[mailen met] Tamara Kroon van SodaStream

[mailen met] Tamara Kroon van SodaStream
  • Design
  • 14 sep 2018 @ 09:15
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Een opruimteam van SodaStream gaat tijdens World Cleanup Day zaterdag 15 september het strand van Scheveningen op om afval te rapen. Tamara Kroon, marketingmanager Benelux Sodastream, gaat ook aan de schoonmaak. We mailden even met haar.

Kroon heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd aan de UvA en is nu een jaar werkzaam bij het bruiswatermerk: ‘Als we het afvalprobleem echt willen oplossen, dan moeten we actie ondernemen aan de voorkant van het probleem en niet aan de achterkant.’

Wat heb jij met marketing?

‘Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de effecten van massamedia op ons cognitieve en emotionele brein.’

Hoe zou je SodaStream in drie regels omschrijven?

‘SodaStream bestaat al meer dan 100 jaar, maar heeft de mentaliteit van een start-up. We zijn ambitieus, eigenzinnig en acteren snel. Het is onze missie om plastic afval tegen te gaan en een duurzame drankoplossing te bieden die het eenmalige gebruik van plastic overbodig maakt: van kraanwater bruisend water maken, in een herbruikbare fles.’

Verschilt de propositie in Nederland van die in het buitenland?

‘Nee, we hebben een wereldwijde missie en visie.’

De directie rukt uit om te gaan schoonmaken. Wat was hiervoor de marketing insight?

‘Initiatieven op het gebied van duurzaamheid en een schoner milieu staan hoog bij ons op de agenda, dus ook de World Cleanup Day. Samen met de Plastic Soup Foundation en Nudge vragen we aandacht voor het enorme plastic afvalprobleem waar we wereldwijd mee te kampen hebben. Lokaal roepen we burgers op om zelf de handen uit de mouwen te steken en het Scheveningse strand op te ruimen. Daarbij reiken we gelijk de oplossing aan: Gebruik herbruikbare producten in plaats van wegwerpartikelen. Vanuit SodaStream moedigen we consumenten aan om herbruikbare flessen te gebruiken voor de consumptie van (bruisend) water. SodaStream biedt de oplossing om zelf van kraanwater bruisend water te maken, al dan niet met een smaakje.’

Hoe denkt u over een uitgebreidere invoer van statiegeld in Nederland, tegen zwerfvuil?

‘Bij SodaStream geloven we sterker in het voorkomen van plastic afval door middel van hergebruik. Als we het afvalprobleem echt willen oplossen, dan moeten we actie ondernemen aan de voorkant van het probleem en niet aan de achterkant. De productie en consumptie van plastic flessen voor eenmalig gebruik moet teruggedrongen worden. Een lagere omloop in wegwerpflessen zorgt automatisch voor minder afval, met of zonder statiegeldsysteem.’

Kun je iets vertellen over de overname door Pepsico? Welke toegevoegde waarde biedt dit voor de klant en wat betekent het voor SodaStream?

‘De closing van de deal wordt verwacht tegen januari 2019 en ik mag daar voor die tijd geen uitspraken over doen.’ (NK/PvWK)

Lees hier alles over de deelname van SodaStream aan de World Cleanup Day en hoe u deel kunt nemen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken