmerk'

[logolab] Tesla: 'Jammer van het getrut met het beeldmerk'
  • Design
  • 6 jul 2018 @ 12:56
  • 7615 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Visual id

In nieuwe rubriek Logolab vragen we logokenners naar hun mening over bestaande logo’s en of hun handen jeuken deze aan te pakken? In de eerste aflevering Tesla. 'Afblijven', aldus Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg.

Is het slim je logo regelmatig ‘op te frissen’ of sterker nog geheel te restylen? Blijven logo’s eeuwig relevant, zoals die van de Coca-Cola’s en de andere oersterke merken van deze wereld? Een logo vertegenwoordigt je merk en moet onmiddellijk herkenbaar zijn als zijnde uniek voor jouw bedrijf. Maar tijden en bedrijven veranderen en ook design kent zijn trends.

TESLA

In de eerste aflevering Tesla. Volgens CEO Elon Musk is het logo van Tesla niet zomaar een gestileerde T, maar een verwijzing naar de producten van het bedrijf, namelijk een dwarsdoorsnede van een elektrische motor. Bij de ontwikkeling van het logo zijn zowel Prado Studio als Ro Studio betrokken, beide Amerikaanse designbureaus. Is het logo helemaal up to date, aan een redesign toe of moet het zelfs volledig op de schop?

‘Verstandig om je aan te sluiten bij de categorie, want daardoor weet de consument het te plaatsen’

Tesla is een gamechanger en heeft de auto-industrie herdefinieerd met de elektrische auto; de auto van de toekomst. Het beeld- en woordmerk zijn hiervoor ontwikkeld. Dat zie je terug in een logo dat modern en futuristisch is, maar ook traditioneel door het archetypische autovignet. Verstandig om zo aan te sluiten bij de categorie, want daardoor weet de consument je te plaatsen.

Het logo is mooi geïntegreerd in de grill van de Model S en Model X. Daar wordt het een parel en een visuele link naar de elektrische motor die er achter ligt. Bij de Model 3 en de roadster is dat niet het geval en krijgt het dezelfde, generieke plek als elke andere sportieve auto. Jammer, want daarmee boet het aan kracht in.

Naast traditioneel is het geheel ook modern en innovatief. Dat komt vooral door het futuristisch woordbeeld, dat eerder aan de scifi-serie Star Trek doet denken dan aan een automerk. Tesla is intussen de gevestigde orde in het elektrische rijden en in afwachting van concurrenten als Google en Uber. Wat het merk betreft kunnen ze de strijd aan, want Tesla staat ondertussen voor veel meer dan alleen elektrisch rijden. De naam en het logo staan symbool voor de toekomst plannen van Elon Musk. Onder het merk Tesla kun je elektrische batterijen, zonnepanelen en ’zonnedakpannen’ kopen. Daarnaast worden ook de hyperloop activiteiten van Elon Musk vermarkt onder de naam Tesla. Het moderne, futurische logo kan het dragen.’ - Alef de Jong, founder/creatief strateeg Wunder

‘Afblijven!’

‘Dat logo van Tesla is prima. Niks mis mee. Het is herkenbaar, onderscheidend en het past goed bij de vormtaal van de Tesla-auto’s. Dat de T een stuk van een elektromotor representeert is mooi mee genomen, maar verder niet zo heel relevant. Ik vind de kale vorm overigens beter werken dan wanneer de T in een schildje geplaatst is. Zo zie je het logo ook wel eens, maar dan verliest het gelijk wat van zijn onderscheid. Ik hoop dat Elon Musk tot in lengte der dagen vasthoudt aan die T. Met zo nodig, maar alleen als het écht en écht nodig is, een lichte aanpassing om weer bij de tijd te zijn. Volkswagen komt binnenkort met een nieuw logo. Je houdt je hart vast. Een goed ontworpen logo begint met de belofte een icoon te worden en heeft vervolgens tijd nodig om dat ook echt te worden. En als het dat eenmaal is? Afblijven!’ - Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg

‘Jammer van het getrut met het beeldmerk’

‘Het beeldmerk en het woordmerk van Tesla blijf ik als verschillende werelden zien.

Het woordmerk is eenvoudig en intrigeert. Het roept vooruitgang op zoals ook het oude Nasa-logo dat deed. Heel slim om met deze naam en vorm de standaard van de elektrische categorie te claimen. Wat Tesla in de toekomst ook bedenkt op elektrisch gebied, het blijft met dit woordmerk elektrische vooruitgang claimen.

Jammer van het getrut met het beeldmerk. Het stelt iets voor dat bijna niemand kent: “Een dwarsdoorsnede van een elektrische motor”. Dat kan een sterk en passend beeldmerk opleveren, maar dit past niet bij het krachtige woordmerk. Het is te veel vorm en door de uitvoering wordt het een symbool uit de oude wereld van verbrandingsmotoren. Erg jammer. Dan rijdt er zo’n futuristische bak voorbij met passende naam en woordmerk en dan staat er zo’n oubollige T boven. Zonde.’- Rogier Bisschop, creative director Total Design

‘Website heeft een weinig imponerende uitstraling’

‘Elon Musk is een liefhebber van science fiction. Niet alleen deed het hem inspiratie op voor de producten die hij ontwikkelt, ook de huisstijlen van deze bedrijven lijken geïnspireerd op de vormtaal van het scifi-genre. Ik ben eerlijk gezegd nooit erg enthousiast geweest over de Tesla-huisstijl. Met name de website van het merk heeft een weinig imponerende uitstraling. De video’s en fotografie zijn netjes, maar voelen generiek. Qua typografie is het weinig “eigen” en daardoor voelt het geheel zelfs een beetje goedkoop aan en dat is een Tesla toch allerminst. Het grootste probleem van de huisstijl vind ik dat de identiteit en het product niet bij elkaar komen. Het voelt voor mij als twee werelden en dat is een gemiste kans, want mooie auto’s maken, kunnen ze.

Een voorbeeld van hoe het ook kan, laat een andere fabrikant van elektrische auto’s zien: Polestar. Het merk, dat onderdeel is van de Volvo Car Group, zet een duidelijk eigen signatuur neer, die weliswaar minimalistisch is, maar erg fijn is doorgevoerd in het product. Erg goed gedaan wat mij betreft. Check stockholmdesignlab.se/polestar/ (de website van het bureau dat de identiteit heeft ontwikkeld) en polestar.com (website van Polestar) - Jop Quirindongo - Lowres Creative Studio


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken