Alzheimerpatiënt en kleindochter ontwerpen derde editie Alzheimer Socks

- Design
- 19 sep 2018 @ 09:32
- 9580 x gelezen
- Link
-
Nanny Kuilboer
redactie MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 19 sep 2018 @ 09:32
- 9580 x gelezen
- Nanny Kuilboer
De Alzheimer Socks-campagne is weer van start gegaan op initiatief van Alzheimer Lab om de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie bespreekbaar te maken. Deze derde editie bestaat onder andere uit een eigen pop-up store op Utrecht Centraal (naast spoor 18), een bijzonder duo als ontwerpers van de Socks en een aangrijpende campagnevideo.
Als aftrap van de derde editie opende de Sock-up Store gister al in aanloop naar Wereld Alzheimer Dag op 21 september. Op en rond deze dag wordt in de hele wereld aandacht gevraagd voor de ziekte van Alzheimer, het belang naar onderzoek voor medicijnen én de impact van deze ziekte op patiënten en hun naasten. Want nog altijd zijn er geen geneesmiddelen voor de ziekte van Alzheimer en de andere vormen van dementie.
Bijzondere ontwerpers
Anders dan voorgaande jaren, waarbij er werd samengewerkt met bekende Nederlandse ontwerpers als Mart Visser en Spijkers & Spijkers, zijn de Alzheimer Socks dit jaar ontworpen door alzheimerpatiënt Willem en zijn kleindochter Naomi. Willem en Naomi zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd waarbij mensen met dementie en hun naasten werden gevraagd de sokken te ontwerpen en hun verhaal te delen.
Willem en Naomi hebben sokken ontworpen die geschikt zijn voor zowel heren en dames en passen binnen het concept: twee verschillende sokken die de verwarring symboliseren waarmee Alzheimerpatiënten dagelijks te maken hebben. De volledige opbrengst van de campagne komt ten goede aan het onderzoek naar Alzheimer in het Alzheimercentrum Amsterdam.
Campagnevideo
In de aangrijpende campagnevideo staan herinneringen centraal. Herinneringen die uiteindelijk vervagen, tot er niets meer overblijft om jezelf aan op te warmen. Dit is de harde realiteit voor mensen met de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie. In de video zijn enkel voeten met en zonder sokken te zien, waarbij de sokken symbool staan voor herinneringen.
Naast de lange versie, zijn er korte versies voor social gemaakt die gedurende de campagne verspreid zullen worden.
Extra toevoeging aan deze campagne is het Instagramaccount AlzheimerSocks (@alzheimersocks). Hierop, en via alle andere (social) kanalen van Alzheimer Socks en partners, zullen de komende weken verschillende posts, foto’s en videos gedeeld worden. Daarnaast zal de campagne zichtbaar zijn via pre-rolls, bannering, print, narrowcasting, POS, radio en TV.
50e Vergeet-mij-liedje in Sock-up Store
In de Sock-up Store op Utrecht Centraal worden van 18 tot en met 23 september muzikale videoportretten getoond van mensen met dementie, gemaakt door zangeres Kim Erkens, bekend van ‘Vergeet-mij-liedje’. Samen met de familie kiest ze een liedje dat een bijzondere waarde heeft en zingt dit vervolgens een-op-een. Erkens: ‘Met het Vergeet-mij-liedje wil ik laten zien dat mensen met dementie de kracht hebben ons te raken. Hun onbevangen manier van communiceren kun je als kwetsbaar zien, maar ook als inspirerend.’ Erkens heeft van 49 dementerenden videoportretten gemaakt en het liedje voor Willem, de ontwerper van de Alzheimer Socks van dit jaar, is het 50e en daarmee ook het laatste portret.
Naast de videoportretten zijn de Alzheimer Socks natuurlijk ook in de Sock-up Store te koop voor € 7,99 per paar. Daarnaast zijn de Socks verkrijgbaar bij meerdere Jumbo-winkels, La Place, Oger, Sodexo, Jeans Centre, de Bijenkorf en online via alzheimersocks.nl.
Credits
Klant: Alzheimer Lab
Eindverantwoordelijke klant: Bente de Lat (Philips), Britt Jacobs (ABN Amro), Jody van den Bos (ABN Amro)
Reclamebureau: Boomerang Agency
Projectmanager: Anouk Facee Schaeffer
Creative Lead: Jordi van de Bovenkamp
Design & Art Direction: Joren Schröder & Justin Van Suchtelen van de Haare
Creatives: Myrthe van Ham, Ellen Gözel-Niehoff
Fotografie: Marina Coenen
Copy: Geert Oosterwijk
Producer: Yanna Panagopoulos
Regie: Ayla Spaans & Eldin Fetahovic
DOP: Olaf van Dam & Bart Hol
Licht: Fleur De Lisle
Edit: Carym Zidan
Grading: Shebanjah Klaasen
Soundstudio: Soundsright
Muziek: Mari Koning
Voice-over: Lili Bos
Social, influencer marketing en PR: Team Lewis
Account: Kirsten Spoelstra, Vivianne Eckl
Creative: Gijs Moonen, Vincent van Nunen
Mediabureau: Starcom Nederland
Website: Lyfter
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redactie MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsMud Jeans verhoogt zijn prijzen...13501x
- Nieuwsdesignpanel Hooghoudt12234x
- Nieuwsstorecheck London before Brexit11796x
- NieuwsClever Franke ontwikkelt visuele...11370x
- Blog[column] Douze points voor...8735x
- NieuwsRicardo Cavolo ontwerpt vrolijke...8730x
Laatste Nieuws
- Pantone Classic Blue Kleur van het... 06-12-2019
- Omoda neemt duurzame ecobox in gebruik05-12-2019
- Appelsientje over op biobased... 05-12-2019
- onderzoek Consumenten straffen... 03-12-2019
- Total Design ontwikkelt nieuwe... 03-12-2019
- Na thema en logo nu ook decor bekend... 03-12-2019
MarketingTribune Events
- 6feb 2020
Branded Content Event
- 13feb 2020
Data Driven Commerce Event
- 26mrt 2020
Shopping Awards 2020