[interview] Dutch Design Week stelt ontwerper centraal

[interview] Dutch Design Week stelt ontwerper centraal
  • Design
  • 19 okt 2018 @ 09:47
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Martijn Paulen, sinds 2013 CEO van Dutch Design Week, streeft ernaar om tijdens het evenement relevante verbindingen te laten ontstaan tussen ontwerpers en andere geïnteresseerden in design. Als organisator is hij een belangrijke ruggensteun in het ontwikkelen van een economische positie van die ontwerpers.

Op het moment dat we Paulen spreken, zit hij voor zijn gevoel in een achtbaankarretje. ‘Dat gaat heel langzaam ratelend naar boven, waarbij het wachten is op het losschieten ervan.’ Paulen’s geduld wordt beloond op zaterdag 20 oktober, wanneer in Eindhoven de 17e editie van Dutch Design Week negen dagen lang losbarst.

Paulen wil met DDW zowel opdrachtgeverschap als ondernemerschap stimuleren. ‘Dat is eigenlijk de kern van het hele bestaan van onze organisatie. En als je dat dan naar de derde week van oktober vertaalt, dan is dat het moment om samen met de ontwerpers het designvak te vieren. Wij zijn als organisatie pas geslaagd als onze ontwerpers dat zijn. Het evenement is in eerste instantie bedoeld voor hen. We geloven dat het probleemoplossend creatief vermogen van ontwerpers van groot belang is voor een leefbare toekomst. Er hebben zich meer dan 2.500 ontwerpers aangemeld en die zijn allemaal bezig om de wereld een stukje vooruit te helpen. Duurzamer, mooier, socialer, gezonder. Dat vinden wij belangrijk, en daarom bieden we hen een podium.’

Hoewel er allerhande soorten mensen op DDW afkomen - vorig jaar trok het event ruim 330.000 unieke bezoekers - definieert Paulen twee doelgroepen. Enerzijds de genoemde ontwerpers - die al dan niet hun werk tentoonstellen - en anderzijds de bezoekers die voor die ontwerpers komen, geïnteresseerden in design dus. Beide groepen lopen daar met uiteenlopende doelen rond. ‘De ontwerper is bijvoorbeeld op zoek naar inkopers, media-aandacht, samenwerkingspartijen of customer feedback. Dat verschilt. Wij als organisatie zijn uiteindelijk ook een belangrijke ruggensteun in het ontwikkelen van een economische positie van die ontwerper.’ De andere groep is de potentiële opdrachtgever. ‘Bedrijven en overheden die inzien dat ze hun innovatieve vermogen kunnen versnellen door met ontwerpers samen te werken.’

Ontwerpersperspectief

En de marketeer? Die is uiteraard ook een graag geziene gast, aldus Paulen. ‘Ik zie bij merken een toenemende behoefte om de klant echt centraal te stellen. Dat is precies het perspectief van ontwerpers, dat is hun core.’ Paulen is dan ook van mening dat de samenwerking tussen marketeers en ontwerpers beter uit de verf kan komen. ‘Wat je vaak ziet is dat er bijvoorbeeld een innovatief product wordt bedacht en ontwikkeld en pas aan het einde van die ontwikkeling de ontwerper wordt betrokken om het product mooi of semi-toegankelijk voor de consument te maken. Ik zou zeggen: laat marketeers en ontwerpers vanaf het begin van dat proces samen optrekken om te komen tot oplossingen die mensen echt kunnen en willen gebruiken. Gebruikers centraal zetten doe je aan de start van je innovatieve productontwikkeling, niet pas aan het eind als verkooptrucje. Hoe gaat de consument het product gebruiken? In welke context? Wat levert het op? Typische ontwerpvragen.’ De tijd dat men dacht dat ontwerpers alleen maar bezig waren met ‘mooie dingen’ maken, is volgens Paulen wel voorbij. ‘Design is nu echt een cruciaal onderdeel van de marketingmix. De kracht om vanuit mensen producten en diensten te ontwikkelen, wordt steeds meer erkend. We nodigen marketeers van harte uit om die kracht tijdens Dutch Design Week te komen ervaren.’

Dit artikel stond in MarketingTribune 17, 9 oktober 2018.

 

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken