[designcase] Five Degrees & DartGroup
- Design
- 5 okt 2018 @ 08:16
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual id
- 5 okt 2018 @ 08:16
- Nanny Kuilboer
MarketingTribune spreekt met Martine Korstanje, director of marketing van Five Degrees en links op de foto en Marjolijn Vriezen, strategy director DartGroup over de ontwikkeling van de nieuwe identiteit van de fintech. Korstanje: ‘Hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten ook een sexy verhaal te vertellen hebben?’
Het Amsterdamse DartGroup bestaat 50 jaar en is een zelfstandig branding & designbureau dat zich richt op twee hoofddisciplines binnen het communicatievak: corporate identity & design en het ontwikkelen en realiseren van jaarverslagen voor grote, veelal beursgenoteerde bedrijven. Voor deze designcase zoomen we in op fintech-klant Five Degrees. De nieuwe identiteit van Five Degrees is tot stand gekomen in samenwerking met N=5 voor de positionering - ‘Autonomie voor iedereen’ - waarna DartGroup de merkidentiteit en de tone of voice ontwikkelde en deze vertaalde naar een breed scala aan communicatiemiddelen, inclusief contentontwikkeling.
DartGroup is vanaf de start-upfase al betrokken bij Five Degrees. De ‘digitale ruggengraat van banken’ is inmiddels in de scale-upfase beland en een globale speler aan het worden. Met de eind 2017 door N=5 ontwikkelde positionering richtte de fintech zich weer tot DartGroup.
Korstanje: ‘Wij willen banken helpen met hun digitale transformatie, zodat zij persoonlijker met hun eind-klanten kunnen communiceren en zakendoen. Maar hoe zorgen wij ervoor dat ook zij een sexy verhaal te vertellen hebben? Met de nieuwe positionering - Digital banking, human approach - stapten we naar Dart en vroegen dit voor ons te vertalen in een nieuwe merkidentiteit.’
25 nationaliteiten
Ook in het nieuwe Amsterdamse pand van de fintech moet de innovatieve cultuur voelbaar zijn. Wie zijn die fintech engineers van Five Degrees?
Vriezen: ‘Wij werden betrokken vanaf het moment dat de positionering in de kinderschoenen stond en ook nu nog voeren we samen met N=5 een brand board om het merk te bewaken en eventueel nog bij te sturen. DartGroup ontwikkelde niet alleen het logo, de website, de brand films, tone of voice en de content, maar bijvoorbeeld ook leaflets en give aways.
Vriezen: ‘Belangrijk was om ook het Five Degrees-personeel mee te nemen in de nieuwe positionering en dat is best een uitdaging met 25 nationaliteiten. Daarom hebben we ook een internal branding concept ontwikkeld waarin gedeelde waarden centraal staan.’
Het moet gezegd: de nieuwe identiteit is onderscheidend en een moedige move, zeker gezien de wereld waarin Five Degrees zich begeeft. Korstanje: ‘Er gebeurt veel in de bankwereld en wij willen de barrières slechten tussen de whizzkids en de oude wereld. Wij zien onszelf als moderator en orchestrator. Hoe kunnen we die partijen bij elkaar brengen, zodat uiteindelijk de eindklant daar de vruchten van plukt.’
Lange adem
Beiden benadrukken keer op de keer het belang van een long term partnership tussen bureau en klant. Korstanje: ‘Er ligt vaak druk op projecten en dan is het opportuun dat je weinig woorden nodig hebt en weet wat je van elkaar kunt verwachten. Vertrouwen in elkaar is ook cruciaal voor de fase waarin we ons nu met Five Degrees bevinden.
Op de vraag of die long term partnerships één van de redenen is dat DartGroup al vijftig jaar bestaat antwoordt Vriezen met een volmondig ‘ja’: ‘Wij zijn altijd al een bureau geweest dat voor de langere relaties ging. Dat zie je ook aan onze structuur. We zijn, naast creatief, behoorlijk accountgedreven, omdat we zoveel in die partnerships investeren. Een mooi voorbeeld is ABN Amro. Voor hen werken we al sinds het ABN Amro werd, meer dan twintig jaar dus. Ik geloof ook dat je je werk pas echt goed kunt doen, als je je klant zo begrijpt dat je het gevoel hebt dat je er zelf werkt. Dat betaalt zich uiteindelijk terug. Wij werken veel voor B2B-bedrijven en vaak met een complexe materie. Dat inlevingsvermogen moet je hebben en ook leuk vinden. Oppervlakkigheid past niet bij ons.’
B2B-marketing
De belangrijkste marketingfocus van Five Degrees ligt nu nog op de maandelijkse Europese beurzen, maar de hoop is dat de nieuwe site daar verandering in gaat brengen. Korstanje: ‘De meeste leads komen uit evenementen, maar met de komst van de nieuwe website hopen we dat die verhouding anders wordt. De website is in mei 2018 live gegaan en de conversie is nu al hoger in vergelijking met de oude site. Er zijn zelfs al een aantal leads ook daadwerkelijk klant geworden. LinkedIn is voor ons ook een belangrijk kanaal, net als e-mailcampagnes en contentontwikkeling via whitepapers.’
Five Degrees
B2B-fintech Five Degrees is een Nederlandse aanbieder van digitale bancaire software die de eindklant autonomie geeft over zijn financiële leven. Het in 2010 opgerichte bedrijf ondersteunt banken bij de digitale transformatie en belooft ‘digitaal bankieren met een menselijke benadering waarbij de klant van de klant centraal staat’. De eerste klant van scratch af aan was Knab. De scale-up heeft 200 man/vrouw aan personeel, bestaande uit 25 nationaliteiten en kantoren verdeeld over vier Europese landen. Five Degrees richt zijn pijlen vanaf 2019 ook op Noord-Amerika. DartGroup was betrokken vanaf de allereerste dag. Funfact: De naam Five Degrees komt uit een IJslandse sitcom over een pompbediende met vijf diploma’s (degrees).
Dit arttikel stond in MarketingTribune 16.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing