[designcase] Stichting Jarige Job & Brum Design

[designcase] Stichting Jarige Job & Brum Design
  • Design
  • 12 okt 2018 @ 08:07
  • 7617 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging

Designbureau Brum en MarketingTribune deden een oproep welk goed doel in aanmerking wilde komen voor een gratis ontwerptraject en Stichting Jarige Job werd verkozen. A match made in heaven.

In Nederland kunnen 61.000 kinderen hun verjaardag niet vieren en melden zich - op wat een feestelijke dag zou moeten zijn - zelfs ziek van school, omdat ze niet kunnen trakteren. Om aan dit verborgen leed een eind te maken is Stichting Jarige Job opgericht. Designbureau Brum naderde de magische grens van 10.000 projecten en dat moest gevierd worden. Brum en MarketingTribune deden een oproep welk goed doel in aanmerking wilde komen voor een gratis ontwerptraject en Stichting Jarige Job werd verkozen. A match made in heaven.

Vlnr Tessa Oudijn en Pieter Steenaert van Brum en Mirjam Uppelschoten en Amber Merkus van Stichting Jarig Job

Brum reisde met het complete team af naar de Van Nelle Fabriek in Rotterdam om aan den lijve te ondervinden waar Jarige Job behoefte aan had. Tessa Oudijn, co-owner en creative director Brum: ‘De drive en werkwijze van Jarige Job is inspirerend. De stichting draait op een klein vast team van professionals en een grote groep vrijwilligers en is in zeven jaar tijd van één doos aan de keukentafel naar 31.000 dozen in 2017 gegaan en hoopt dit jaar de 50.000 te overschrijden.’ Merkus: ‘Het uiteindelijke doel van de stichting is het taboe te doorbreken en alle ouders - en dus kinderen – te bereiken die onze hulp nodig hebben.’

Pieter Steenaert, co-owner en strategy director Brum was - net als de rest van het team – super enthousiast na het bezoek. Steenaert (lachend): ‘Maar de briefing moest nog bedacht worden, zeker toen we als packaging bureau begrepen dat de doos an sich off limits was. We beseften ons dat we op een betere manier konden helpen. Door één handeling uit het proces te skippen, win je 50.000 handelingen.’

Brum definieerde na het bezoek - waarbij het designteam ook daadwerkelijk geholpen heeft met het inpakken van boxen - twee manieren waarop het bureau het best kon helpen met het vervullen van de missie van de stichting: ‘Elk kind verdient een verjaardag’. Oudijn: ‘Allereerst wilden we het logistieke proces vergemakkelijken en als tweede de verjaardag nog leuker maken. We bedachten dat het sneller en uiteindelijk goedkoper zijn om te investeren in autolock dozen. Die zijn iets duurder, maar Stichting Jarige Job bespaart wel op tijd en tape. Daarnaast hebben we coderingsstickers ontworpen, die het de inpakkers makkelijker maken en fouten voorkomen. Qua leuker maken bedachten we een inlegvel, waarmee we de ouders op een “niet betuttelende manier’ uitleggen wat de bedoeling is van de inhoud van de doos en dat tevens als inpakpapier gebruikt kan worden.’ Dat laatste aspect bleek een waardevolle toevoeging. Merkus: ‘Inpakpapier toevoegen aan de box was tot nu toe niet mogelijk vanwege de afmetingen van een rol cadeaupapier. Het is zo mooi dat we nog iets kunnen toevoegen aan het uitpakmoment van de cadeautjes. Dat is toch bijzonder voor elk kind.’

Brum ontwierp ook een inklapbare omdoos voor de traktaties, het ‘traktatiepakket’. Oudijn: ‘Trakteren op school wordt nu het wow-moment dat het moet zijn. De doos zelf blijft - op de coderingsstickers na dus - neutraal om stigmatisering van de ouders die ‘m in ontvangst nemen te voorkomen.’

Voor Stichting Jarige Job was het traktatiepakket de klap op de vuurpijl. Merkus: ‘Die hopen we ook aan te kunnen gaan bieden via het retailkanaal en te verkopen via onze webshop. Ook is het een dankbaar object om sponsors voor te werven of te laten sponsoren.’

Marketing

De stichting richt zich niet direct op de ouders en kinderen uit de doelgroep, werft ook niet actief donateurs en sponsors, maar wil voornamelijk bewustwording creëren en op die manier donateurs en sponsors aan zich binden. Merkus: ‘De organisatie of persoon moet zich oprecht aangesproken voelen en zelf in actie komen. Dit heeft tot gevolg dat vooral bedrijven zelf bij ons aankloppen dat ze willen helpen. Veelal wordt er in eerste instantie een financiële of productdonatie aangeboden. Daarom nodigen wij bedrijven altijd uit voor een kennismakingsgesprek en dan gaat het over wat wij doen en waar we behoefte aan hebben, maar ook wat wij voor het bedrijf kunnen betekenen. We zoeken altijd naar een win-winsituatie, bijvoorbeeld maatschappelijke betrokkenheid laten zien binnen de eigen organisatie. Teamuitjes - samen de dozen inpakken - of vergaderen op onze prachtige locatie behoren ook tot de mogelijkheden. Via deze werkwijze hebben wij nu mooie partnerships en acties met onder meer PostNL, T-Mobile, Disney, Unilever, Mattel, Hasbro, Stabilo, Venz, Vebego, Unieboek|Het Spectrum, Boland, Folat, E-Heroes, Perfetti Van Melle en Het Gevonden Voorwerp. Hier zijn wij ongelofelijk trots op!’

Verjaardagsbox

Stichting Jarige Job is in 2010 opgericht door Huib Lloyd en Barbara Kathmann en geeft geen geld, maar een complete verjaardagsbox ter waarde van € 35,-. Daarin zitten onder meer slingers, traktaties voor op school, ingrediënten voor een taart en natuurlijk cadeautjes.

Oproep aan de lezers van MarketingTribune

Merkus: ‘We zijn heel blij met de samenwerkingen met onze huidige leveranciers, maar er zijn nog steeds veel artikelen zoals bepaalde speelgoedmerken, siroop, slagroom en glazuur waar we de volledige prijs voor betalen, omdat we nog niet direct inkopen bij de leverancier. Daarnaast zoeken we sponsors voor de ideeën van Brum. Hoe gaaf zou het zijn als het traktatiepakket niet alleen in de verjaardagsbox komt, maar ook in het retailkanaal te koop is. Ook het inlegvel/inpakpapier zouden wij graag realiseren, omdat deze echt van toegevoegde waarde zijn voor een mooi verjaardagsfeest.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken